Rekord i New York: Sanger rammer det høje A i opera

En sanger i New York synger den højeste tone, der nogensinde er registreret i Metropolitan Operas 137 år lange historie.

Audrey Luna når op på det høje A i en ny opera i New York. Det er den højeste tone, der nogensinde er sunget i byen, viser operahusets arkiv. (© Metropolitan Opera)

Du har nok hørt om det høje C - en høj tone, som sangere skal øve sig i at ramme pænt og rent.

Men tænk dig så det høje A - fem hvide tangenter højere oppe på et klaver. Det er en tone så høj, at den aldrig før er blevet sunget i New York, i alle de 137 år Metropolitan-operaen har eksisteret.

Før nu, hvor sopranen Audrey Luna tvinger stemmebåndet helt derop i den nye opera 'The Exterminating Angel' af Thomas Adès.

- Når jeg hører det konventionelle høje C hos en sopran, får jeg lyst til at sige "vis mig, hvad du ellers kan", siger komponisten til New York Times, der også har video af fænomenet.

Har øvet sig en oktav over det høje C

Adès skrev melodien specifikt til Audrey Luna, som han i en anden forestilling for fem år siden fik til at synge det høje G - altså en tone lavere.

Luna har før desuden sunget Nattens Dronning i Mozart-operaen 'Tryllefløjten'. Det kræver "kun" det høje F, men sopranen siger dog selv, at hun er i stand til at komme endnu højere op end selv A'et.

Her kan du se den amerikanske tenor Lawrence Brownlee ramme det høje F - et par toner under Audrey Luna. (indslag fra TV Avisen 2014):

Tenor rammer det høje F

- Jeg har øvet op til et C over det høje C tidligere, fortæller hun til New York Times.

- Så jeg ved, jeg har det i mig. Det er bare ikke noget, jeg har optrådt med på scenen før.

Høj tone kan være sluppet gennem sprækker i arkivet

Ifølge New York Times kan det ikke udelukkes, at en sanger før har nået en lige så høj tone, der bare er sluppet uset gennem historiebøgerne.

Sjovt instrument

'The Exterminating Angel' byder ikke bare på høje toner - en del af musikken bliver også spillet på mærkværdigt musikinstrument, nemlig en Ondes Martenot.

Den kan du læse om og lytte til her (tryk for link).

Eksempelvis kan en operasanger have improviseret på scenen og sunget højere, end noderne foreskrev.

Desuden er der flere eksempler på sangere, der er nået næsten lige så højt op på skalaen. Sopranen Natalie Dessay sang krystalklare G'er i rollen som Olympia i 'Hoffmanns Eventyr' - og kollegaen Erin Morley satte lidt ornamenter på samme stykke, der bragte hende op på et As - bare en halv tone under det rene A.

Og så er der den franske sangerinde Mado Robin, der er videooptaget, mens hun når op på et B, betegnelsen for en halv tone over A. (Klik her og se videoen ). Hun sang bare aldri på The Metropolitan.

P2 LIVE



lige nu
Natsværmeren

- med klassisk musik og det, der ligner. Vært: Tina Rømer. www.dr.dk/p2 (Sendes også 3.03).