Publikumsbaskeren: Her er lytternes nomineringer III

I Publikumsbaskeren er det lytterne der nominerer ny musik. Her er hvad der foreløbig er foreslået til listen over fremtidens klassiske hits. Der er nu lukket for indstillinger fra lytterne, men her kan du høre og læse om alle de stykke musik der er blevet indstillet.

(Foto: Birgitte Winther Andersen)

Titel: Lux Aurumque Komponist: Eric Whitacre

Kompositionsår: 2000Indstillet af: Kristin M. Schmidt

Titel: Filmmusik fra ”At kende sandheden” Komponist: Gunner Møller Pedersen

Kompositionsår: 2002Indstillet af: Jette Jaffa

Titel: River flows in you Komponist: Yiruma

Kompositionsår: 2001Hvorfor skal værket med? Moderne klassisk klaverspil der rammer alle med dens dybfølte toner.Indstillet af: Kevin Larsen

Titel: The Peacemakers Sats: Healing Light. A Celtic Prayer Komponist: Karl Jenkins

Kompositionsår:Hvorfor skal værket med? Netop via P2 blev jeg for et par år siden opmærksom på et stort værk af Karl Jenkins for kor, børnekor og orkester, der hedder The Peacemakers. Som musiklærer i Hillerød Musikskole opførte vi et uddrag ved en koncert i Frederiksborg Slotskirke. Tonesproget er en slags crossover mellem klassisk, folke- og populærmusik, og er meget tilgængeligt - især for unge mennesker, der kan have lidt svært ved at kapere "moderne" kompositionsmusik. F.eks. er den 6. sats, som hedder ”Healing Light: A Celtic Prayer” et meget medrivende og iørefaldende stykke musik.Indstillet af: Finn Hegelund

Titel: Etuder bind II - Etude VI Komponist: Philip Glass

Kompositionsår: 2007-2014Hvorfor skal værket med? En nulevende komponist, som det må siges at være temmelig svært at komme uden om, når talen går på moderne musik, er Philip Glass, der over de sidste 50 år har komponeret værker indenfor næsten alle genrer. Han står i centrum af den stil der vel i dag har fået navnet minimalisme - dvs. musik der opbygges af små midler med hyppigt repeterede passager. Tilbage i 1990'erne skrev Glass de første 10 af sine nu færdiggjorte 20 etuder for klaver. De sidste 10 er skrevet mellem 2007 og 2013, og af dem vil jeg gerne foreslå nummer 6, som er kvintessentiel Glass, mørk og lidt foruroligende, og samtidigt meget hørværdig musik.Indstillet af: Steen Mencke

Titel: Som et drivhus i en frostnat Komponist: Caroline Borello Lerche

Kompositionsår: 2012Hvorfor skal værket med? I august var jeg til en smuk friluftsgudstjeneste ved Tissø på Sjælland. Der blev sunget flere rigtigt gode salmer af nyere dato, men jeg lagde især mærke til et helt nyt navn, nemlig Caroline Borello Lerche. Vi sang "Som et drivhus i en frostnat" fra 2012 med tekst af Hans Anker Jørgensen.Indstillet af: Annie Leonhardt

Titel: Star prelude and Love Fugue Komponist: Poul Ruders/Alpha

Kompositionsår: 1990/2012 Hvorfor skal værket med? I 2012 var jeg til en spændende, i kammermusiksammenhæng utraditionel koncert på Oremandsgård, hvor jeg hørte Trio Alpha live for første gang! Trioens specielle sammensætning af instrumenter, der spillede nyere kompositionsmusik med hang til minimalisme blev en helt speciel oplevelse, et alternativt "lydforum", hvor den åbne lytter glemte tid og sted. Ved denne koncert i juli 2012 spillede trioen bl.a. en ny udgave af en komposition af Poul Ruders - præludium og fuga med titlen "Star prelude and Love Fugue" - som jeg hermed nominerer til Publikumsbaskeren!Indstillet af: Addi Vaupel

Titel: Amidst the absence of time Komponist: Henrik Budde

Kompositionsår: 2015Hvorfor skal værket med? Om værket: En melankolsk regnvejrsdag, hvor man tænksom sidder for sig selv og tiden går i stå akkompagneret af den stille, silende regn. Nordisk, tidløs klang, men også klar og frisk i sit udtryk. Amidst skal med, fordi ny, som gammel musik skal røre publikum og være vedkommende: Om uropførelsen i Canada fortalte solist Jesper Busk (2. Tbn i Berliner Philharmonikerne), at flere af publikummerne i den mørklagte sal græd, da de blev dybt rørt af musikken. Værket er 10:20 i sin fulde længde, og de to forskellige korte versioner herunder er begge omkring 4 minutter.Indstillet af: Henrik Budde

