Jacob Riising har sendt tv til millioner. Alligevel gav 100 musikere ham sceneskræk

De sidste 15 år har tv-værten Jacob Riising lavet en lang række tv-shows og liveoptrædener. Men han blev rigtig nervøs, da han i 2011 skulle prøve at dirigere.

Jacob Riising er et kendt ansigt på tv, men selv den mest erfarne tv-vært kan få nerver på. (© dr)

Søndag begynder Malko-konkurrencen i København, en af verdens mest prestigefyldte konkurrencer for unge dirigenter.

Og at det er hårdt at stå på foran orkestret i sådan en konkurrence - og i det hele taget - det kan tv-værten Jacob Riising tale med om.

I 2011 blev tv-værten inviteret med i programmet 'Maestro', hvor han og de andre deltagere skulle lære at dirigere DRs Symfoniorkester.

På det tidspunkt var hans kendskab til klassik musik begrænset. For nu sige at det mildt.

- Jeg havde aldrig hørt andet end hitsne, og jeg anede ikke, hvad en dirigent lavede. Jeg troede at det bare var en, der kom ind og så stod og shinede, siger Jacob Riising og griner af sin egen uvidenhed.

Reseach på YouTube

Han øvede fuld tid hver uge og blev coachet af Peter Ettrup Larsen, der har 25 års erfaring som dirigent.

I løbet af de næste fem uger lærte han, hvordan man læser et partitur, hvordan man kommer ind i koncertsalen med autoritet, men også hvor meget overblik og is i maven, det kræver at lede 100 professionelle musikere i den rigtige retning.

Jacob Riising foran DR Symfoniorkesteret i konkurrencen 'Maestro'. (© dr)

Det store ansvar betød, at den erfarne tv-vært for første gang i sit liv begyndte at lide af voldsom sceneskræk.

- Jeg blev simpelthen så nervøs, at jeg var ved at besvime. Alle musikerne har jo en kæmpe autoritet, fordi man ved, at de har øvet sig, siden de var børn, siger Jacob Riising, der så en masse YouTube-optagelser af dirigenter igennem forud for sin debut som dirigent.

- Men hver dirigent gør noget forskelligt, så man kan ikke aflure det på den måde. Jeg blev nødt til at lære at opføre mig og tænke som en dirigent. Og der spiller kropssproget en kæmpe rolle. Hvis man for eksempel dirigerer noget dramatisk, så skal man afspejle det – altså se dramatisk ud.

Fokus på detaljerne

I dag er det syv år siden, Jacob Riising sidst stod foran et orkester med dirigentstokken i hånden. Men selv om skuespilleren Søs Egelind endte med at vinde 'Maestro', har han lært meget af oplevelsen.

Jacob Riising fortæller, at hans medvirken lærte ham at visualisere et show eller en optræden forinden.

- Jeg er nok også blevet mere fokuseret på detaljerne, siger Jacob Riising og afslutter:

- Og så lærte jeg af Peter Ettrup Larsen, at hvis man er nervøs, så kan man stå og vippe med tæerne inde i skoene i stedet for at flagre med hænderne, for så kan andre ikke se det.