Lyt og læs: Debussys 'Forspil til en Fauns Eftermiddag'

Det begynder med en solo-fløjte, faunens fløjte. Men meget kort - kun ca. 30 sekunder. Måske gaber faunen eller verfer en flue væk. Så begynder musikken igen. Faunen (en skovgud) har jagtet nymfer hele formiddagen, men de vil ikke have ham. Nu er det varmt, og han døser og drømmer i middagsheden.

Stemningen - ikke historien

Da komponisten Claude Debussy skulle skrive musik til digteren Stephane Mallarmés hyrdedigt "En fauns eftermiddag" om hvad denne skovgud lavede - og drømte - en stille sommereftermiddag, var det især stemningen, der interesserede ham.

Der sker ikke så meget i digtet, og Debussy kom da heller ikke længere end til forspillet. Han sagde selv om sin musik:

"Musikken til dette forspil er en meget fri illustration af Mallarmés smukke digt. Den ønsker ikke at genfortælle digtet, men vil fremkalde de forskellige stemninger i hvilke faunens begær udfolder sig i hans drømme denne hede eftermiddag."

Musikken

Det begynder med en solo-fløjte, faunens fløjte. Men meget kort - kun ca. 30 sekunder. Måske gaber faunen eller verfer en flue væk. Så begynder musikken igen. Faunen (en skovgud) har jagtet nymfer hele formiddagen, men de vil ikke have ham. Nu er det varmt, og han døser og drømmer i middagsheden.

Det er netop denne stemning af døsighed og varme, Debussy skaber bl.a. ved hjælp af en flydende rytme uden fast puls. Orkestret følger faun-fløjtens flydende spil - oboen leder tanken hen på hyrdeinstrumentet skalmeje, harpen har også noget gammelt-landligt over sig, og endelig er der de små bækkener, krotales, som her høres første gang i et symfoniorkester.

Mallarmé var skeptisk over for musik til hans poesi. Man da han havde hørt Debussys værk, skrev han til komponisten:

"Jeg er netop kommet fra koncerten, dybt berørt. Hvilket under! Deres illustration af faunens eftermiddag, hvis eneste dissonans i forhold til min tekst er at den går meget længere ind i nostalgien, ind i lyset."

Indspilningen

Indspilningen er med Pierre Boulez og Cleveland Orkesteret, udgivet af Deutsche Grammophon i 1991. Pierre Boulez, komponist og den betydeligste fortolker af den franske modernisme, siger om musikken:

"Faunens fløjte bragte ny luft til kunstmusikkens verden"Boulez tager den med ro i denne indspilning. Han spiller ikke værket specielt langsomt, men han lader musikkens fraser vokse og falde til ro i organiske bølger. Det er stemningen og ikke de musikalske detaljer, som er i focus.

Facebook
Twitter