5 operaer anvendt i film

Filminstruktører har altid været store aftagere af klassisk musik. Her er fem film, hvor opera bliver brugt til andet og mere end bare et smukt baggrundstapet.

Charlotte Gainsbourg og Willem Dafoe i Lars Von Triers "Antichrist" (Foto: Dummy distributor © Type 2)

Opera kan være et meget stærkt virkemiddel i film. I de fem film på listen bliver operamusikken brugt med stor konsekvens. Enten som selve ledemotivet i fortællingen eller ved at filmen lader os høre musikken på en ny måde. I alle fem tilfælde er opera og film knyttet uløseligt sammen.

En verden udenfor (The Shawshank Redemption)

Opera: Figaros bryllup af Mozart

Et højdepunkt i det stærke drama om en fange, der gør oprør mod fængslets umenneskelighed og korruption. Andy, spillet af Tim Robbins, sniger sig adgang til fængslets højttaleranlæg og indgyder sine medfanger håb ved at spille den smukkeste musik i verden: En duet fra Mozarts opera Figaros Bryllup.

”Jeg aner ikke, hvad de to italienske damer sang om, men det må være noget, der er smukkere end ord kan udtrykke”, siger Morgan Freeman i rollen som han kammerat Red.

Dommedag nu (Apocalypse Now)

Opera: Valkyrien af Wagner

Grusomt og genialt: De oldnordiske valkyrier, der kommer flyvende for at hente døde krigere på slagmarken, får her den omvendte rolle. Som den dræbende sværm af amerikanske helikoptere, der angriber en vietnamesisk landsby og skyder på alt, hvad der bevæger sig. De ledsages af Wagners overvældende ”Valkyrieridt”, og instruktøren Francis Ford Coppola har desværre fanget kampbegejstringen hos Wagner helt perfekt.

Værelse med udsigt

Opera: Gianni Schicchi af Puccini

En gruppe kejtede englændere er på dannelsesrejse til Toscana. Solen, naturen, maden og kunsten tænder flammen i deres liv, og til sidst kan kærligheden ikke holdes tilbage. Brugen af Puccinis smægtende musik pirker nådesløst ved vores følelser imens! Som om arien ”O mio babbino caro” ikke var rørende nok i forvejen…

Diva

Opera: La Wally af Catalani

En 1980’er-film, der gik nye veje. Mystiske gangsterscener fra Paris’ undergrund bliver blandet med opera og glamour. Filmen handler om nogle operafans, der kæmper på liv og død om en piratoptagelse med deres yndlingsdiva. Ledemotivet er en arie fra den temmelig ukendte opera La Wally – og divaen, der synger og medvirker i filmen, er en rigtig diva, Wilhelmenia Fernandez.

Antichrist

Opera: Rinaldo af Händel

Arien ”Lascia ch’io piangha” beskriver sorg med så stor skønhed, at Händel får os til at kollapse rent følelsesmæssigt. I Lars von Triers grufuldt stærke og blodige drama Antichrist rulles den modsætning ud fra begyndelsen i en fuldstændig suveræn åbningssekvens. Operaen er den eneste lyd, der ledsager billederne. Satanisk smukt. Filmen i en nøddeskal.