Tema Gejst

Stig Rossen frygter for dansk musical: Det bliver kedeligt hvis vi bare giver folk hvad de forventer

Stig Rossen er glad for den medvind, musicals får i disse år. Men den danske skuespiller synes, der mangler mod på teatrene.

Stig Rossen mener, at man sagtens kan skubbe mere til folks grænser, når de går i teatret. (Foto: Rumle Skafte)

Hvis man elsker musicals, er der nok at komme efter i det danske teaterlandskab i disse tider.

Teatre over hele landet sætter nye og gamle musicals på plakaten, og mange forestillinger spiller for fulde huse i lange perioder.

Få mere musical i Gejst

I denne uges afsnit af kulturmagasinet 'Gejst' på DR1 kigger vært Louise Wolff nærmere på musicals i Danmark.

Anmelderne roser Silas Holst til skyerne for hans præstation i musicalen 'The Book of Mormon', men for danseren selv har det krævet et års hård træning at nå så langt, at han kan synge de store sange i musicalen.

Det er onsdag 21.55 på DR1 - og på DR TV.

En af dem der har fulgt musicalens udvikling herhjemme igennem de seneste årtier er Stig Rossen, der selv har medvirket i flere store opsætninger – blandt andet af ’Les Misérables’, der sidste år blev udpeget som danskernes favoritmusical på P2.

Han fik sit musical-gennembrud i begyndelsen af 90'erne, da han blev hyret til koret i 'Les Misérables', og efter blot tre måneder fik han tilbudt hovedrollen som Jean Valjean.

For tiden står han på scenen i Tivolis Koncertsal i musicalen ’Chess’, der er skrevet af Benny Andersson og Björn Ulvaeus fra ABBA.

Stig Rossen medvirker for tiden i klassikeren 'Chess'. Det er første gang, han spiller den på dansk. (© SKAFTE RUMLE)

- Det går godt for musicalen som teaterform i Danmark. Men det hele er også lidt kedeligt. Der bliver foretaget rigtig mange sikre valg, når man vælger forestillinger, lyder hans umiddelbare beskrivelse af det danske musicallandskab.

Jeg kunne godt ønske mig, at der blev skubbet til nogle flere grænser,

Stig Rossen

- Jeg kunne godt ønske mig, at der blev skubbet til nogle flere grænser, så man ikke bare giver publikum, hvad de forventer. Musicalgenren kan strækkes enormt vidt, og jeg synes ikke vi udnytter det potentiale til det yderste herhjemme.

Konkurrence fra både ind- og udland

Musicalgenren brød for alvor igennem lydmuren herhjemme op igennem 90’erne, hvor Østre Gasværk i København havde stor succes med opsætninger af de internationale publikumssucceser ’Les Misérables’ og ’Miss Saigon’.

Siden fulgte den danskskrevne musical ’Atlantis’, der blev et hit blandt publikum. Stadig i dag er en af forestillingens numre, ’Morgen på Atlantis’, blandt danskernes foretrukne musicalnumre.

Men mens det tilbage i 90’erne var få teatre, der satte musicals op, er der i dag langt flere teatre, der melder sig i konkurrencen om publikum.

Derudover er der kommet en række produktionsselskaber til, som har specialiseret sig i at producere de musikalske teaterforestillinger, mens der også kommer forestillinger på visit fra udlandet – som for eksempel musicalen ’Cats’, der sidste år spillede i Royal Arena i København.

Når store opsætninger, sådan som den internationale produktion af musicalen 'Cats', begynder at turnere i Danmark, så bør de danske teatre se det som en mulighed for at sætte mere smalle opsætninger op, lyder det fra Stig Rossen. (Foto: Suhaimi Abdullah © 2015 Suhaimi Abdullah)

- Engang blev der måske spillet professionelle forestillinger 2-3 steder i landet. Sådan er det ikke i dag. Måske det er årsagen til, at man vil være sikker på at trække publikum til. Men det burde jo være omvendt, lyder det fra Stig Rossen, der startede sin egen musicalkarriere i London, som blandt andet er kendt for teaterbydelen ’West End’.

- Publikum kender genren så godt nu, at de sagtens kan overskue at blive rystet lidt og gerne vil opleve nye forestillinger. Det tror jeg i hvert fald på.

Danmark kan sagtens selv

Det er blandt andet musicallandskabet i London og New York, der får Stig Rossen til at tro på, at man sagtens kan være meget mere grænsesøgende herhjemme.

Vi skal bare tro på det og kaste os ud i det.

Stig Rossen

- Når tilbuddet er stort, så er der også plads til de mere smalle forestillinger.

Og det er da heller ikke fordi, der slet ikke bliver søgt grænser herhjemme, siger han og nævner Det Ny Teater, der har ’The Book of Mormon’ på plakaten denne sæson.

Siden premieren i New York i 2011 har musicalen om to mormoners uheldige og morsomme forsøg på at omvende en afrikansk landsby taget verden med storm og vundet flere priser.

- Den er et godt eksempel på, hvordan man både kan provokere og underholde – og sælge mange billetter.

Det er vigtigt, at Det Ny Teater for tiden har musicalen 'The Book of Mormon' på plakaten, mener Stig Rossen. (Foto: NILS MEILVANG © Nils Meilvang)

Han nævner også Fredericia Teater, der med deres Disney-opsætninger viser, at man kan skubbe til grænserne ved at skabe overvældende visuelle oplevelser, som aldrig er set før. Det gjorde teatret i Stig Rossens optik, da de satte ’Klokkeren fra Notre Dame’ op og omdannede hele teatersalen til et kirkerum.

- Og så kan grænserne også skubbes i det mindre. Bare det, at vi opfører ’Chess’ på dansk og dermed synger de kendte sange på et andet sprog, end publikum er vant til, er at bryde med det velkendte, synes jeg.

Men hvis der skal laves provokerende musicals herhjemme, kræver det så ikke også, at der bliver lavet flere grænseoverskridende musicals ude i verden?

- Nej, hvorfor da det? ’Atlantis’ og senest ’Jordens Søjler’ på Østre Gasværk viser, at vi sagtens kan finde ud af at skrive gode musicals herhjemme. Vi skal bare tro på det og kaste os ud i det.

P2 LIVE



lige nu
Grammofon

- med Helge Baun Sørensen. Ikke så meget snak ... www.dr.dk/p2 (Sendes også i morgen 5.03).