Marianne synger sig i bukserne på operaens unge mænd

UGENS ALBUM. Kvinder i ”bukseroller” tog over, da kastratsang gik af mode. Dem har 30-årige Marianne Crebassa indspillet et album med.

Franske Marianne Crebassa synger "bukseroller" - unge mandlige opera-figurer, der synges af kvinder.

I begyndelsen af 1700-tallet blev op mod 4.000 italienske drenge kastreret hvert år.

De fik simpelthen skåret testiklerne af inden puberteten for at bevare den høje, lyse stemme. I kunstens navn, forstås, for kastratsang var højeste mode i.

Men – heldigvis for drengene – gik kastratsang af mode. I stedet kom der anderledes roller til mændene - og kvinder i pikant cross-dressing til roller med lyse drengestemmer.

Det var kun et ekstra plus for underholdningsværdien i operaen. Dameben var ellers ikke var offentligt til skue, og kvinder i mandetøj var en pikant leg med kønnene:

En kvinde klædt ud som en mand, der er forelsket i en kvinde – oh lala!

Femten bukseroller på en plade

Den slags roller i operaen hedder nu ”Bukseroller” - og dem kan du høre 15 af på Ugens Album i P2, sunget af 30-årige, franske Marianne Crebassa.

For knap halvandet år siden debuterede hun i Berlin og sidste år på Wiens Statsopera. Nu udkommer så hendes debut-album som viser, hvordan hendes mørke og lidt anderledes stemmeklang kan bruges.

Bukserollerne fungerer godt til hende, fordi hun som kvinde kan bruge sin bevægelige stemme til at udtrykke de unge mænds ivrige følelser.

Skønne og vanvittige drenge

- De unge drenge svinger mellem latter og tårer, mellem jubel og fortvivlelse, mellem uskyld og hysteri. De kan gøre en vanvittig - men de er også bare så skønne!, siger Marianne Crebassa om de personer, hun spiller.

- Bukserollerne er operaens sarte sjæle. Deres følsomhed får dem til at kaste sig ud i alle livets glæder og sorger. Og når jeg er på scenen i kostume og boltrer mig i al den seksuelle tvetydighed, så kan jeg – oh, boy! – give mig ud for lige hvad det skal være!

Blandt rollerne på albummet er en af de mest berømte af slagsen: Cherubino, teenagedrengen i Mozarts opera Figaros bryllup.

Hør musikken fra 'Oh, Boy!'

  • http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn:dr:mu:programcard:588295556187a40fdc151d53

  • http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn:dr:mu:programcard:588295556187a40fdc151d50

  • http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn:dr:mu:programcard:588295556187a40fdc151d56

Marianne synger også som Orfeus fra Glucks opera ’Orfeus og Eurydike’, men som regel er det ikke hovedroller, men bifigurer, der har bukserne på. For eksempel hovedpersonens ven, tjener eller halvvoksne søn.

I Gounods opera Romeo og Julie synger Marianne Crebassa rollen som Romeos kammerat, og i Meyerbeers opera Huguenotterne er hun Dronningens page.

Og viser altså, at hun så bestemt har bukserne på.