Ekspert om mørklægning af udskiftning af Det Kongelige Kapel: Afgørelse får vidtgående betydning

Ombudsmandens afgørelse i sag om Det Kongelige Teaters skift af orkester kan få principiel betydning for det offentliges indkøb.

Når Det Kongelige Teater har premiere på juleballetten Nøddeknækkeren den 1. december, så er det ikke teatrets eget orkester Det Kongelige Kapel, men derimod Copenhagen Phil, der sidder i orkestergraven. (Foto: Simon Knudsen © Scanpix)

Det Kongelige Teaters brug af et eksternt orkester er endt som en sag hos Ombudsmanden.

Sagen handler om, hvorvidt det skal være muligt at få at vide, hvad Det Kongelige Teater har betalt for at få musik til juleballetten Nøddeknækkeren.

Det er nemlig ikke teatrets eget orkester Det Kongelige Kapel, men derimod Copenhagen Phil, der sidder i orkestergraven, når den populære ballet bliver opført fra den. 1. december.

Det Kongelige Teater har - efter en omfattende besparelse på Det Kongelige Kapel - valgt at hyre et eksternt orkester, men hvad teatret har betalt for musikerne, må ingen få at vide.

Det har ført til, at juristen og amatørmusikeren Suzanne Veltzé i begyndelsen af året valgte at søge om aktindsigt i, hvad Det Kongelige Teater har betalt for at bruge Copenhagen Phil.

Beløbene var streget over

I første omgang er jeg bare glad for, at de har taget sagen op. Men jeg kan ikke se andet, end at de må offentliggøre beløbet i kontrakten.

Suzanne Veltzé, klassisk musikelsker

Efter mere end en 6 måneder lang papirkrig med Det kongelige Teater og Kulturministeriet, har Suzanne Veltzé stadig ikke fået de ønskede oplysninger. Derfor har hun klaget til Ombudsmanden, der har valgt at tage sagen op.

- I første omgang er jeg bare glad for, at de har taget sagen op. Men jeg kan ikke se andet, end at de må offentliggøre beløbet i kontrakten, siger Suzanne Veltzé.

Suzanne Veltzé fik egentlig aktindsigt i sagen i sin tid, men alle beløb i kontrakten med det eksterne orkestre var streget over med sort.

Det fik hende til at klage til Kulturministeriet, og den klage fik hun medhold i. Men teatrets begrundelse, om at offentligheden ikke må få oplysninger om kontraktsummen at vide af hensyn til Copenhagens Phils konkurrencevilkår, holder ikke, lød svaret fra Kulturministeriet, som derfor sendte Veltzés klage tilbage til Det Kongelige Teater.

Da der ikke kom yderligere ud af det, valgte Suzanne Veltze i juli at gå til Ombudsmanden, der tog sagen op. Og nu forventer hun et svar inden for kort tid.

Kan få principiel betydning

Oluf Jørgensen, der er offentlighedsrådgiver og forskningschef emeritus på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole i Århus, vurderer, at Ombudsmanden har taget netop denne sag op, fordi den kan få principiel betydning.

Så vil Danmark ikke længere stå øverst eller flottest på listen over lande, hvor der ikke er nepotisme og korruption.

Oluf Jørgensen, forskniingschef på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Det handler ifølge Oluf Jørgensen om det helt grundlæggende, som man skal kunne kontrollere; nemlig hvad betaler offentlige myndigheder – i dette tilfælde Det kongelige Teater - for ydelser og leverancer fra private eller halvprivate virksomheder.

Det store spørgsmål er, om man kan hemmeligholde, hvad en offentlig institution betaler for en ydelse alene af den årsag, at den virksomhed, der handles med, vil være kede af, at summen bliver offentliggjort af hensyn til konkurrencesituation.

- Er det virkeligt blevet så nemt? For så har det katastrofale konsekvenser. Så vil Danmark ikke længere stå øverst eller flottest på listen over lande, hvor der ikke er nepotisme og korruption. Der skal jo være kontrol med, hvordan skatteborgernes penge bliver brugt, siger Oluf Jørgensen.

Betaler Det Kongelige fire gange så meget?

Nedskæringerne i Det Kongelige Kapel begyndte i november 2015, hvor der blev nedlagt 11 stillinger, så orkestret røg ned på knap 100 musikere. I januar i år blev der så igen varslet fyringer af 10 procent af orkestret, men orkestret fik reddet stillingerne ved at gå 10 procent ned i løn, og 10 procent ned i tid.

Orkestrets formand og tillidsrepræsentant Alexander Øllgaard sagde i februar til radioprogrammet P2 Puls, at kapellet ville kunne spille de mange ekstra forestillinger i 2017 for en samlet pris på op mod 500.000 kroner. Det beløb er langt fra, hvad eksperter og tal fra Dansk Musikerforbund tidligere er kommet frem til, at det vil koste at hyre eksterne musikere. De udregninger peger på, at det kan være op til fire gange dyrere for Det Kongelige Teater at få eksterne musikere til at udføre et stykke arbejde, som husets eget orkester kunne udføre.

Teaterchef Morten Hesseldahl har tidligere oplyst, at det er vanskeligheder med at få dækket alle teatrets forestillinger med musikere fra Det Kongelige Kapel, der er årsag til, at Copenhagen Phil er blevet hyret.

Uanset, hvad Det Kongelige Teater har måtte punge ud for Copenhagen Phil, og hvorfor de har fået tjansen, så føler Suzanne Veltzé, det er hendes pligt at få det frem i lyset.

- Hvis ikke det bliver stoppet, så kan det jo ske igen.

P2 LIVE



lige nu
International julemusikdag på P2

International julemusikdag på P2. Hele Europa lytter med, når Den europæiske Radiounion, EBU, sender 13 timer med julemusik fra forskellige europæiske land. 19.00 Sverige. 20.00 Tjekkiet. 21.00 Tyskland. 22.00 Portugal. Vært: Esben Tange. www.dr.dk/p2