Links til musikken:

Titel: Dawn/ The Light Dances My Love Komponist: Trine Opsahl

Kompositionsår: 2015Hvorfor skal værket med? Skønheden oplevet i daggryet, en ny begyndelse, et kærlighedsbudskab. New Age til … New Dawn musik, for mig en ægte basker! Jeg synes Trine og Josefine fortjener stor ære, tak og anerkendelse for at turde stå frem og levere tilgængeligt og ikke forfængeligt musik, og i et semi-klassisk univers, simpelt uden at forsimple, komplekst uden komplikation! To stjerne-dygtige musikere der bare lader musikken tale, til en følelse, til os alle, far beyond upbeat, dominans og forstillelse. Det sociale frem for prestige og præstation, det fantastiske er, (måske) i os alle, hvis vi tør lytte til os selv og terror er død? Jeg indstiller de sidste 3-5 sidste minutter af skæringen ”Dawn/ The Light Dances My Love”.Indstillet af: Kjeld Melchior Christiansen

Titel: Cantio Mariæ - Tota pulchra es Komponist: Niels La Cour

Kompositionsår: 2005Hvorfor skal værket med? I musik efter 2000 mener jeg ikke vi kan komme uden om Niels la Cour. Han er en dejlig komponist, har skrevet et væld af god kormusik. Jeg har selv sunget meget af hans musik i korsammenhæng. Fred hviler over land og By... er min favorit, men da den vistnok er ældre, vil jeg foreslå følgende: I anledning af hans 70-årsdag sang Trinitas Kantori en skøn sats:"Cantio Mariæ".Indstillet af: Birte Mandrup Christensen

Titel: Sleep Komponist: Eric Whitacre

Kompositionsår: 2000Hvorfor skal værket med? Som korsanger har jeg flere gange sunget værker af amerikaneren Eric Whitacre. F.eks. Sleep. Skønne satser som også vores publikum har nydt!Indstillet af: Elin Toudal

Titel: New York Rakija Komponist: Bjarke Mogensen

Kompositionsår: 2015Hvorfor skal værket med? Nummeret er udgivet på Kottos’ nye CD og er på én gang overraskende og genkendligt i sin energiske melodi. Musikken har tydelige referencer både til den klassiske musik og til folkemusik. Jeg har hørt Kottos live ved flere lejligheder, og deres evne til at sætte musikken ind i nye sammenhænge overrasker mig hver gang. Ofte sætter de deres nyskrevne numre op imod og sammen med tidlig musik fra barokken eller andre klassiske værker, hvilket sætter både den nye og den gamle musik i et nyt lys. Nummeret er fyldt af energi og gode rytmer, som giver anledning til en del vippen med fødder og hoveder til koncerterne. Man bliver glad af at lytte til musikken.Indstillet af: Annette Petersen

Titel: I am your Moon and your Moonlight too Komponist: Trine Opsahl

Kompositionsår: 2013Hvorfor skal værket med? Stykket er skrevet til en mindehøjtidelighed. Det er en slags vuggesang, som får én til at føle sig holdt om og vugget til ro - ligesom månen med sit blide skær kan få os til at føle en stille omsorg og et nærvær. Noget nutidens menneske har brug for, når verden stiller store krav.Indstillet af: Trine Opsahl

Titel: Norwegian Summer Komponist: Trine Opsahl

Kompositionsår: 2013Hvorfor skal værket med? Dette stykke har mange facetter fra de mørke og dybe klange til det lyse og dansende. Stykket spejler den norske natur og oplevelsen af storhed og noget der er mægtigere end os, men også letheden og skønheden, som møder øjet en sommerdag i dette prægtige land. Stykket rummer både smukke, velkendte, valsende duetter og nutidige, inciterende klange.Indstillet af: Trine Opsahl

Titel: Drifting on Silky Clouds Komponist: Trine Opsahl

Kompositionsår: 2013

Hvorfor skal værket med? At lytte til Drifting on Silky Clouds er som at drive afsted på en sommersky i en verden, hvor alt ånder ro og fred, og drømme kan drømmes. Musikken bliver et åndehul, som jeg tror mange mennesker i dag har brug for.Indstillet af: Trine Opsahl

