Følelsernes fest

Dansk sanger bliver ramt af 200 år gammelt påskehit: Det er bare vildt blæret!

For sanger og musiker Jonas H. Petersen er der ingen over eller ved siden af salmedigteren Grundtvig, når det kommer til at sætte ord på påskens følelser.

- For mig er påsken en begivenhed, som giver mig anledning til at tænke og føle nogle meget store ting, der vedrører min egen lille tro.

Jonas H. Petersen holder en pause, mens hans tænker over sine næste ord. Det er store sager, sådan at skulle sætte ord på, hvad påsken betyder, forklarer han.

- Altså, det er nemt nok med julen, hvor man skal forholde sig til, at der kommer et menneske til verden, som bringer lys og fred. Det er sværere med påsken, for den indeholder mørket og tvivlen.

I disse dage siger kalenderen ’påske’, og mens det for mange er lig med påskeæg, gækkebreve, påskefrokoster og en velfortjent forårsferie, så gemmer påsken på en fortælling om død og smerte, liv og opstandelse.

Påsken er den helt centrale højtid i den kristne kalender, og over hele verden fejrer kristne denne uge at Jesus ifølge Biblen døde og genopstod.

Jonas H. Petersen er musiker og frontmand i bandet Hymns from Nineveh. Og så er han troende kristen. For ham er påsken vildere end julen, og han bruger den tilbagevendende højtid til at give sin tro lidt ekstra albuerum.

- Påsken er dramatisk. Den giver mig mulighed for at søge ind i mørket og tvivlen, og så giver den mig lov til at føle og tro på nogle meget store ting, som er fornuftstridige. Det giver mig mulighed for at sige, at her er der noget som overgår min forstand, hvorfor jeg så må lade min tro tage over.

”Det største påskehit i 200 år”

For Jonas H. Petersen er musikken en stor del af påsken. Især salmerne. Og der er særligt én salme, der ifølge musikeren overgår dem alle: Grundtvigs ’Hil dig frelser og forsoner’, som er skrevet tilbage i 1837.

I år 2000 blev ’Hil dig frelser og forsoner’ kåret til ’Årtusindets salme’ ved en afstemning blandt medlemmer af Dansk Kirkemusikerforening.

Det forstår Jonas H. Petersen godt, for han betegner den selv som ’det største påskehit i 200 år’.

- Overfor en der ikke kender ’Hil dig frelser og forsoner’, vil jeg nok slå på tromme for, at den først og fremmest har en æstetisk værdi. Teksten er simpelthen så smuk og der bliver brugt nogle vildt blærede billeder. Grundtvig var jo bare en blæret digter!

Her kan du høre salmen 'Hil dig, Frelser og Forsoner' i Pia Raugs fortolkning. En fortolkning som Jonas H. Petersen synes særligt godt om.

Grundtvig sætter ord på de svære følelser

Når han bliver bedt om at gå lidt mere ned i dybden af salmen, så beskriver han den som et lyrisk værk, der sætter ord på de meget komplekse teologiske problemstillinger, der knytter sig til påsken.

I sin medbragte salmebog har Jonas H. Petersen slået op på ’Hil dig frelser og forsoner’. Man kan se, han bruger salmebogen flittigt, for den har tydelige brugsspor.

- Påskens begivenheder med opstandelsen stiller virkelig store udfordringer til min tro. Det går imod al min erfaring og al den akkumulerede erfaring, som mennesket har gjort sig: Nemlig at det skal dø. Og skal man tro fortællingen om påsken, så gør Kristus op med det, siger han og fortsætter hurtigt, mens han slår ud med armene.

- Det er fuldstændig vanvittigt. Det er ikke noget, man kan tænke sig til. Det er noget, man må tro eller lade være. Hvert år må jeg stille mig selv spørgsmålet: ”Tror jeg på det her?” Her hjælper Grundtvig mig ved at give mig ordene. ”Ja, jeg tror på korsets gåde.”

Facebook
Twitter