L’Amour de Loin: Skæbnesvanger kærlighed på afstand

L’Amour de Loin (Kærlighed på afstand) er den finske komponist Kaija Saariahos debut i operagenren. Vi sender direkte fra Matiné forestillingen ved The Met i New York.

  • Susanna Phillips som Clémence i Kaija Saariaho's L'Amour de Loin. (Foto: Ken Howard © ©2016KenHoward/MetropolitanOpera)
  • Susanna Phillips som Clémence og Tamara Mumford som Pilgrimmen i Kaija Saariahos L'Amour de Loin. (Foto: Ken Howard © ©2016KenHoward/MetropolitanOpera)
  • Susanna Phillips som Clémence og Tamara Mumford som Pilgrimmen i Kaija Saariahos L'Amour de Loin. (Foto: Ken Howard © ©2016KenHoward/MetropolitanOpera)
  • Komponist Kaija Saariahos opera L'Amour de Loin spiller på The Met i denne sæson. (Foto: Maarit Kytöharju © copyright Maarit Kytöharju 2014)
  • Eric Owens som Jaufré Rudel og Tamara Mumford som Pilgrimmen i Kaija Saariahos L'Amour de Loin. (Foto: Ken Howard © ©2016KenHoward/MetropolitanOpera)
  • Susanna Phillips som Clémence i Kaija Saariaho's L'Amour de Loin. (Foto: Ken Howard © ©2016KenHoward/MetropolitanOpera)
  • Eric Owens som Jaufré Rudel og Susanna Phillips som Clémence i Kaija Saariaho's L'Amour de Loin. (Foto: Ken Howard © ©2016KenHoward/MetropolitanOpera)
  • Eric Owens som Jaufré Rudel i Kaija Saariaho's L'Amour de Loin. (Foto: Ken_Howard © ©2016KenHoward/MetropolitanOpera)
  • Eric Owens som Jaufré Rudel i Kaija Saariaho's L'Amour de Loin. (Foto: Ken Howard © ©2016KenHoward/MetropolitanOpera)
  • Eric Owens som Jaufré Rudel og Susanna Phillips som Clémence i Kaija Saariaho's L'Amour de Loin. (Foto: Ken Howard © ©KenHoward/MetropolitanOpera)
  • Tamara Mumford som Pilgrimmen, Eric Owens som Jaufré Rudel og Susanna Phillips som Clémence i Kaija Saariaho's L'Amour de Loin. (Foto: Ken Howard © ©KenHoward/MetropolitanOpera)
  • Eric Owens som Jaufré Rudel og Susanna Phillips som Clémence i Kaija Saariaho's L'Amour de Loin. (Foto: Ken Howard © ©2016KenHoward/MetropolitanOpera)
  • Eric Owens som Jaufré Rudel og Susanna Phillips som Clémence i Kaija Saariaho's L'Amour de Loin. (Foto: Ken Howard © ©2016KenHoward/MetropolitanOpera)
  • Eric Owens som Jaufré Rudel og Susanna Phillips som Clémence i Kaija Saariaho's L'Amour de Loin. (Foto: Ken Howard © ©2016KenHoward/MetropolitanOpera)
  • Komponist Kaija Saariaho og iscenesætter Robert Lepage under prøverne til "L'amour de Loin". (Foto: Jonathan Tichler © Metropolitan Opera)
1 / 15

Det er 113 år siden, at The Metropolitan Opera sidste gang havde en kvindelig komponist på programmet.

Det blev der heldigvis rettet op på i 2016 med The Mets opsætning af årtusindets nye klassiker, Kaija Saariahos 'L’amour de loin', kærlighed på afstand.

Operaen fik sin premiere ved Salzburg Festspillene tilbage i 2000 og har siden indhøstet mange priser og er blevet opført verden over. Ved opførelsen på the Met var det finske Susanna Mälkki, der står på dirigentpodiet og som med denne produktion har fået sin Met-debut.

Sammen med den libanesisk-franske forfatter har den finske komponist beskrevet historien om 1100-tals trubaduren, Jaufré Rudel, der var med til at skabe begrebet om den fjerne elskede.

Efter sigende døde den virkelige Jaufré Rudel på det andet korstog i 1147 – måske i armene på sin egen ”fjerne” elskede i Libanon.

Operaen beskriver kærligheden, som den trives i drømmene, i fantasien – og som den kommer til udtryk, når man møder den i det virkelige liv. For kan den ideelle kærlighed holde til det?

Handlingen

Jaufré Rudel, Prins af Blaye, er træt af det sorgløse liv, hans ligestillede fører. Han længes efter en anden, fjern kærlighed, men har stillet sig til tåls med, at han aldrig vil finde den.

Et kor af hans gamle kammerater bebrejder ham hans ændrede indstilling og gør grin med ham. Han fortæller dem, at kvinden han synger om ikke eksisterer.

Derefter hævder en pilgrim, der er ankommet fra udlandet, at en sådan kvinde findes, og at han har mødt hende. Nu kan Jaufré ikke længere tænke på andet hende.

Ved tilbagekomsten til Østen, møder Pilgrimmen grevinden af Tripoli og afslører for hende, at der i Vesten findes en prinse-troubadour, som hylder hende i sine sange og kalder hende sin "kærlighed i det fjerne".

I første omgang bliver grevinden fornærmet, men sidenhen begynder hun at drømme om denne forunderlige og fjerne elsker, men hun spørger også sig selv, om hun kan leve op til en sådan hengivenhed.

Da Pilgrimmen vender tilbage til Blaye, møder han Jaufré og røber for ham, at grevinden nu ved, at han synger om hende.

Derpå beslutter troubadouren sig til at besøge hende personligt. Clémence synes derimod at foretrække, at deres forhold forblive på afstand. Hun ønsker ikke at leve i forventning, og hun ønsker ikke at lide.

Efter rejsen over havet er Jaufré utålmodig efter at finde sin "kærlighed på afstand," men samtidig frygter han mødet.

Han fortryder, at han handlede så impulsivt ved at rejse, og hans kvaler er så store, at han bliver syg og får det mere og mere dårligt jo nærmere han kommer til Tripoli.

Da han ankommer, er han døende...

Da skibet lander, går Pilgrim i forvejen for at advare Clémence om at Jaufré er der, men at han er lige ved at dø og beder om at se hende. Troubadour ankommer til Tripolis citadel i bevidstløs tilstand, båret på en båre.

Ved synet af kvinden, som han sang om, genvinder han kræfterne lidt efter lidt. Således mødes de to "kærester på afstand", og med den forestående tragedie kaster de al forsigtighed over bord. De erklærer deres lidenskab, omfavner hinanden, og lover at elske hinanden...

Da Jaufré dør i hendes arme, raser Clémence mod Himlen; derefter, i den tro at ulykken er hendes skyld, beslutter hun sig for at gå i kloster.

I sidste scene ser vi hende i bøn, men hendes ord er tvetydige, og vi ved ikke præcis, hvem hun beder til på sine knæ - hendes fjerne Gud, eller hendes "kærlighed på afstand."

- Gengivet med venlig tilladelse fra Chester Music, Limited (Oversat af Trine Daimi Kalliom

äki)

Facebook
Twitter