Klassikere du skal kende: Bernstein - Maria fra West Side Story

Den umulige kærlighed udsat for en sang så længselsfuld, at man kan høre, det ender galt.

Den amerikanske komponist Leonard Bernstein blev født i 1918 i Lawrence, Massachusetts og døde i New York i 1990.

Bandekriminalitet og kærlighed udgør en vigtig del af USA's historie. Ikke mindst på film. Og det er netop denne kombination, der danner rammen om musicalen 'West Side Story', som havde premiere i 1957 på Broadway i New York.

To bander af unge indvandrere, 'The Jets' og 'The Sharks', bekriger hinanden i det lidt skumle kvarter 'Hells Kitchen'. Tony fra den ene side og Maria fra den anden side forelsker sig, og det må næsten ende galt. Men hvordan lyder sådan en konflikt som moderne musikteater?

Hvordan lyder en konflikt?

- Ma-ri-a!, synger Tony til sin elskede i en længselsfuld, opadgående bevægelse.

Der er noget særligt ved den bevægelse, noget sært uafklaret, uroligt, længselsfuldt. Det er forbindelsen mellem "Ma-" og "ri-", det drejer sig om. Når melodien går videre til "-a" falder den til ro, og der bliver igen balance. Indtil råbet "Ma-ri-a" kommer igen. Og det gør det - igen og igen og igen. Den særlige bevægelse har en teknisk betegnelse; tritonus.

Engang var den forbudt, fordi man opfattede den som grim og ubrugelig. Man kaldte den ligefrem "djævelen i musikken".

Helt så galt ser man ikke på det i nyere tid, men komponisten Leonard Bernstein kunne bruge netop dén til Tonys længselsfulde sang til Maria i sin moderne historie om Romeo og Julie, som ikke kan få hinanden. Blandingen af længsel og ulykkelig kærlighed lyser ud af sangen. Man kan næsten høre, at det ender galt.

Hør musikken

0:00
  • Herover kan du lytte til musikken med et kommentarspor, hvor P2s Svend Rastrup Andersen vil guide dig gennem stykket.

  • I 1961 fik filmen West Side Story premiere. Og den blev en stor succes, som udløste 10 Oscars - bl.a. for 'bedste film', 'bedste instruktør' og 'bedste musik'. Hertil kom en 'Grammy' for kvaliteten af pladeudgivelsen.

  • Indspilningen er soundtracket fra filmen, og det betyder en autentisk og nærværende lyd. "The most beautyful sound I ever heard: Maria!" Navnet gentages tre gange, stille og søgende.

  • Ekkoerne af 'Maria!' sender os direkte ned på bunden af Hells Kitchen, hvor Tony går og kalder. Flere gange, indtil lyden skrues op, bliver klar - og tritonus-råbet lyder "Ma-ri-a, I just met a girl named Maria!"