Knud Romer svarer igen på kritik: Vi skal have mere kultur med skandaler i

Knud Romer fortsætter sin kritik af kultur-besparelser: Harpe-spillere kan snart bruge instrumentet som osteskærer.

- Det kunne da være dejligt, hvis vi havde forestillinger der skabte overskrifter og skandaler – og involverede befolkningen. Jeg synes, vi hører meget lidt til landsdelsorkestrene,

Sådan sagde forfatter Knud Romer onsdag aften i Deadline, hvor han debatterede besparelser i dansk kulturliv med Dansk Folkepartis Alex Arendsen. Et indslag, du kan se i videoen herover.

Knud Romers udfald kommer efter kritik af en 11 minutter lang monolog, han for to uger siden opførte midt i Aarhus Symfoniorkesters nytårskoncert, Strauss-operetten 'Flagermusen'.

Folk udvandrede fra forestillingen

Ikke mindst sangeren og entertaineren Jette Torp har kritiseret Knud Romer for at bruge tiden overfor et betalende koncertpublikum på at kritisere den danske kulturpolitik.

- Jeg synes bare det var fuldstændigt at gå galt i byen. Skulle jeg så til mine koncerter begynde at tale om, hvor svært det er at sælge cd’er?, sagde Jette Torp til P2 Puls i weekenden.

Her kan du høre Knud Romers improviseret monolog fra 'Flagermusen'.

"Brug harpen som osteskærer"

I Deadline fastholdt Knud Romer, at der bliver sparet de forkerte steder i dansk kulturliv. Og at det kun er godt, at hans opråb i Flagermusen skaber debat:

- Det er det bedste der kan ske i provinsen, i Århus, med et symfoniorkester der er skåret ned til at være mere Århus end symfoniorkester, sagde Knud Romer:

- De er 65 mand. De fleste er assistenter, det vil sige deltidsstillinger, at de skal stå til rådighed for orkestret. De kan ikke have et levebrød af det. Harpenisten var assistent, så skal han bruge harpen som osteskærer og være hobby-harpenist.

I Deadline fortsatte Knud Romer også sin kritik mod besparelserne, der rammer de forkerte i dansk kulturliv:

- Den eneste måde Mærsk kunne få sin elefantorden på var at bygge et operahus ovre på Holmen. Det er jo fin flot gave, men problemet er at den øjensynlig virker som et møllehjul om selve institutionen, sagde han ved henvisning til, at Det Kongelige Teater bruger mange ressourcer på at drive Opera, Skuespilshuset og den gamle scene på Kongens Nytorv i København.

Derfor mener han, at det er uretfærdigt, at besparelserne rammer de mennesker, der skal fylde scenerne med kultur:

- Det koster et liv at blive operasanger. Du synger fra du er fem. Så går du i spirekor, børnekor, juniorkor, pigekor, musikgrundskole, 6 år på konservatoriet, måske får du også en solistuddannelse, og når du er 25-30 år kan du måske få en ansættelse i operakoret, og så tjener du det samme som en buschauffør, sagde Knud Romer.

Facebook
Twitter