Ny chef på Det Kongelige Teater: Jeg har da taget en god skraber i operaen

45-årige Kasper Holten er efter eget udsagn et rastløst menneske. Men teater og musik tvinger ham til at lytte efter.

Det Kongelige Teaters nye teaterchef er Kasper Holten. Han blev afsløret som ny mand på posten i Skuespilhuset i København, fredag den 20. april 2018.. (Foto: Tariq Mikkel Khan/Ritzau Scanpix) (Foto: Tariq Mikkel Khan)

Hvis Kasper Bech Holten skal pege på en hobby, er det at lege med Lego sammen med sine børn. Og at bestille flybilletter og notere rejserne ned i et regneark.

Alligevel har han brugt det meste af sit liv på noget væsentligt mindre firkantet, som instruktør af opera og teater, og som en opsigtsvækkende ung chef for operaen på Det Kongelige Teater fra år 2000 og 11 år frem.

- Jeg tror, jeg som udgangspunkt er et hovedmenneske, og jeg tror, det er derfor, jeg elsker at lave teater, for det får mig ned i kroppen på en helt anden måde, siger Kasper Bech Holten til Stine Rosengren i Stines Søndag på P2.

- Den største gave i mit liv har været teatret og operaen, musikken, dansen: Det, at komme ind og opleve nogle andre sanser blive udfordret. Det, at blive tunget til at mærke verden og reflektere over verden.

Fatter du slet ikke opera? Så foreslår Kasper Bech Holten, at du hører indledningen til Karol Szymanowskis "groft oversete" opera 'Kong Roger':

Gik direkte fra musicalpremiere til chefstolen

Efter seks år som chef for Royal Opera House i London og en kort freelance-karriere, satte Kasper Bech Holten sig 1. september i chefstolen for hele Det Kongelige Teater, altså både teater, opera og ballet.

Så sent som dagen før, fredag 31. august, var der premiere på ’West Side Story’ i operahuset i Malmø. Instruktør: Kasper Bech Holten.

Over en weekend gik hans liv fra én intensiv fase til den næste:

- Det med at instruere er næsten en slags betændelsestilstand, siger Kasper Bech Holten.

- Man drømmer om natten om drejescenen, der skal dreje rundt, og hvornår artisterne skal komme ind. Det er næsten som at have feber. Det er hårdt på en mere kortsigtet måde, hvor det her med at sætte sig i chefstolen, der er jeg meget bevidst om, at jeg har en kontrakt, der lyder på seks år.

- Det handler ikke bare om min tid, men det handler om en institution, der er flere hundrede år gammel og forhåbentlig også skal strække sig flere hundrede år ud i fremtiden. Det er et andet, langt lys, man har på. Det er intenst, men det er intenst på en anden måde.

Har taget en skraber i operaen

Kasper Bech Holten sammenligner uden blusel sig selv med æslet fra 'Shrek'-filmene, der kan tale - men som er svært at få til at holde kæft. Han ser sig selv som et i bund og grund rastløst og nogen gange utålmodigt menneske, der vil det hele på én gang – og på den halve tid.

- Jeg ved godt med mig selv, at det kan være risikoen, at jeg hurtigt beslutter mig for noget og hurtigt rykker på ting. Man bliver jo kun klogere ved at lytte til andre mennesker. Så det er et mål for mig at blive en lille smule bedre til at høre efter, siger han i Stines Søndag.

Med 12 13-taller til sin studentereksamen kunne Kasper Bech Holten have studeret hvad som helst. Men den vilde eksamen er aldrig kommet formelt i brug, for den unge Kasper valgte i stedet at gå i mesterlære som instruktørassistent. Som bare 27-årig havde han kompetencer og overbevisning nok til at sætte sig i chefstolen som operachef på Det Kongelige Teater.

Lige siden han var ti år, har han været opslugt af den store musik og de store historier i operaerne. Og det er stadig noget af det, der er bedst til at få ham til at skifte tempo og slå hovedet lidt fra:

- Kunst har også den funktion for mig, at det tvinger mig ned i gear, tvinger mig til at høre efter, tvinger mig til noget i lidt længere udstrækning i tid, siger Kasper Bech Holten.

- Jeg skal da være den første til at erkende at i de tusindvis af operaforestillinger, jeg har set i mit liv, der har jeg taget mig en god skraber i nogen af dem. Det er også ok.

Det sublime kosmos falder på plads

Han er stærkt begejstret for arien fra Bachs Goldbergvariationer, hvor ’det sublime kosmos falder på plads midt i det kaos, man kan stå i’.

Tilgengæld kan han godt blive utålmodig og skimme gennem en bog eller hurtigt gå videre fra et kunstværk, hvis tålmodigheden ikke rækker længere.

De mange mediemuligheder, der er i dag, har han også et forbehold overfor:

- Vi lever i en tid, hvor alt er fokuseret på, at alting skal blive så lette for os at forbruge. Engang imellem kan vi som mennesker godt lide at gøre os umage for vores egen skyld, tror jeg.

- Du ved, jeg går rundt med min smartphone og lytter til en podcast og hører det i mine hovedtelefoner alene, og når jeg har lyst, og oplever ting i kortere kulturformater. Det betyder så, at jeg ikke kan diskutere det med min kone, for hun har ikke hørt det samme, siger Kasper Bech Holten.

- Det er fint, men jeg tror, at jo mere vi gør det, jo mere får vi brug for engang imellem at tvinge os selv til at høre efter og gøre en ting ad gangen og slukke mobiltelefonen.

- Det eneste sted i verden man skal slukke mobiltelefonen i vore dage, det er jo teatret og koncertsalen.

Facebook
Twitter