Aarhus stjæler de store navne: 6 klassikere du skal høre i kulturhovedstaden

Nu behøver du ikke længere rejse til hovedstaden for at høre de store klassiske navne. Aarhus skruer ekstra op for den klassiske musik i 2017.

Daniel Barenboim & West-Eastern Divan Orchestra er blandt de store oplevelser, kulturhovedstaden i Aarhus byder på i første halvår af 2017. (Foto: Ho)

Er du træt af at skulle rejse til hovedstaden for at høre store klassiske navne? Så er der håb i første halvår af 2017!

Aarhus inviterer bl.a.de internationale stjernenavne Andreas Scholl og Daniel Barenboim til byen som en del af Kulturhovedstads-programmet i 2017.Store orkesterværker fra det 20. århundrede er også en del af programmet.

Her er seks af de væsentligste arrangementer i foråret:

Forårsofferet – med Aarhus Symfoniorkester

Stravinskijs 'Sacre du Printemps' (Forårsofferet) er et legendarisk og nærmest rituelt stykke musik.

Hektiske rytmer pumper gennem orkestret, mens hedninge jagter en ung pige og får hende til at danse til hun falder død om for at mildne guderne.

Musikken er som et meteornedslag i musikhistorien, oprindelig skrevet til en ballet som blev det 20. århundredes største skandale. Folk var decideret chokerede ved uropførelsen 1913 i Paris!

Det bliver spændende at se, hvordan Aarhus-publikummet tackler det, her 103 år senere.

'Sacre du Printemps' - med Aarhus Symfoniorkester og Marc Soustrot. 23. februar i Musikhuset Aarhus.

Johannespassionen – med Andreas Scholl

Den aarhusianske vokalgruppe Concert Clemens spiller Bachs 'Johannespassionen' med stjernesolisten Andreas Scholl.

Udtrykket i Bachs værk er blevet beskrevet som udtryksfuld umiddelbarhed, løssluppent og lidenskabeligt.

Solisten Andreas Scholl er kendt for sit varme smil og sine meget høje toner. Han er nemligt kontratenor, hvilket vil sige, at han synger i samme leje som en kvinde, ligesom den filmatiserede italienske Farinelli var berømt for.

'Johannespassionen' - med Concert Clemens og Andreas Scholl. 26. marts i Aarhus Domkirke.

Skabelsen - med kor fra Cambridge

Joseph Haydns oratorium 'Skabelsen' opfattes af nogen som komponistens mesterværk:

- Og der blev lys! Sjældent har Joseph Haydn skrevet noget så effektfuldt som det kor, der synger de kendte bibelske ord fra 1. Mosebog om Guds skaberværk, skriver Steen Chr. Steensen eksempelvis i Gyldendals bog om klassisk musik.

Dirigenten Andrew Nethsingha har skabt et af verdens bedste drengekor i St. John’s College fra Cambridge. De opfører værket på engelsk sammen med drenge- og mandskoret fra Herning Kirke, en række solister og Aarhus Symfoniorkester.

'Skabelsen' - med Aarhus Symfoniorkester, Choir of St. John’s College, Herning Kirkes drenge- og mandskor og solister. 6. april i Musikhuset Aarhus.

Daniel Barenboim & West-Eastern Divan Orchestra

West-Eastern Divan Orchestra er både et musikalsk og et politisk projekt for den israelske stjernedirigent Daniel Barenboim.

Musikerne kommer fra hele Mellemøsten, og der sidder således både israelere og palæstinensere og spiller i orkestret, side om side.

Projektet handler om musik, men det handler også om ligestilling, samarbejde, om at lytte til hinanden og bygge broer, hvor andre graver grøfter.

West-Eastern Divan Orchestra har spillet musik af den antisemistiske Wagner i Jerusalem (jødernes hellige by), de har optrådt i Ramallah, og de har spillet for selveste Kofi Annan i FN’s hovedkvarter i New York.

Nu kommer de også til Aarhus - og spiller Mozarts symfoni i g-mol og Richard Strauss' 'Don Quixote'.

Strauss og Mozart - med Daniel Barenboim & West-Eastern Divan Orchestra. 25. april i Musikhuset Aarhus

Skabelsen – fortalt af Per Vers

Haydns 'Skabelsen' erpå programmet igen den 26. og 28. april, men det er i en noget anden version.

Her vil rapperen og forfatteren Per Vers nemlig udlægge teksten i selskab med gymnasiekor og solister.

Per Vers er kendt for sin kreative og meget fantasifulde leg med det danske sprog. Han har bl.a. fortolket gamle danske sange af H. C. Andersen og nyere sange af Benny Andersen, Anne Linnet og Poul Krebs.

Nu gælder det så Haydns tekst, som i forvejen er et livligt afkog af både bibeltekster og blankvers fra 1600-tallet. Det skal nok blive interessant!

'Skabelsen' – med Per Vers. 26. april i Viborg, 28. april i Musikhuset Aarhus.

Krigsmusik - med Inger Dam-Jensen

Coventrys gamle middelalderkatedral blev jævnet med jorden i et tysk luftbombardement 14. november 1940.

Da den nye domkirke skulle indvies i begyndelsen af 1960'erne, fik komponisten Benjamin Britten frie hænder, og skrev 'War Requim' for stort orkester, solister og et stort kor bestående af både børn og voksne.

De store solopartier blev skrevet specielt til tre sangere, der repræsenterede hver sin part i 2. verdenskrig: Tyskland, England og Rusland. Indvielsen af kirken under den kolde krig blev en kæmpe succes, og Britten dirigerede selv på den plade, der efterfølgende blev solgt i hundredtusindvis.

I 3. kvartal opfører Aarhus Symfoniorkester iøvrigt endnu et krigsværk: Sjostakovitjs 'Leningrad'-symfoni, skrevet delvist under den tyske belejring af byen Leningrad (i dag Skt. Petersborg) i 1941. Billetterne bliver sat til salg i forårets løb.

'War Requiem' - med Aarhus Symfoniorkester, Randers Kammerorkester, Inger Dam-Jensen m.fl. 4. og 5. maj i Musikhuset Aarhus.

FacebookTwitter