Titel: Diving into an Ocean of Love Komponist: Trine Opsahl

Kompositionsår: 2014Hvorfor skal værket med? Celloens dybe vemodige toner får os i dette stykke til mærke oceanets storhed - og kærlighedens. Begge dele på én gang faretruende dybt, men også fuld af den dybe ro og stilhed, som møder os der. Her kan den dybeste hemmelighed blive os afsløret, hvis vi blot tør satse alt og dykke ned. Måske noget nutidsmennesket skal turde vove i højere grad i en tid, hvor vi på grund af travlhed og informationstæthed oftest kun bevæger os på overfladen og sjældent giver os selv lov og tid til at søge dybere.Indstillet af: Trine Opsahl

Titel: Somewhere in a Hidden memory Komponist: Trine Opsahl

Kompositionsår: 2010Hvorfor skal værket med? Dette solostykke for harpe er ét af de smukkeste stykker musik, jeg kender. Det er et vaskeægte hit! Det rør mig dybt, hver gang jeg hører det - med sin smukke melodi og sin boblende, glædesfyldte, fremadstræbende vandring ind i den smukkeste glemsel.Indstillet af: Michael Opsahl

Titel: Ladybirds and Butterflies Komponist: Trine Opsahl

Kompositionsår: 2011 Hvorfor skal værket med? Dette fine soloharpestykke bærer mig igennem alle bekymringer og genvordigheder, afspænder og beroliger mig. Smukt, enkelt og originalt. Nok det af Trine Opsahls værker, der bliver lyttet mest.Indstillet af: Michael Opsahl

Titel: La Terraza Komponist: Rune Thorsteinsson

Kompositionsår: 2011Hvorfor skal værket med? Et catchy stykke musik med tydelige elementer af tango, men som samtidig peger frem mod en mere nutidig approach. På denne indspilning ovenikøbet fremført af fantastiske musikere. Musikken stammer fra Rune Thorsteinssons rejse rundt i verden og mødet med fremmede musikere og tilblivelsen af ny musik undervejs. Stykket findes på hans album "Global Compositions". Stykket bør høres i sin helhed.Indstillet af: Pernille Sejlund

Titel: La Grande Terraza Komponist: Rune Thorsteinsson

Kompositionsår: 2014Hvorfor skal værket med? Den rytmiske og klassiske verden møder hinanden i dette catchy stykke musik med tydelig inspiration fra tangoens verden. Stykket bør opleves i sin helhed(!), men man kan evt. starte med de første 5 min. - så er stemningen (og niveauet) ligesom lagt...Indstillet af: Pernille Sejlund

Titel: Yellow Blossom, Green Mango Komponist: Rune Thorsteinsson

Kompositionsår: 2011 Hvorfor skal værket med? Ekstremt smukt, poetisk og rørende musik. Minimalistisk, dragende og billedskabende. Brugen af bl.a. papir og pen til at skabe et underliggende beat, og som bliver en musikalsk beskrivelse af de talte (skrevne) ord, understøtter genialt den dragende reciterende kvindestemme og musik og tekst går op i en højere enhed. Jeg er så vild med denne komposition! Musikken stammer fra Rune Thorsteinssons rejse rundt i verden, mødet med fremmede musikere og tilblivelsen af ny musik undervejs. Stykket bør absolut opleves i sin helhed.Indstillet af: Pernille Sejlund

Titel: Catching the Chennai Moon Komponist: Rune Thorsteinsson

Kompositionsår: 2011Hvorfor skal værket med? Længselsfuldt, eksotisk, melankolsk, pulserende. Verdensmusik. Smukt! Musikken stammer fra Rune Thorsteinssons rejse rundt i verden, mødet med fremmede musikere og tilblivelsen af ny musik undervejs. Stykket findes på albummet "Global Compositions". Stykket bør opleves i sin helhed.Indstillet af: Pernille Sejlund

Titel: Take it to the Bridge Komponist: Rune Thorsteinsson

Kompositionsår: 2009Hvorfor skal værket med? Smukt, poetisk, legende, opfindsomt, melodisk, catchy på sin helt egen måde. Stykket bør opleves i sin helhed.Indstillet af: Pernille Sejlund

