Bisse: Jeg kan ikke lide musicals - men her er mine favoritter

Den danske sanger Bisse er ikke fan af de klassiske musicals - så han nævner i stedet Björk og Tom Waits som favoritterne.

Bisse med det borgerlige navn Thorbjørn Thorbjørn Radisch er ikke glad for musicals ... og så alligevel, her er hans tre favoritter. (Foto: Sarah Christine Nørgaard © Scanpix)

En koncert med den danske anmelderdarling Bisse kan på sin vis fint kategoriseres som en slags musikalsk forestilling defineret som en sammensmeltning af tale, dans, sang og musik.

Selv siger han, der er en fortælling i både hans sange og tøj, og han lægger ikke skjul på, at der da også er elementer af skuespil, når han træder ind på scenen, så sammenligningen med en forestilling ligger lige for.

- Jo, det er det. Men det er ikke de der forfærdelige... det er ikke en musical, siger han og smågriner, inden han kort efter fortsætter:

- Det er måske en musical, jeg laver. Måske er jeg en musicalmand. Jeg kan bare ikke lide dem.

Men det er så en sandhed med modifikationer.

For blandingen af musik, tale og sang, dans og en fortælling kan være andet og meget mere end Andrew Lloyd Webbers klassiske 'Cats' eller 'Phantom of The Opera'.

Dancer in the Dark

- 'Dancer In The Dark' (film af Lars von Trier, red.) var vildt flot og en sang som 'I’ve Seen It All' er nok et af mine yndlingsnumre, men der er jo mange.

Bertolt Brecht har også lavet fantastiske ting, men dem kender jeg ikke helt så godt, siger Bisse.

Woyzeck

- Musicals lykkes der, hvor det er flot uden at være plat, siger Bisse og fremhæver den den amerikanske, karakteristisk hæse sanger og sangskriver Tom Waits.

- Jeg elsker Tom Waits. Han har leget meget med det teatralske, og det er vel musicals, de to albums "Alice" og "Blood Money", han lavede med Robert Wilson.

Bisse nævner blandt andet nummeret 'Another Man's Vine' fra sidstnævnte plade, som består af sange fra teaterstykket 'Woyzeck'.

Forestillingen var det tredje samarbejde mellem Waits og den anerkendte teaterinstruktør Wilson og fik premiere på Betty Nansen Teater i 2000, inden det blev sat op flere steder i Europa og modtog stor anmelderros.

Bowies Diamond Dogs-tour

Både fans og musikanmeldere har beskrevet, hvordan associationer til David Bowie ligger lige for, når Bisse optræder.

Men i modsætning til den britiske musikpioner, der turnerede med omfattende - ikke altid uproblematiske - sceneshows, understreger den 30-årige sanger, at for ham må det teatralske aldrig overskygge musikken.

- Jeg ved ikke, om man kan kalde Bowies koncerter dengang for musicals, her tænker jeg især på "Diamand Dogs"-turneen i 1974. Det var virkelig nytænkende, hvor man skabte nogle vilde scenekonstruktioner.

- Men jeg synes, at det, Bowie gjorde senere i sin karriere, virkede lidt kikset. Jeg forstår ikke helt, hvordan han kom derhen, men det er selvfølgelig nok en konsekvens af, at man bliver ved med at prøve nye ting af og leger, og nogle gange kan det se lidt underligt ud for folk udefra, siger Bisse.

Facebook
Twitter