Forspillet er vigtigt- så nu dyrker italiensk maestro det igen og igen med partnere fra Schweiz

DR Symfoniorkestrets chefdirigent, Fabio Luisi, har kaster sig over en lang række ouverturer skrevet af opera-komponisten Verdi på sit seneste album.

Fabio Luisi dirigerer musikerne fra Zürich Operaen på hans seneste album, der tager operamusikken under kærlig behandling. (Foto: Thomas lekfeldt © Thomas Lekfeldt/ info@thomaslekfeldt.com/ www.thomaslekfeldt.com)

Det er en sandhed i flere af livets sammenhænge, at forspillet er vigtigt.

For DR Symfoniorkestrets chefdirigent, Fabio Luisi, er forspillet hele omdrejningspunktet for hans seneste album, hvor han dirigerer Zürich Operaens Orkester.

Når det ikke er DR Symfoniorkestret, der spiller, er det fordi, Fabio Luisi er en eftertragtet mand med mere end ét job. Han er også musikchef for Zürich Operaen, og det er med dette schweiziske operaorkester, han på Ugens Album præsenterer et udvalg af Verdis operaouverturer.

Stor udvikling på få år

Fabio Luisi vil gerne vise, hvor stor en udvikling Verdi gennemgik i sit lange liv som operakomponist. Derfor inkluderer han også et par ouverturer, man ellers så godt som aldrig hører og som er fra de allerførste Verdi-operaer: 'Oberto' og 'Un giorno di regno'.

- Verdi har endnu ikke fundet sin egen stemme, men talentet er allerede helt indlysende, siger Luisi om de første værker.

Udviklingen er tydelig, når man kommer til operaen Nabucco, skrevet bare et par år senere:

- Den ouverture er helt anderledes sat sammen. Verdi præsenterer operaens temaer med en fantastisk sans for timing. Og netop den dramaturgiske fornemmelse er så karakteristisk for hans senere mesterværker, siger Fabio Luisi.

Hør tre uddrag fra Ugens album

Macbeth / Forspil / Macbeth - Forspil

Skæbnens magt / Ouverture / Skæbnens magt - Ouverture

Siciliansk vesper / Ouverture / Siciliansk vesper - Ouverture

Hekse og fine gemakker

Et af Fabio Luisis yndlingsstykker er Verdis opera 'Macbeth' fra 1847.

- Det er en genistreg! Verdi tager et stort skridt frem, især hvad angår orkesterbehandlingen. Han lader instrumenterne skabe usædvanlige klangbilleder, der både er grelle og skarpe, lyder det fra chefdirigenten.

Ugens Album

Verdi: Ouverturer

Philharmonia Zürich

Dirigent: Fabio Luisi

Philharmonia Records

Operaen 'Machbeth' bygger på Shakespeares skuespil af samme navn, og handlingen med hekse og troldtøj lægger op til noget meget udfarende musik, end man for eksempel kender fra nogle af hans andre værker.

Ikke mindst i modsætning til Verdis nok mest berømte opera 'La Traviata', der foregår i fine parisiske gemakker, og som derfor har et forspil, der er meget intimt.

En kæmpeouverture – eller slet ingen

I sine sidste operaer dropper Verdi idéen om, at der overhovedet skal være en ouverture. Han erstatter den med et kort forspil, der leder tilhørerne direkte ind i handlingen. I de tilfælde kan man simpelthen ikke kan vriste forspillet fri, og derfor mangler forspillene til Verdis to sidste operaer, 'Othello' og 'Falstaff', på albummet.

I Verdis mellemste fase er operaouverturerne til gengæld ofte så selvstændige, at de sagtens kan spilles til orkesterkoncerter. Det gælder for eksempel ouverturen til 'Skæbnens magt' og til 'Siciliansk vesper'.

Til sin berømte opera 'Aida' skrev Verdi endda en alternativ ouverture, der er tre gange så lang som den oprindelige. Men han fortrød hurtigt eksperimentet og trak kæmpeouverturen tilbage igen.

- Jeg ville aldrig spille den som introduktion til en operaopførelse, men det er et fascinerende dokument, som vi har valgt at tage med på albummet for at vise, hvor stor en symfoniker, Verdi kunne være blevet, afslutter Fabio Luisi.

P2 LIVE



lige nu
Amadeus

Eftermiddag med Frank Jensen og Anne Termansen. Godt selskab, musik, overraskende historier og en quiz, hvor du skal slå ørerne ud. www.dr.dk/p2