Hjerneskade gav førsteplads i komponist-Grand Prix - hør 9 favoritter fra feltet

Det Internationale Grand Prix for Komponister bød både på musik der udvikler sig organisk, og musik der sætter hårdt mod hårdt.

Cellisten Dominik Polonski har mistet førligheden i venstre arm efter en hjerneoperation. Han er solist i det stykke der vandt Det Internationale Grand Prix for Komponister.

Der var spænding til det sidste i Rostrum - Det Internationale Komponist Grand Prix 2017.

Gennem tre hele dage blev der lyttet intenst til i alt 58 værker fra 29 forskellige lande.

Danmark har stolte traditioner for topplaceringer - den danske komponist Simon Steen-Andersen vandt for eksempel Grand Prix’et i 2010.

Men i år blev det blandt andet Polen, der strøg helt til tops.

Her er nogle af de værker, der lå højt på min personlige liste. Heldigvis var det også værker der klarede sig godt i Rostrum, komponisternes svar på Melodi Grand Prix.

Brutal musik for hjerneskadet cellist

Den polske komponist Artur Zagajewski løb med førsteprisen med værket ’Brut’, som er skrevet til cellisten Dominik Polonski, der mistede førligheden i sin venstre arm, efter en operation i hjernen.

Han nægtede imidlertid at give op. Han insisterede på at han stadig var cellist, og gik i gang med at træne sig selv op igen, og få bestilt nye værker som han kunne spille med sin højre hånd.

Værket ’Brut’ er råt i sit udtryk. Zagajewski har ladet sig inspirere af den stilretning i arkitekturen som har fået betegnelsen ’brutalisme’. Det er rå beton og store konstruktioner, uden formildende omstændigheder. Ingen blomsterkasser eller panoramavinduer fra gulv til loft.

Zagajewski leger med de rå kontraster i sin musik. Cellisten må kæmpe sig igennem den hårde musik, og i baggrunden ligger et cembalo og ulmer – et instrument som mange forbinder med skøn barokmusik.

Dansk kontrast mellem gammelt og nyt

Vinderværket har på den måde noget til fælles med det ene af de to danske bidrag i komponist-Grand Prix’et – nemlig Karl Aage Rasmussens Koncert for barokobo og strygere, et værk der også spiller på kontrasterne mellem ny og gammel musik.

Karl Aage Rasmussen skrev sin koncert til 25-års fejringen af ensemblet Concerto Copenhagen, der netop er kendt for at spille tidlig musik på originale instrumenter.

​Musik som en stjernehimmel

Danmark fik desværre ikke en topplacering i år, men det gjorde til gengæld en anden polsk komponist, Szymon Stanislaw Strzelec.

Det går i det hele taget godt for ny musik i Polen i disse år. Det er tredje gang på bare fem år at Polen tager førsteprisen i Det Internationale Komponist Grand Prix (International Rostrum of Composers).

Strzelec er en ung komponist, født i 1990, og der er noget kosmisk over hans værk 'L'atelier de sensorité'. Det er lidt som at stå og kigge på nattehimlen en mørk aften, med planeter og stjerner der glimter mange lysår væk.

Lomme-fjendsk musik

Med helt i top var også den schweizisk/colombianske komponist og designer Daniel Zea, med et værk hvor han forholder sig kritisk til vores brug af mobiltelefoner.

’Pocket enemy’ er titlen på værket, hvor han leger med tanken om et videospil i troperne, og billeder af en verden, der langsomt falder fra hinanden. Billeder som deles på de sociale medier.

Daniel Zea har tidligere også komponeret et kunstværk med titlen ’Fuck Facebook Face Orchestra’.

Urban strygerkvartet

Zeas musik blander på vellykket vis elektronik og akustiske instrumenter, så det ene nærmest ikke kan skilles fra det andet.

Den kombination bragte også den italienske komponist Vittorio Montalti helt til tops i Komponist Grand Prix’et.

I sit stykke uden titel bruger han lyden af en klassisk strygekvartet, og skaber ved hjælp af elektroniske lyde en urban nattestemning, som er helt unik.

Naturligt islandsk flow

Helt unik er også den islandske komponist Anna Thorvaldsdottir, der lige har skrevet kontrakt med forlaget Music Sales. Hun har godt gang i en international karriere, og hendes musik rammer dybt.

Hun er inspireret af den islandske natur, og bruger idéen om ’det naturlige’ i værket ’Aequilibria’, hvor hun søger efter naturlige proportioner og et naturligt flow i musikken.

Hun forklarer, at hun har prøvet at give plads til, at inspirationen kan resonere frit i hende, så musikken udvikler sig på allermest organiske vis.

Musik for frisbee og forårsstemning

Den australske komponist Wally Gunn går mere lavpraktisk til værks i sit stykke ’Pinwheel’, for trompet, trombone og elektrisk guitar – en instrumentkombination man ikke ser hver dag.

Stykket er en hyldest til de første varme og solrige dage om foråret, hvor folk lægger sig på græsset, slikker solskin eller spiller frisbee.

Den stemning indfanger han perfekt, med en minimalistisk stil og musikalske mønstre der gentages, omend de aldrig er helt de samme.

Filmisk og fortællende

I Rostrum er der også en kategori for komponister under 30 år.

Her vandt den finske komponist Sebastian Hilli med værket 'Reachings', som er et filmisk og fortællende værk, der lægger sig i tråden efter komponister som Stravinskij og Messiaen.

Haiku i vildmarken

Det andet danske værk var også ét der skabte billeder på nethinden. Det er skrevet af komponisten Henrik Budde, og hedder 'Narrow Road to the Deep North'.

Det er inspireret af et haiku-digt, og det landskab man finder i fx det nordlige Norge og Sverige, med grantræer og klipper og vildmark så langt øjet rækker.

Facebook
Twitter