Cæcilie har arrangeret en festival: Jeg kan godt lide når det er lidt råt

The House er en splinterny festival i Aarhus, hvor man blandt andet kan opleve klassisk musik på en gammel gasværksgrund i havnen.

  • Festivalen The House foregår på en gammel gasværksgrund i Aarhus.
  • De rå omgivelser er en medspiller ved koncerterne.
  • Ind gennem væggen kommer et flygel.
  • Det nyankomne instrument prøves af.
  • Stole sættes op.
  • Friskbagte boller og så er vi klar til koncert!
1 / 6

Der er grafiti på murene af den slidte bygning på den gamle gasværksgrund nær havnen i Aarhus. Igennem mange år har bygningen huset et kunstnerdrevet værksted, men i denne uge lægger den også rustikke rammer til en musikfestival med alt fra strygekvartetter til jazzbands på programmet.

Tirsdag eftermiddag blev et blankt sort koncertflygel hejst ind ad vinduet, lige over det store, grønne graffitimonster. At der sådan dukkede en kran med et flygel op på parkeringspladsen udenfor Spanien 19b, som huset hedder, er den 27-årige violinist Cæcilie Ballings fortjeneste.

Sammen med sin cello-kollega Maria Edlund og sin far, kunstneren Jan Balling, har hun arrangeret den spritnye The House Festival, der finder sted d. 19-21. juli.

Cæcilie Balling er uddannet violinist fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, og fortsætter efter sommerferien studierne i solistklassen på Det Jyske Musikkonservatorium i Aarhus. Hun er vokset op i Aarhus, hun har kendt stedet Spanien 19b hele sit liv, og hun synes, at det er et oplagt sted for en festival:

- Det er et godt sted, fordi rammerne er så abnorme som de er. Fordi her bor så mange forskellige kunstnere, så får rummene mange forskellige udtryk. Og der synes vi, at musikken skulle puttes ind, for at udfordre koncertrammen, siger hun.

Musik for højtalere, hus og instrumenter

På festivalen kan man blandt andet høre to strygekvartetter, violinisten Kirstine Schneider i et soloprogram af Bach, jazzpianisten Nikolaj Hess og bandet I Think You’re Awesome.

I programlægningen har Cæcilie Balling forsøgt at kombinere musikere og rum, så det hele spiller sammen:

- Det er vigtigt at udfordre sanserne ved en koncert, og det kan det her hus virkelig. Det er ikke skabt som koncertsal, og akustikken kan vi ikke kontrollere.

- Men måske kommer der noget nyt frem, når man bliver udfordret. For eksempel skal Taïga String Quartet spille i et af de mest rodede rum. Det er et mørkt rum, et rigtigt værksted, der flyder over med en masse dimsedutter, og jeg synes, at det skaber en god kontrast at sætte en strygekvartet derind, fordi strygekvartetten tit har så mange lyse overtoner i sin klang.

- Nogle gange er rummene en medspiller, andre gange har jeg ønsket at udfordre musikerne.

At de rå mure og rodede værksteder spiller med i planlægningen af The House Festival er helt tydeligt. Men derudover skal der faktisk også spilles direkte på og med selve bygningen. For under festivalen uropføres 'Rummenes Ekko' af Christian Balvig - et værk for højtalere, hus og instrumenter!

Da jeg fanger Cæcilie Balling har der lige været prøve på det: - Det bliver helt vildt, siger hun.

Det skal være råt og det skal udfordre

Som klassisk uddannet violinist har Cæcilie Balling også spillet til en hel del mere traditionelle koncerter. Og det elsker hun også. Men allermest glad er hun, når hun får lov til at dele sin tid fifty-fifty imellem det traditionelle, og det mere rå og udfordrende. Det ene giver næring til det andet, og engang imellem er det både sundt og inspirerende at udforske rammerne, mener hun:

- Jeg tror, at den største forskel på at spille her og i en almindelig koncertsal er, at vi ikke ved hvad er kommer til at ske. Vi har ikke prøvet det før, og det har publikum heller ikke. Og alle bliver medsøgende på én eller anden måde. Jeg tror at vi lærer noget ved at udfordre hvad vi normalt gør.

Festivalen The House løber fra 19.-21. juli i Aarhus. Hør om The House i Festivalsommer på P2 torsdag 20. juli og fredag 21. juli kl. 18.05.

Facebook
Twitter