Titel: Foreign Bodies, 3. sats: Dance Komponist: Esa-Pekka Salonen

Kompositionsår: 2001Hvorfor skal værket med? Problemet med nykomponeret musik i vores årtusinde er at komponisterne har en smule svært ved at fatte sig indenfor 5 minutters korthed, og jeg tror personligt at det er virkelig svært først at rejse et orkester og derefter afslutte tingen på 5 minutter. Men Esa-Pekka Salonen har lavet et stykke der hedder Foreign Bodies, der er 3. satsen kun på 3.39 minutter og kan stå for sig selv.Indstillet af: Steen Skole

Titel: A Little Jazz Mass: Satser: Sanctus og Benedictus Komponist: Bob Chilcott

Kompositionsår: 2004Hvorfor skal værket med? Jeg vil foreslå, vi hører "A Little Jazz Mass" af John Chilcott. Jeg er en stor fan af ham, og flot med det jazzede element ind i messen.Indstillet af: Lis Abiltrup

Titel: Fire koncert-etuder (4 satser) Komponist: David Briggs

Kompositionsår: 2005Indstillet af: Arne Abrahamsen

Titel: Tres retratos con sombra. 2 satser: Juan Ramón Jimínez og Verlaine Komponist: Hans-Henrik Nordstrøm

Kompositionsår: 2006Indstillet af: Stine Smith

Titel: D'om le vrai sens /Klarinetkoncert – 1. sats Komponist: Kaija Saariaho

Kompositionsår: 2010Hvorfor skal værket med? Jeg indstiller Kaija Saariaho’s klarinetkoncert, fordi jeg synes hun skal spilles mere i radioen, så vi kan blive mere fortrolige med hendes meget specielle og fascinerende klangunivers. Jeg synes 1. satsen giver et godt indtryk af det, så den vil jeg vælge. Hele koncerten, som er i 6 satser, er inspireret af nogle middelalderlige gobeliner (“The lady and the unicorn”), som beskriver menneskets fem sanser plus "den sjette sans". Alle satserne har hver deres titel, som beskriver en sans, og den første sats beskriver hørelsen. Kaija Saariaho har også været inspireret af sit samarbejde med den finske klarinettist Kari Kriikku, som hun har tilegnet koncerten.Indstillet af: Trille Pellesson

Titel: 1001 nights in the harem - 4. Sats Komponist: Fazil Say

Kompositionsår: 2007Hvorfor skal værket med? På grund af det dejlige spændingsforhold mellem slagtøjet og violinen.Indstillet af: Marco Persoons

Titel: Chroma Komponist: Henning Jebsen

Kompositionsår: 2001Hvorfor skal værket med? Måske er tiden kommet for min frimærkemusik, som er indspillet på min CD Chroma fra 2008. Chroma er en suite i 5. Afsnit. 1. afsnit tror jeg, vil gøre P2-lytterne lykkelige.Indstillet af: Henning Jebsen

Titel: Lieux retrouvés, 4. sats - La ville Komponist: Thomas Adés

Kompositionsår: 2009Hvorfor skal værket med? Thomas Adés er en spændende kunstner, og et værk som Lieux retrouves op 26 fra 2009 for cello og klaver er værd at høre.Indstillet af: Susanne Lange

Titel: The Tempest Komponist: Thomas Adés

Kompositionsår: 2004Hvorfor skal værket med? Jeg synes, det er svært at komme udenom Thomas Adés. Slutningen af The Tempest er magisk.Indstillet af: Susanne Lange

Titel: The Leshan Giant Buddha Komponist: Daniel Obi Klein og Pernille Louise Sejlund (Mood Factory)

Kompositionsår: 2016Hvorfor skal værket med? Dramatisk musik, krydret med syngeskåle og mere meditative elementer med en varighed på kun to minutter. Musikken stammer fra en kort animationsfilm om den store Buddha-figur der findes i Leshanprovinsen i Kina. Bør høres på gode højtalere...Indstillet af: Pernille Sejlund

Titel: Watercrystal - Flow Komponist: Pernille Sejlund

Kompositionsår: 2005Hvorfor skal værket med? Smuk og minimalistisk.Indstillet af: Jakob Hansen

Titel: Yggdrasill Komponist: Lars Peter Schultz

Kompositionsår: 2000Hvorfor skal værket med? Musikken blev spillet af amatører, som var vildt begejstret for musikken, og musikken blev fantastisk godt modtaget af publikum. Det er især afsnittet fra 3:30 - 8:30 der har Publikumsbasker-kvaliteter.Indstillet af: Lars Peter Schultz

