Per Nørgård

Den største af de moderne danske komponister, den mest respekterede, den mest spillede.

Per Nørgård er en dansk komponist. (© dr)

Født 1932 i Gentofte

Spørg en hvilken som helst dansk partiturkomponist, og der er overordentlig stor sandsynlighed for, at vedkommende vil pege på Per Nørgård, som den danske komponist, der har givet de mest interessante svar siden 1950’erne. Han er en mester i alt, hvad han skaber. Den største af de moderne danske komponister, den mest respekterede, den mest spillede. Han satte overliggeren, og overliggeren blev tidligt sat højt.

Pixi

Det er Per Nørgård, der i dag står efter Carl Nielsen. Med tiden er der en god chance for, at han kommer til at stå som Danmarks vigtigste komponist.

Nørgård lyder som ingen anden, men han lyder ikke fremmed af den grund, for det er som om, man kender hans musik.

Per Nørgård har skrevet musik i alle kategorier og sat sit fingeraftryk overalt i det danske musikliv – som lederskikkelse, brobygger og kulturkritiker.

Og hans otte symfonier står som milepæle, man kan bruge timer og atter timer i selskab med. Vidunderlige timer!

Fascineret af Sibelius

Per Nørgård er også en komponist, der tidligt turde gå egne veje, turde stole på sit instinkt. Og mens resten af den centraleuropæiske musikelite så ned på Sibelius, stod Per Nørgård dybt fascineret tilbage. Rørt af finnens originale nordiske tonesprog. I Nørgårds musik kan man finde hilsner til den finske mester, men Per Nørgård har også fundet så meget andet på sin vej.

Et øremenneske

Med nysgerrigheden som ledestjerne og to ører på stilke har Nørgård som få andre komponister sanset livet gennem musik. Musikken kommer til ham, når som helst. Et øremenneske har komponistkollegaen Karl Aage Rasmussen døbt ham. Når Per Nørgård bevæger sig i trafikken, oplever han trafikkoncerter, og står han på en strand og iagttager brændingen, kan man godt regne med, at han gennem havets faldende og stigende bevægelser har lyttet sig frem til tonerne bag havets brusen. For Per Nørgård har al lyd sin egen berettigelse.

Astrologi og fremmede kulturer

Man kan også se Per Nørgård som en opdagelsesrejsende, der i sin musik forener astrologi og fremmede kulturers musik med basale musikfænomener som rytme, klang, tid og de over- og undertonerækker, man finder i naturen. Uden vanetænkning eller mangel på konsekvens. Som man møder det i hans vidunderligt egensindige vækstidé - uendelighedsrækken.

Per Nørgård fortæller om sin Symfoni nr. 3

Per Nørgård fortæller om sin Symfoni nr. 3 i et indslag fra uropførelsen i 1976

Hvis du kun skal høre tre værker:

  • Wie ein Kind (1980)
    Et kerneværk for kor og et værk hvis verden af afsindighed rammer én lige i synet. Smuk og utrolig rørende i sit rolige, indimellem springende nærvær.
  • Symfoni nr. 6 – ”At the End of the Day” (1999)
    Den måske mest overraskende, mest klarsynede og mest klang- og rytmefokusrede af alle Nørgårds symfonier. Med titlen ”At the End of the Day” (”Når alt kommer til alt”) henviser Nørgård med et ironisk glimt i øjet til årtusindskiftet i år 2000 – enden er aldrig endegyldig.
  • Strygekvartet nr. 9 – ”Ind i kilden” (2001)
    En kærlig hilsen fra Per Nørgård til hans store forgænger i dansk musik, Carl Nielsen. Man mærker Carl Nielsens 5. symfoni, men man husker først og fremmest Nørgårds udtryksfulde udbrud og store sans for naturlig sammenhæng.

P2 LIVE



lige nu
Grammofon

- med Mette Greiffenberg. Ikke så meget snak ... www.dr.dk/p2 (Sendes også i morgen 5.03).