DRs stjernedirigent: Det her mesterværk er jeg måske ikke klar til at spille

Gode klassiske værker er et spejl af livet, mener chefdirigent for DR SymfoniOrkestret, Fabio Luisi. Og der er nogle, han ikke selv føler sig klar til.

Fabio Luisi ved vandet og foran DR SymfoniOrkestret, Det erfarne verdensnavn vil ikke udpege sin egen klassiske favorit - men der er til gengæld værker, han ikke føler sig klar til at dirigere endnu. (© dr)

Klassisk musik er kendt for at omfavne de helt store følelser.

Og spørger man den italienske stjernedirigent Fabio Luisi, hvad der karakteriserer en de store klassiske værker, så bruger han også store ord.

- Det er et spejlbillede af livet, siger han og fortsætter:

- Hvad livet har at tilbyde os kan blive oversat til ord, farver, former og lyde. Det er det, det handler om: at oversætte det – hvad jeg ved om livet, hvordan jeg ser på livet – til en anden dimension.

- I de største mesterværker kan jeg genkende meget af, hvad der sker i menneskelivet. Sorg, sørgmodighed, desperation, lykke, håb. Alle disse følelser, som vi hver dag oplever, kan man se i disse værker, siger Fabio Luisi.

Mellemmand for musikken

Den 59-årige dirigent har gang i en lang og glorværdig karriere, der blandt andet har ført ham omkring Wienersymfonikerne, Metropolitan Opera i New York, Zürich Operaen og Operaen i Firenze.

De seneste år har vi også haft fornøjelsen af hans talenter herhjemme. Siden 2016 har han nemlig været chefdirigent for DR SymfoniOrkestret.

For tiden beder radiokanal P2 og dr.dk/klassisk danskerne om at nominere deres favorit inden for klassisk musik til Klassisk Top 50.

Fabio Luisi har stor kærlighed til alle de værker, han har arbejdet med, så han vil helst ikke udpege sine personlige favoritter. Til gengæld vil han gerne fortælle om, hvad der er vigtigt for ham, når han skal fortolke en given kunstners værk:

- Jeg prøver at forstå deres tanker og følelser, fortæller han. Det handler ikke om mig, jeg er mellemmand mellem skaberen og lytteren. Så jeg må trække mig tilbage, for det er ikke min mening, der tæller, men komponistens. Ikke desto mindre må jeg forstå hans budskab og fortælle det gennem min forståelse.

Ikke klar til at favne Wagner-opera

På den måde har Fabio Luisi genfortalt adskillige klassiske værker af et utal af komponister gennem sin karriere. Men der er også mange, han ikke har rørt med sin dirigentpind endnu:

- Der er nogen, som jeg er bange for at give mig i kast med, fordi jeg ikke føler mig klar, og der er nogen, som jeg gerne snart vil forsøge mig med, fordi jeg føler mig klar, siger dirigenten og giver et eksempel:

Wagners opera ’Tristan og Isolde’:

- Det er en klassiker, fordi det er et af de mest komplette værker, hvor alle aspekter af livet er med. Men jeg ved ikke, om jeg er klar endnu.

Fabio Luisi har dog dirigeret uddrag af Richard Wagners mesterværk. Hør bare her:

Holder komponisten på afstand

Hvor mange klassiske musikfans dyrker de historier og myter, der omgiver de store komponister og deres mest berømte værker, så forsøger Fabio Luisi at holde de biografiske detaljer på afstand.

- Jeg prøver ikke at gå for meget ind i den tid, hvor komponisten skrev sit værk – jeg vil ikke vide, om han havde problemer med sin kone eller økonomien, siger han.

- Jeg prøver på ikke at bekymre mig så meget om det, jeg prøver at læse, hvad de skrev (noderne, red.), og for det meste kan jeg forstå, at der skete noget, fordi han skrev med sådan en dybde i denne frase eller i de her tre minutter af kompositionen. Noget rørte ham og fik ham til at skrive det.

- Det er ikke bare noder, der hænger sammen, det er mere end det.

Brugervilkår

  • Når du nominerer et værk til Klassisk Top 50 giver du DR ret til at bruge dit indlæg og dit navn på P2, dr.dk/klassisk og DRs andre medieplatforme (radio, tv og DRs sider på sociale medier). Du giver også samtykke til at vi må kontakte dig for at få uddybet din historie til brug for DRs programindhold - og til at bruge din mailadresse i lodtrækningen om en præmie

  • Vi videregiver ikke dine personoplysninger til tredjepart og vi bruger kun dine personoplysninger til det ovenfor anførte formål. Vi bruger alene databehandler, der er baseret indenfor EU. Vi sletter desuden dine personlige kontaktoplysninger, når Top 50-kampagnen er afsluttet, og senest 1. november 2018.

  • Du kan læse mere om DRs behandling af personoplysninger hér.

Facebook
Twitter