Titel: Melencolia Komponist: Birgitte Alsted

Kompositionsår: 2001Hvorfor skal værket med? Melankolikerens tungsind - incl. forvirring, lejlighedsvist raseri, lyrisk apati etc kommer her stærkt til udtryk. Værket har solid inspiration fra Albrecht Dürers berømte kobbersnit Melencolia I’. Anbefalet afsnit til P-Basker: 0:00-3:04.Indstillet af: Birgitte Alsted

Titel: Viol-off-Air Komponist: Birgitte Alsted

Kompositionsår:Hvorfor skal værket med? En violin på nye eventyr i fremmed egn - DIEM-studiet i Aarhus - violinens vanemæssigt skønne klang glemt derhjemme - men ukendte og interessante situationer vækker dens nysgerrighed.Indstillet af: Birgitte Alsted

Titel: Bubbles Komponist: Pernille Sejlund

Kompositionsår: 2010Hvorfor skal værket med? Bubbles er et dragende og spændende værk på mange måder. En vekslen mellem det catchy og det mere abstrakte. Et både spillende og syngende symfoniorkester og et værk der udover det audiotive spiller sammen med en 4D publikumseffekt hvor der bliver pustet sæbebobler ud over tilskuerrækkerne.Indstillet af: Rune Thorsteinsson

Titel: Exogenesis Komponist: Muse

Kompositionsår:Hvorfor skal værket med? Jeg vil gerne indstille Muse-"symfonien" Exogenesis, som selv om den ligger langt fra traditionel P2-musik efter min mening falder inden for rammerne af "Publikumsbaskeren". Nummereret er i mine øjne et bud på hvordan væsentlige elementer fra den klassiske musik kan bevæge sig ind i populærsfæren, og Muses musik vil givetvis være en indgang til klassiske musik for visse grupper (eksempelvis indeholder deres nummer "United states of Eurasia" en passage fra Chopin's Nocturne No.2). Et bud på timing kunne være fra 7:12 og frem.Indstillet af: Lars Ransborg

Titel: Someone told me I was Paradise for you Komponist: We Like We

Kompositionsår: 2016Hvorfor skal værket med? Jeg tillader mig på vegne af We like We hermed at indstille vores splinter-nye single. 'Someone told me I was Paradise for you' rammer på mange måder kvaliteterne ved en nutidig publikumsbasker: Tonesproget er enkelt og flydende, og instrumentsammensætningen, violin, cello, stemme og slagtøj, er både original og smuk. Tonerne breder sig som ringe i vandet under en mørkeblå sommernat, emmer af uendelighed, håb og enhed. Instrumenternes mantra-lignende messen giver rum til refleksion og fordybelse, og inviterer lytteren ind i en labyrint af skrøbelig skønhed og drømme, der sætter fantasien fri.Indstillet af: Josefine Opsahl

Titel: Sne Komponist: Pernille Louise Sejlund

Kompositionsår: 2012Hvorfor skal værket med? Sne er et meget fint musisk portrat af det lys og den piplende lethed og ro der kan indfinde sig I en person når man iagttager sneen dale.Indstillet af: Rune Thorsteinsson

Titel: Vinden Komponist: Pernille Louise Sejlund

Kompositionsår: 2013Hvorfor skal værket med? Vinden er det første nummer jeg spillede med Pernille og stærkt medvirkende til at vi har fortsat samarbejdet. Der er et fint sammenspil mellem tekst og melodi/ arrangement og den ro Pernille gennemgående har i sit virke. Vinden hyler fordi den længes. Helt rolig.Indstillet af: Rune Thorsteinsson

Titel: Magnificat Komponist: Pernille Louise Sejlund

Kompositionsår: 2016Hvorfor skal værket med? Jeg synes Pernille Sejlund er mega god til dét med stemmer. Det er helt nyt værk, men stadig meget tilgængeligt for os, der ikke lytter super meget til ny musik. Det er også smukt og rørende. Jeg oplevede det i Maribo Domkirke til premieren. Det passer fantastisk i kirkens rum. Musik og tekst fungerer godt sammen. Musikken skal klart høres i fuld længde, men det er jo lidt længere end de fem minutter, så man kan evt. spole hen og høre de sidste 4.30 minIndstillet af: Jakob Bjørn Hansen

