'Trille' har trukket alverdens kulturstjerner til Aalborg - også med købmands-finter

Kulturkøbmand, kongreskonge eller bare 'Trille'? Efter mere end 30 år som direktør for Aalborg Konges & Kultur center går Ernst Trillingsgaard på pension.

Der skal to til tango, plejer man at sige.

Wiener Filharmonikerne. José Carreras. Angela Gheorghiu. Roberto Alegna. Andrea Bocelli.

Disse verdensberømtheder havde næppe fundet på at tage turen til Aalborg, hvis ’Trille’ ikke havde været der.

Ernst Trillingsgaard hedder han, og efter mere end 30 år som direktør i Aalborg Kongres & Kultur center giver han i morgen depechen videre til den 35-årige erhvervsmand Nicolai Holm.

Når den 77-årige kongreskonge abdicerer, kan han dog roligt læne sig tilbage efter at have sat Aalborg på det kulturelle landkort med mere end 3.500 koncerter og teaterforestillinger gennem årene i kongres- og kulturcenteret.

Men egentlig kunne Trillingsgaard sagtens være fortsat lidt længere:

- Jeg er stadig i topform og har slet ikke lyst til at holde op. Men min højtelskede kone, Else, har fået mig til at tage beslutningen. Hun mener, at jeg skal gå nu, mens jeg stadig er frisk, veloplagt og hjernen fungerer, som Ernst Trillingsgaard sagde til SE & HØR sidste år.

Fløj publikum til Wiener Filharmonikerne

La Scala-operaen fra Milano eller Bolshoi fra Moskva har begge lagt vejen forbi Aalborg Kongres & Kultur center.

Et 50 meter høje scenetårn, sponsorstøtte og Trillingsgaards store armbevægelser har nok været afgørende lokkemidler.

- Sammen med Det Kgl. Teater har vi den største scene i Danmark, ja faktisk har vi tre. Så vi kan i virkeligheden spille hvad som helst, siger Ernst Trillingsgaard til P2-vært Malene Wichmann.

Kongreskongens ukuelige købmandskab kom dog på overarbejde tilbage i 2004, men ikke så det gjorde noget:

Her trumfede jyderne for engang skyld københavnerne, ja sågar på udebane.

Wiener Filharmonikerne havde året før spillet i Aalborg, men da Trillingsgaard atter inviterede filharmonikerne til byen, sagde de nej.

Det verdensberømte orkester insisterede nemlig på først at spille i København, før de igen ville aflægge en visit i provinsen.

Der var dog et mindre aber dabei. Ingen af hovedstadens egne koncertarrangører kunne nemlig hverken lægge penge eller rammer om en koncert med Wiener Filharmonikerne.

Ernst Trillingsgaard og Ole Henriksen, der fik Forårsprisen 2017. Ole Henriksen er også indblandet i et projekt med Aalborg Symfoniorkester til efteråret: 'I Love it - in concert'. (Foto: henning Bagger © Scanpix)

Derfor endte det med, at Trillingsgaard lejede Falkoner Centeret i København og fløj 140 sponsorer fra Aalborg frem og tilbage samme aften, Wiener Filharmonikerne spillede.

Og Ernst Trillingsgaard fik sin vilje: Året efter kunne Aalborg igen byde Wiener Filharmonikerne velkommen.

- København er jo verdenskendt. Det er Aalborg ikke, selvom vi tror det nogen gange. Det samme gjorde vi med Anna Netrebko, som heller ikke ville spille i Aalborg. Så lejede vi bare DR's Koncerthus og arrangerede koncerten med en række sponsorer, siger den driftige købmand.

Direktør som 25-årig

Han er egentlig mest revymand.

Som bare 25-årig blev Ernst Trillingsgaard direktør i Holstebro Hallen. Her hentede han Dirch Passer til revyen i 1974 og 1975.

Siden fulgte venskaber med revystjerner som Marguerite Viby, Karl Stegger, Bodil Udsen eller Buster Larsen, der alle lagde vejen forbi revyen i den vestjyske by.

Men efter mere end 20 år i Holstebro rykkede den ellers svorne jyde teltpælene til Cirkusrevyen på Bakken i 1985, hvor han med Torben 'Træsko' Pedersen og Lisbeth Dahl løftede den traditionsrige revy fra støvet.

Når det gælder klassisk musik og opera, er Ernst Trillingsgaard dog knap så erfaren. Han medgiver, at han har en stor interesse, men ikke megen viden om hverken den ene eller anden højkulturelle genre. Ballet slet ikke.

- Ballet har jeg ikke meget begreb om. Det er bedre med opera, men når jeg køber store navne ind, så har jeg altid en kender med i ærmet. Dybere viden har jeg ikke, erkender Ernst Trillingsgaard.

Scala var sværest

Selv er han ærkestolt over, at verdensnavne José Carreras, Kiri Te Kanawa og Angela Gheorghiu har strøet stjernestøv over bette Aalborg, mens Scala-operaen står tilbage som noget særligt.

- Det var meget omstændigt at få Scala-operaen til Aalborg. Først havde jeg ikke pengene, men kompagniets ja. Så hen ad vejen fik vi skrabet 10-11 millioner kroner sammen, så de kunne optræde i 2009, siger Ernst Trillingsgaard om den ene gang, den famøse opera har gæstet Skandinavien.

- Og de kommer nok heller ikke igen, for det er ikke sådan lige at skrabe 10-11 millioner kroner sammen, som han siger.

Den verdensberømte La Scala-opera fra Milano gæstede Aalborg Konges & Kultur center i 2009 med et bredt repertoire af ballet og opera. Her ses billeder fra 'En Skærsommernatsdrøm', som kompagniet opførte. (Foto: henning Bagger © Scanpix)

Ernst Trillingsgaard gør meget ud af, at sige at han ikke står alene. Kollegerne, vennerne, familien og hustruen Else er også kimen bag succeshistorien.

Selv har han altid haft en rådgiver med i ærmet, når navne er blevet shanghajet til sæsonerne. Og her har overenskomsten altid været: Kan vedkommende sælge nok billetter?

- Det nytter ikke at have stort orkester eller kompagni, hvis ingen kommer. Uden publikum og økonomi kan man ikke lave koncerter, hævder Ernst Trillingsgaard, der trods morgendagens fratrædelse ikke kan give helt slip.

Ernst Trillingsgaard fortsætter nemlig som konsulent i seks måneder.

Men så bakker kulturkøbmanden og kongreskongen 'Trille' også helt ud af showbizz.

Facebook
Twitter