Hun var diva længe før Carey og Beyoncé: Her er de 5 største fra sangdronningen Maria Callas

Maria Callas lagde verden for sine fødder med sin sangstemme længe før de største af nutidens divaer.

Maria Callas i 1958. Vi har bedt to fans - forfatter Maria Helleberg og P2-vært Lotte Heise - om at give deres bud på de fem bedste sange med operalegenden. (Foto: ullstein bild Dtl. © Getty Images)

Tag en bjergtagende stemme.

Tilsæt så lige dele magnetisk sceneudstråling og et kulørt privatliv.

Så har du tre vigtige grundingredienser udi kunsten at være en ægte sangdiva.

I 1980'erne hyldede vi Whitney Houston, i 1990'erne blev vi blæst bagover af Mariah Carey og i dag er der bred enighed om, at Beyoncé er den største, nulevende popdiva.

Men længe før de tre ovennævnte kvinder overhovedet blev født, var det en helt anden, der satte barren for, hvad det vil sige at være toppen af poppen indenfor musikkens verden.

Hun blev født Maria Kalogeropoulos, men faren ændrede hurtigt efternavnet til Callas. Hun havde både stemmen, udstrålingen - og sidenhen også et særdeles kulørt privatliv.

Torsdag den 23. august er der danmarkspremiere på den nye dokumentar 'Maria by Callas' om verdens måske bedst kendte operasanger. Men allerede nu kan du blive klogere på hendes musik.

Vi har sat to fans stævne for at få deres fem bud på, hvad man skal starte med at høre af Maria Callas.

Den ene er forfatter Maria Helleberg, der - blandt meget andet - har skrevet en biografi om operasangerinden. Den anden er Lotte Heise, vært på programmerne 'Bravo' og 'Helt Klassisk' på P2.

Maria Callas som Violetta i 'La Traviata' 1958 (© WikiMedia Commons)

Norma

- Som La Casta Diva i operaen 'Norma' er hun både en magtfuld og tragisk skikkelse, fortæller Maria Helleberg, der har skrevet biografien med det mundrette navn 'Maria Callas' om legenden, der levede 1933-1977.

- 'Casta Diva' er et must med hende! Den synes jeg, hun synger fuldstændig fantastisk, supplerer Lotte Heise.Denne rolle bliver både Maria Callas' store chance og et vendepunkt i hendes karriere.

Hun møder en leder af Veronas Festspil, der er på udkig efter en sopran til et parti, der kræver masser af dybde og dramatik. Han vilikke have hvem som helst, men vil heller ikke betale en formue for at få en kendt sanger.

Den chance griber Maria Callas. Og selv om hun selv skal betale transporten til Verona, er hendes succes snart en kendsgerning.

0:00
Feteret: folkemængden hylder Maria Callas efter en optræden på Milan-operaen La Scala (Foto: Keystone-France/Gamma-Keystone © Getty Images)

La Bohème

- Det er måske overraskende, men jeg er også vild med hende som Mimi i 'La Bohème' - en rolle, hun i øvrigt aldrig spillede på scenen, forklarer Maria Helleberg.

Maria Callas' stemme spænder over næsten tre oktaver, og hun har også talent for skuespil. Blandt andet i La Scala Operaen i Milano skaber Callas sensation i en form for moderne teater, hvor hun folder sig ud som syngende skuespiller.

0:00
Maria Callas fotograferet 1958. (Foto: ullstein bild Dtl.; © (c) Getty images)

Rigoletto

Netop denne blanding af sang- og skuespiltalent er faldet nogle for brystet, forklarer Lotte Heise.

- Maria Callas har det dér, som nogle synes, er et problem, nemlig at hun ikke lyder "smuk" nok, når hun synger. Dér må man gøre op med sig selv, om man vil have en opvisning i sangteknik eller en historie.

Lotte Heise vælger historien:

- 'Caro Nome' fra Rigoletto skal man høre. Her skal hun forestille at være en pige på 17 år, og hun lyder virkelig også som en, der aldrig er blevet kysset.

0:00
Det her billede gik verden rundt i 1955: Maria Callas raser over en US Marshall, der har taget en stævning med pengekrav med i operaen, hvor Callas synger 'Madame Butterfly' (© Getty Images)

Medea

Maria Callas synger dog ikke kun med en stemme som en uskyldig 17-årig, men bliver også kendt som en stridbar kvinde - både i kulissen og i teatersalen. Hun ryger blandt andet i åben kamp med den lyse, renfærdige sanger Renata Tebaldi.

Det iltre temperament kommer også til udtryk på scenen.

- Man skal høre hende folde sig ud som Medea i operaen af samme navn. Historien om den jaloux mor, der ender med at dræbe sine børn for at hævne sig på sin mand, er for vild, og rollen er sindssygt krævende, mener Maria Helleberg.

I pressen bliver Maria Callas ofte karakteriseret som den besværlige diva, der truer med at aflyse. Eksempelvis hvis hendes hund ikke må sidde i kulissen - eller hvis en ven fra Wien ikke kan blive fløjet til Milano med privatfly for at hun kan få sit lykkemaleri at se.

0:00
(Foto: Bert Verhoeff © Anefa)

La Traviata

Divanykkerne skaber både overskrifter og problemer for hende.

Især i forholdet til mænd.

- I operaen'La Traviata' synger hun om den ulykkelige kærlighed, og det gør hun også helt formidabelt, fortæller Lotte Heise.

- Det ligger lige til højrebenet for hende, for hun havde det ikke let med mænd. Hun var enormt smuk og enormt feteret, men mændene blev måske også hurtigt træt af hende, fordi hun var den primadonna, hun nu engang var.

De sidste år af sit liv isolerer Maria Callas sig i sin herskabslejlighed i Paris. Hun dør af et hjertetilfælde i 1977, 53 år gammel.

0:00
FacebookTwitter