Fuld gang i grænsehandlen: Danskerne hører pallevis af klassisk musik fra Tyskland

To tyske giganter dominerer i Klassisk Top 50, der er stærkt præget af 1800-tallets toner.

(Foto: Grafik: Frederik Bjerre Andersen)

Der er Bach, Beethoven – og så er der alle de andre.

Fredag aften blev toppen af P2 og dr.dks Klassisk Top 50 afsløret ved en finalekoncert med DR SymfoniOrkestret.

Beethovens 9. symfoni fra 1824 løb med førstepladsen, mens andenpladsen gik til ’Bolero’, som den franske komponist Maurice Ravel skrev i 1928. På den samlede top 50 stikker ’Bolero’ dog temmelig meget ud – for dankerne henter i den grad værker lige syd for grænsen, når de skal udpege deres klassiske favoritter.

Ikke mindst de store komponister Johann Sebastian Bach og Ludwig van Beethoven er helt i en klasse for sig, med henholdsvis otte og syv værker af de samlede 50.

Se DR SymfoniOrkestret spille Bachs 'Air' til finalekoncerten 5. oktober. Artiklen fortsætter nedenunder:

Søren Schauser, der er kritiker på Berlingske og har skrevet flere bøger om klassisk musik, er ikke overrasket over Bach og Beethovens dominans. Han kalder dem ’danskernes yndlingskomponister’, og ser en stigende popularitetskurve for Beethoven:

- Han har for alvor bevæget sig tilbage i varmen, hvor han ellers har været lidt ude siden 1970’erne, siger Søren Schauser.

Tyskland over alle andre

I alt er der hele 20 stykker musik af tyske komponister på listen, og tallet er endnu højere, hvis man medtager de tre værker fra Mozart. Han regnes i dag for østriger, fordi han blev født i Salzburg. Men dengang var byen en del af det tysk-romerske rige.

Vært på Klassisk Top 50, Stine Rosengren, forstår godt den voldsomme tyske dominans på listen:

- Det er et stort land, de har en stor kulturtradition, siger hun, inden hendes medvært på Klassisk Top 50 entusiastisk bryder ind:

- Men det har de også i Frankrig og Italien og særligt i Østrig, selv om det er et mindre land, Mathias Hammer.

- Jeg synes, det er spændende, at vi i Danmark er så vilde med Tyskland. Det er primært Beethoven, Bach og Brahms, som jo ikke er den her meget svulstige, halvpatetiske, melodiøse musik, det er er også meget intellektuelle komponister. Det er ikke udelukkende de store følelser, det er også struktur og intellekt.

Dansker ligger lige med Mozart

I den samlede top 50 optræder der kun én dansker: Carl Nielsen. P2s Mathias Hammer savner persoligt nogle flere danskere, ikke mindst Niels W. Gade, der sidste år fejrede 200 års jubilæum.

Til gengæld har Nielsen tre værker med på listen, samme antal som selveste Wolfgang Amadeus Mozart. Og det glæder Søren Schauser:

- At danskerne ikke kun har valgt ’Tågen letter’, men også den festlige Symfoni nr. 3 og den ret så udfordrende nr. 5 – dét finder jeg decideret bevægende. Jeg ser personligt Carl Nielsen som en af verdens største komponister og glæder mig altid over en flot placering til ham, siger han.

Søren Schauser kalder det samlede resultat af Klassisk Top 50 for både ’spændende’ og ’varieret’, om end der er huller i det engelske og franske udvalg:

- Jeg havde egentlig forventet, at briten Edvard Elgars cellokoncert kom med – men vi har nok fået ’Planeterne’ af Gustav Holst i stedet for. Fraværet af fransksproget musik på nær Faurés 'Requiem' virker stærkt tankevækkende. Komponister som Berlioz og César Franck er åbenbart ikke vores kop te, siger Schauser.

Ingen kvinder på listen

De kvindelige komponister glimrer ved deres fravær på listen. Men størstedelen af værkerne på KLassisk Top 50 er dog fra en tid, hvor de kvindelige komponister ikke fandtes - eller blev anerkendt.

Hele 24 ud af de 50 værker på Klassisk Top 50 er skrevet i 1800-tallet. Og som P2-vært Stine Rosengren bemærker:

- Det er ikke, fordi moderne komponister ikke er blevet nomineret, de har bare ikke fået stemmer nok.

Den tendens er Søren Schauser lidt utilfreds med:

- Jeg ville helt generelt gerne have haft lidt mere musik fra før 1700 og lidt mere musik af nyere dato. Altså af musikkulturens udkanter, siger han og nævner både ældre komponister som Ockeghem og Monteverdi, og nye som Per Nørgård og Berio.

P2-vært Mathias Hammer har tilgengæld funderet over, hvordan Klassisk Top 50 udtrykker danskernes forhold til klassisk musik:

- Der er rigtig meget stilfærdig musik, melodiøs musik. Musik, der stryger med hårene.

- Det handler om dødsfald, tab, om utryghed ved forandringer i ens liv. Der har man musikken som en klanglig dyne, som man kan putte sig under, og som bærer en igennem, siger han og suppleres af Stine Rosengren:

- Der er virkelig mange, som har nomineret et bestemt stykke, fordi de har oplevet det i en stund, hvor de er blevet ramt eller reflekterer.

Der er dog også virkelig voldsomme værker på Klassisk Top 50. Nyd lidt kirkeklokker og kanonkrudt her:

Facebook
Twitter