Hør Torsdagskoncerten: DR SymfoniOrkestret med to unge stjerner

Dirigenten David Afkham er leder af Spaniens Nationalorkester, og han har selskab af den unge, schweiziske pianist Francesco Piemontesi. Musikken er af Ligeti, Brahms og Beethoven.

Den unge, tyske dirigent David Afkham er på få år blevet et navn, man taler meget om i den klassiske verden. Han er ligefrem blevet kaldt det største tyske dirigenttalent i sin generation. Siden 2014 har han haft posten som chefdirigent for Spaniens Nationalorkester.

David Afkham er 32 år, født i Freiburg og har iranske familierødder. Han var vidunderbarn på klaver og violin, men begyndte allerede som 15-årig desuden at studere direktion. I 2008 fik han sit gennembrud som vinder af en dirigentkonkurrence i London. Den førte til en stilling som assisterende dirigent for London Symfonikerne.

På nuværende tidspunkt har David Afkham allerede dirigeret mange af de store orkestre i USA, Tyskland og Storbritannien, og rækken af opgaver vokser stadig. Til oktober skal han fx for første gang dirigere Chicago Symfonikerne, som også er et af de store orkestre på verdensplan.

Supplerer med billedkunst og litteratur Den 32-årige pianist Francesco Piemontesi kommer fra den italiensktalende del af Schweiz. Han er uddannet i Schweiz og Tyskland, og har studeret hos nogle af de store klavergenier som fx Alfred Brendel og Murray Perahia. Han har desuden vundet den store Dronning Elisabeth Konkurrence i Bruxelles, og er også blevet udpeget af BBC til deres talentprojekt New Generation Artists.

Han er en spidsfindig musiker med en meget raffineret og præcis teknik. Han fordyber sig intellektuelt i alle aspekter af de værker, han spiller, og studerer også litteratur, sprog og billedkunst, der kan supplere hans musikalske forståelse.

Detaljer og enkeltstemmer i aftenens program Brahms’ 3. Symfoni er musik fra toppen af hans karriere som komponist. Symfonien er den mest kompakte af hans fire, men er så overlegent gjort, at alt virker frit og åndende. Det er sublim kompositionskunst, hvor det samlede hele udgøres af de mest omhyggeligt formede enkeltstemmer.

Beethoven var berømt både som pianist og komponist, men han måtte opgive pianistrollen efterhånden som hans døvhed blev næsten total. Sidste gang han optrådte som pianist, var ved en maratonkoncert i 1808. Da var han 38 år, og det var ved den lejlighed at han præsenterede sin nye Klaverkoncert nr. 4. Her hører man Beethoven gennemføre sine idéer med et suverænt overskud. Tag bare indledningen af koncerten, hvor klaveret på listefødder sætter musikken i gang helt alene. Aldrig før havde man hørt en klaverkoncert begynde med så indadvendt poesi.

Fra Torsdagskoncerten 28. april 2016 kan du også høre stykket Lontano af den ungarske komponist György Ligeti, der i 1960’erne fandt sin helt egen vej i avantgarden. Modernismen gjorde, at alt pludselig var tilladt. Ligeti valgte at beholde det klassiske orkester og partiturer, men han gav slip på både melodi og takt. Retningsfornemmelsen i musikken erstattes af en tilstand, hvor musikken bliver til et rum, man kan gå ind i.

Hør koncerten via link ovenfor. Koncerten er optaget i DR Byens koncertsal 28. april 2016.

Facebook
Twitter