Tema

Malko 2018

Nogen af verdens bedste unge dirigenter konkurrerer i København den 22. - 27. april. Få nyhederne og de spændende historier her.

28-årige Ryan vinder dansk musikkonkurrence: Min fars begravelse kickstartede min karriere

Amerikanske Ryan Bancroft blev fredag aften udråbt til vinder af årets Malko-konkurrence. Med sejren følger blandt andet en pengepræmie på 20.000 euro.

Tidslinje

1. 28-årige Ryan vinder dansk musikkonkurrence: Min fars begravelse kickstartede min karriere

Amerikanske Ryan Bancroft blev fredag aften udråbt til vinder af årets Malko-konkurrence. Med sejren følger blandt andet en pengepræmie på 20.000 euro.

2. Anna er et kæmpetalent foran et orkester: Hvis karrieren fejler skal jeg hjem og bage kager

Hvis dirigent-karrieren ikke bliver til noget alligevel, ved talentet Anna Rakitina godt hvad hun skal kaste sig over i stedet for: Søde sager.

3. Sådan lyder en vinder: Se nykåret prismodtager klare sig igennem klassisk dansk ritual

I går aftes vandt amerikanske Ryan Bancroft den prestigefyldte danske Malko-konkurrence for unge dirigenter. Hør her hvordan det hele lød.

4. 28-årige Ryan tager 1. plads i stor dansk musikkonkurrence: Nu vil jeg fejre det med en middag!

Efter en finale med tre hæsblæsende hanedanse og satser af Brahms, blev Ryan Bancroft fredag aften kåret som vinder af Malko-konkurrencen for unge dirigenter.

5. Kom tæt på når dirigent sætter ild til orkestret - og ødelægger sin frisure på samme tid ...

Tag plads midt mellem musikerne og kom med til prøve i en 360-graders video med DR SymfoniOrkestret.

6. Børn reagerer på finalister i musikkonkurrence: Hun ligner én man godt vil i biffen med

Den ene er lidt som en ulv, den anden ligner én, man godt gad hænge ud med. Sadie og Mathias på 10 år giver deres uforbeholdne indtryk af to dirigenter, der i morgen aften dyster i intens finale.

7. Kæmpetalenter støder sammen i "perfekt" finale med hver deres våben

Det er bestemt ikke lige meget, hvilken dirigent man sætter foran et orkester. Mød de tre vidt forskellige finalister i Malko-konkurrencen.

8. Ekspert fælder dom over talenter på 12 sekunder: - Han er jo en ren Obama!

Selvsikkert og målrettet eller usikker og undskyldende. Se en performance-coach vurdere tre unge dirigenter efter deres optræden i Malko-konkurrencen.

9. Anna videre som eneste kvinde i hård konkurrence: Det havde jeg overhovedet ikke regnet med!

Russiske Anna Rakitina har statistikken mod sig i årets Malko-konkurrence for unge dirigenter. Kun 2 ud af 24 deltagere var kvinder i den indledende runde.

10. "Drop mad, drop søvn": Unge talenter har kun haft 15 timer til at løfte kæmpeopgave til i dag

12 unge dirigenter gik mandag aften videre til 2. runde af Malkokonkurrencen - og fik ned til 15 timer til at forberede sig på næste runde.

11. Sort dirigent gør op med hvid musikverden: Jeg ved jeg vækker opsigt foran orkestret

Roderick Cox er ikke kun ung i en branche med mange gråhårede hoveder. Han er også sort i en verden, der er kendt for at være ret så hvid.

12. Anton har øvet sig i over 200 timer. Men måske var det hele overstået på et kvarter

27-årige Anton Holmer var første mand på podiet under Malko-konkurrencen for unge dirigenter.

13. Lær "den flirtende albue". Og andre tricks der gør dig til stjernedirigent inden du fylder 90

Størstedelen af dirigentens arbejde foregår inden første orkesterprøve, og der er fem evner, du skal besidde, hvis du til helt til tops som dirigent.

14. Er han dygtig? På bare 12 sekunder kan et orkester gennemskue deres dirigent

Hvad laver en dirigent egentlig, når han svinger taktstokken foran orkestret? Få forklaringen her

15. Jacob Riising har sendt tv til millioner. Alligevel gav 100 musikere ham sceneskræk

De sidste 15 år har tv-værten Jacob Riising lavet en lang række tv-shows og liveoptrædener. Men han blev rigtig nervøs, da han i 2011 skulle prøve at dirigere.

16. 25-årige Magnus tør ikke stille op i benhård dansk konkurrence: - Man risikerer at ødelægge sit omdømme

Magnus Larsson drømmer om at dirigere operaer i hele verden. Men som andre danske dirigenter undlader han at stille op til Malko-konkurrencen i København.

17. Russer satte dansk orkester på plads: I er en flok forkølede skoledrenge!

For snart 90 år siden kom en russer til København for at sætte skik på et orkester - næste uge afholdes en af verdens mest prestigefyldte dirigentkonkurrencer i hans navn.

Andre medier skriver