Musikalske dueller der rammer plet: 4 numre der oser af mafia-boss og Det Vilde Vesten

Hør uddrag fra koncerten 'Duellen - Morricone trækker først', der er en symfonisk battle med DR SymfoniOrkestret, der spiller musik fra spaghetti-westerns og mafiafilm.

Clint Eastwood på settet til filmen 'The Good, The Bad and The Ugly'. (Foto: Sunset Boulevard © Getty Images)

Hvordan lyder Det Vilde Vesten? Og hvordan sætter man stemningen til en aften med en mafia-boss?

Det har flere filmkomponister prøvet på at sætte toner på igennem tiden - ikke mindst den italienske komponist Ennio Morricone, der blandt andet står bag musikken til western-klassikeren 'The Good, The Bad and The Ugly'.

Netop Morricones musik er udgangspunktet for koncerten 'Duellen - Morricone trækker først', hvor DR SymfoniOrkestret spiller episk filmmusik fra forskellige fortællinger om Amwerika.

- Det interessante er undersøgelsen af amerikansk identitet i en italiensk optik. Der har vi Sergio Leones vilde vest og Coppolas episke mafiaverden. Og ingen af disse filmværker havde været det samme uden deres ikoniske lydsider, lyder det fra koncertens producent, Nicolai Abrahamsen

Her anbefaler han fire numre fra koncerten, som han synes, beskriver lyden af det episke Amerika.

The Good, The Bad and The Ugly - suite

DR SymfoniOrkestret spiller to stykker fra filmen 'The Good, The Bad and The Ugly' sat sammen til et lille værk; nemlig 'Main Titles' og 'Ecstacy of Gold'.

Der er næsten ikke noget mere ikonisk western-agtigt og tonerne i åbningen er nærmest blevet et kendetegn for det vilde vesten - selvom det er et vildt vesten skabt af mennesker, der aldrig har været der og som ikke taler sproget.

- Vi arbejdede meget med at få arrangementet til at fungere i forberedelserne til koncerten. Det man kan høre i den første passage er rigtig mange forskellige instrumenter, som ikke normalt optræder i et symfoniorkester som for eksempel mundharmonika, ocarina og blokfløjte. Det var udfordringen hele vejen igennem koncerten at holde lyden så tæt som mulig på originalerne, fortæller Nicolai Abrahamsen.

The Godfather - suite

Musikken fra de ikoniske film er skrevet af den italienske komponist Nino Rota, og lyden kan næsten ikke blive mere italiensk.

- Jeg blev gjort opmærksom på et 'fun fact' i processen med at lave koncerten, fortæller Nicolai Abrahamsen og fortsætter:

- Sergio Leone var blevet tilbudt at lave 'Godfather'-filmene, men takkede nej. Han var nemlig igang med 'Once upon a time in America'. Det var jo Leones faste komponist Ennio Morricone, der skrev musikken til den film. Man kan jo kun gisne om, hvordan 'Godfather' havde set ud med Leone som instruktør - og hvordan musikken var blevet, hvis det var Morricone, der havde skrevet den.

Kill Bill - Bang Bang My Baby Shot Me Down

Tarantino sender referencer til alle de gamle mestre i sine film og har altså også nappet noget af Morricones musik fra 1960’erne og genbrugt i sine film. Blandt andet i åbningen af 'Inglorious Basterds', hvor man hører Morricones særlige Für Elise-arrangement, som egentlig stammer fra Sergio Leones 'The Big Gun Down' fra 1966.

- Tarantino har sangen 'Bang Bang My Baby Shot Me Down' med i 'Kill Bill'-filmen. Det er jo oprindeligt Sonny Bono og hustruen Cher, der lavede den. Men Tarantino bruger Nancy Sinastra helt sitrende fortolkning, som besidder en nerve, en nærhed og nøgenhed, jeg sjældent har oplevet. Og så er den lyden af et andet Amerika, siger Nicolai Abrahamsen.

Taxi Driver - A Night Piece

Musikken til Taxi Driver er skrevet af Bernard Herrmann, og som mange ved spiller Robert DeNiro hovedrollen.

- Musikken er en suite af temaer fra filmen med en meget markant saxofonsolo. Netop dette genre-møde mellem den store symfoniske dramatisk bulder og lyden af den forjættede storbys natteliv som jazzen repræsenterer, synes jeg er vildt fascinerende. Jazzen er måske lidt klichéramt, men dog et virkningsfuld virkemiddel i den musikalske beskrivelse af Amerika.

Hvis man er mere nysgerrig så er der mere at hente om alt dette i P2-programmet 'FilmHarmonikerne', hvor Nicolai Abrahamsen præsenterer nogle af de mere ukendte stykker musik fra de film som kan opleves på koncerten plus et ar andre godbidder og særlinge af de samme komponister.

Facebook
Twitter