Christoph kunne ændre musikhistorien totalt - men så kom hans arbejdsgiver i vejen

Christoph Graupners chef ville ikke lade ham rejse til Leipzig. I stedet gik jobbet til Bach, der i dag står som en af historiens største komponister.

Christoph Graupner forsvandt ud af musikhistorien efter sin død, og der findes ikke engang et ordentligt portræt af ham! Her er tilgengæld hans mangeårige arbejdsgiver, greven af Darmstadt - med nogle af Graupners håndskrevne noder indsat. (Foto: Wikipedia /collage: dr.dk)

Forestil dig, at din arbejdsgiver skylder dig helt vildt mange penge i løn, og at du så pludselig får alletiders jobmulighed: et karrieremæssigt kvantespring.

Og så siger din arbejdsgiver alligevel: 'Nej, du skal blive, hvor du er!'.

Du ville nok bare rydde skrivebordet og smutte alligevel. Men den gik altså ikke i 1723, og slet ikke hvis man hed Christoph Graupner og var ansat som kapelmester hos greven i Darmstadt.

For greven ville faktisk ikke lade Graupner slippe ud af sin kontrakt, så han kunne tage jobbet som organist og kantor i den berømte Thomaskirke i Leipzig. I stedet fik Graupner de penge, han havde til gode - og en lidt større hyre fremadrettet.

Mesterlig musik i ubegribelige mængder

Jobbet i Leipzig gik i stedet til Johann Sebastian Bach. Han står i dag som musikhistoriens nok vigtigste komponist, men dengang var den 38-årige Bach kun tredjevalg til jobbet, efter at også komponisten Telemann havde takket nej.

Christoph Graupners musik mistede selvfølgelig ikke sin kvalitet af den grund, men han forsvandt efter sin død ud på et af musikhistoriens vindblæste sidespor.

Herfra er han knapt nok vendt tilbage - men på Ugens Album på P2 gør det schweiziske Capricornus Consort deres tilat få den tyske komponist ind på sin retmæssige plads.

Sopranen Miriam Feuersinger og kontratenoren Franz Vitzthum viser det høje niveau hos Christoph Graupner - og hos dem selv - på Ugens Album på P2 (© JPC)

- Det er barokmusik af højeste kvalitet, og den viser også, at Bachs mere berømte værker ikke kom ud af det blå, men udsprang af en tysk musikkultur på ufattelig højt niveau, siger P2s musikekspert Jens Cornelius.

- Ligesom Bach mestrer Graupner det hele: Raffineret kontrapunkt, smukke melodier, intense harmoniseringer, rytmisk kompleksitet og teologisk kundskab. Og ligesom Bach skrev han ubegribelige mængder af musik.

Tårnhøjt musikalsk niveau

Faktisk var Christoph Graupner overlegen i forhold til Bach, når det kom til antallet af kantater, altså musik med sang og akkompagnerende instrumenter.

Bach komponerede omkring 200 kantater, men Graupner toppede med 1.442 styk, inden hans syn blev for dårligt, da han var 71 år!

Læg dertil 113 symfonier, 50 koncerter, 86 overtoure-suiter, 36 sonater og en masse tangentmusik. Så er vi oppe i et omfang, der nok ville gøre de samlede udgivelser til verdens største cd-boks.

De medvirkende på Ugens Album på P2 er ikke verdenskendte, men ifølge Jens Cornelius repræsenterer de en udsøgt musikkultur, der rager op over det meste.

- Det musikalske niveau er tårnhøjt. Sopranen med det vidunderlige navn Miriam Feuersinger og kontratenoren Franz Vitzthum er virtuose hver især - og næsten allerbedst i deres duetter, hvor de er i smukkeste synkroniserede harmoni, siger han.

Facebook
Twitter