Titel: Butterfly-Rain Komponist: Pernille Louise Sejlund

Kompositionsår: 2007Hvorfor skal værket med? Cool at to blokfløjter kan lyde fede. Dvs. den ene fløjte er vist en kinesisk bambusfløjte af en art. Det er fedt at man tydeligt kan mærke hvorfor stykket hedder som det gør. Musikken skaber indre billeder af både eksotiske sommerfugle og dansk melankolsk regn. Østen møder vesten. Stykket bør jo egentlig høres i fuld længde. Evt. kan man starte med de første fem minutter.Indstillet af: Jakob Bjørn Hansen

Titel: Moby Dick - The Great White Whale Komponist: Pernille Louise Sejlund

Kompositionsår: 2006Hvorfor skal værket med? Det er fedt! Det er innovativt at anvende et guitarriff fra metalbandet Mastodon's nyklassiker "Blood and Thunder" som tekstmæssigt og med virtuos power beskriver kaptajn Ahab's vanvittige psykotiske kamp mod den hvide hval Moby Dick. Det er ganske enkelt pissefedt set, og fantastisk at Pernille kan forblive tro mod originalens akkordprogression, men samtidig tilfører noget andet til kompositionen, blandt andet i form af at man fornemmer havets brusen, de knirkende master, og det mytiske dyr Moby Dick trække vejret.Indstillet af: Jakob Hansen

Titel: KLKL2 Komponist: Birgitte Alsted

Kompositionsår: 2006Hvorfor skal værket med? Kirkeklokker extremt bearbejdet - i clinch med el-bearbejdet basklarinet. Collage med let drillende gyseragtigt udtryk.Indstillet af: Birgitte Alsted

Titel: KLKL1 Komponist: Birgitte Alsted

Kompositionsår: 2006Hvorfor skal værket med? Kirkeklokker i clinch med Basklarinet - toner og bearbejdet klokkeklang til temmeligt “spooky” udtryk.Indstillet af: Birgitte Alsted

Titel: Zweigeigen for 2 violiner Komponist: Birgitte Alsted

Kompositionsår: 2001Hvorfor skal værket med? Skrevet til et (violinvirtuost) ægtepar: Cecilia & Martin Gelland. Kommunikation - kommenterende, skændes, forsones, skræmmes, frydes, OPLEVER, lister, tramper…mm. Og spænder nysgerrigheden hvad de nu vil - hvor går de nu hen?’ Anbefalet P-basker udsnit: 0:00-4:55 (eller slutminutterne 9:17-13:27)Indstillet af: Birgitte Alsted

Titel: Agnetes latter Komponist: Birgitte Alsted

Kompositionsår: 2011Hvorfor skal værket med? Kalden, klukken, bølgebrus, vræl, korsang, harpeklang etc samlet i bearbejdet og appellerende udtryk for længsel - hulken og latter og undervandslyde i mange dimensioner. Værket er i sin helhed 30 minutter langt, en collage med lyd og toner inspireret af folkevisen “Agnete og Havmanden”. Omkvædet - “hå hå hå” tager over i 6. og sidste sats - latter eller suk - hånlig eller fornøjet? Valgte minutter til p-basker: 1. sats fra 0:00-3:34 “Havmanden Kalder” Og/eller 6. sats, fra 26:50-30:30 “Agnetes Latter”.Indstillet af: Birgitte Alsted

Titel: Northern Lights Komponist: Ola Gjeilo

Kompositionsår: 2011Hvorfor skal værket med? Ola Gjeilo har vundet flere priser for sine udgivelser, både ny klassisk vokalmusik og klaverkompositioner. Northern lights fører den nordiske vokaltradition ind i den nye tid på smukkeste vis.Indstillet af: Inge Mathisen

Titel: The Ground Komponist: Ola Gjeilo

Kompositionsår: 2010Hvorfor skal værket med? Ola Gjeilo er født i Norge i 1978 og er nu bosat i USA. Hans klassiske vokalsatser, som denne, er moderne og traditionelle på samme tid. Meget smuk musik.Indstillet af: Inge Mathisen

Titel: 6 bagateller – 6 satser Komponist: Timothy Baxter

Kompositionsår: 2005Hvorfor skal værket med? Med de 6 meget forskellige, men alligevel sammenhængende satser, er det et markant anderledes stykke moderne musik, som ikke ligner noget andet. Da pianist Ulrich Stærk øvede værket med Anne Mette Stæhr, pianist, op til CD-optagelsen, kom han med begejstrede opløftende meldinger om værket og de oplevelser, de fik af at arbejde med det.Indstillet af: Birthe Baxter

Facebook
Twitter