Turen i Føtex har aldrig lydt bedre: Mette sender søde toner ud over Silkeborg

Mette Østergaard har gjort Silkeborg til en by, hvor byens indbyggere kan få et skud klassisk musik inden indkøbsturen.

Silkeborg forbinder mange med kanoture på Gudenåen, Riverboat Jazz Festival og en tur med hjuldamperen Hjejlen.

Men siden mezzosopranen Mette Østergaard flyttede til byen, er det også blevet en by fuld af klassisk musik og opera. Nu er hun nomineret for P2 Prisen 'Årets Ildsjæl' for sit arbejde.

- Det startede, da jeg i 2010 kom til Silkeborg efter 15 år på Den Jyske Opera i Aarhus. Der var ikke så mange klassiske koncerter at gå til, og så tænkte jeg, at jeg selv måtte sætte noget i gang, siger hun.

Ved siden af sit fuldtidsarbejde som korleder og organist gik Mette Østergaard i gang med at arrangere koncerter i Silkeborg, og i sommeren 2013 løb den første sæson af festivalen Silkeborg Classic af stablen. Året efter blev festivalen udvidet med Opera på Torvet.

- Jeg tænker hele tiden på, hvordan jeg kan få unge mennesker med, og få fat i alle dem, der ellers ikke opsøger klassisk musik. Og der har vi jo et fantastisk torv i Silkeborg, der allerede blev brugt til torvejazz, fortæller Mette Østergaard.

- Til Opera på Torvet er det handlende der kommer, folk der er på vej i Føtex, og pludselig ser nogle operasangere og bliver draget af det.

Hele Silkeborg skal være med

I 2018-sæsonen bliver Opera på Torvet større end nogensinde.

Der skal være 11 koncerter med 600 medvirkende: Professionelle og amatører, børnekor og voksenkor foruden dansere fra Den Kreative Skole i Silkeborg.

Men flere dele af det lokale miljø er med. Produktionshøjskolen bidrager med at sy operagallakjoler og kjolesæt af gamle bannere, flag og andet aflagt materiale, ligesom en gruppe folkeskoleelever også er med på syholdet.

- Jeg får inddraget mange, der normalt ikke ville opsøge operaen. Jeg vil have committed så mange som muligt til Opera på Torvet, siger Mette Østergaard.

Ukendt musik i Silkeborg

Mette Østergaard har gang i mange projekter samtidig, og for hende behøver det ikke at tage så lang tid at sætte et nyt projekt i søen.

Et af de nyeste projekter hedder 'OperaVoce', og formålet er at sætte sjældent spillede operaer op. Indtil videre har de spillet både Stravinskijs 'Ødipus Rex' og Poulencs 'La Voix Humaine' i Silkeborg.

For Mette Østergaard er der intet svært eller mærkeligt ved at præsentere publikum for den nye eller ukendte musik. Det er som med alt andet klassisk musik: Folk skal bare eksponeres for det.

- I de mange år jeg har undervist i børnekor, har jeg ofte hørt børnene sige ’åh nej’, når de skal synge klassisk. Mit eget kor sagde også ’åh nej’, da jeg første gang introducerede dem til Pergolesis 'Stabat Mater', som vi synger til påske. Men da de først kom ind i musikken, ændrede det sig. Nu siger de ’åh, Mette, kan vi ikke godt lige slutte med Pergolesi’ i slutningen af korprøverne, fortæller hun.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk