To japanske søstre kæmper om klaveret – og resultatet er skøn musik

Klaver-søstrene Kodama har skabt et album med kendt Tjajkovski-musik – gennem samarbejde og indædt diskussion.

Søstrene Kodama har både samarbejdet og diskuteret intenst i tilblivelsen af deres fælles album.

De to japanske klaversøstre Mari og Momo Kodama har hver deres solokarriere kørende.

Men nu har de for første gang lavet et fælles album– som resultat af både søsterligt samarbejde og indædte diskussioner!

Det begyndte en aften ved et middagsselskab, hvor de fik stukket et bundt klavernoder i hånden: Tjajkovskijs ballet Nøddeknækkeren, arrangeret for to klaverer. Der var – meget passende - netop to klaverer i huset, så søstrene spillede hele baduljen igennem, mens de andre gæster fik sig et glas vin og lyttede på.

Barndommens eventyrmusik på klaver

- Vi var bare 3-4 år gamle, da vores musiklærer gav os Nøddeknækkeren på plade. Som små blev vi hver jul taget med i teatret for at se Nøddeknækkeren som ballet, og for os er der stadig noget særligt ved renheden i dette smukke barndomseventyr, siger søstrene Kodama.

I dag er Kodama-søstrene midt i 40’erne. Da de genfandt deres barndoms musik, bestemte de sig for at indspille den sammen med to andre balletter af Tjajkovskij: Svanesøen og Tornerose.

Lyt til uddrag fra Ugens Album:

  • http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn:dr:mu:programcard:58a77dd2a11f9f0d8428f15d

  • http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn:dr:mu:programcard:58a77dd26187a60cb0492149

  • http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn:dr:mu:programcard:58a77e3b6187a60cb0492150

I virkeligheden er der mange komponister på spil i noderne, for Tjajkovskij har ikke lavet klaverudgaverne selv. Han satte i stedet sin unge kollega Rakhmaninov til at lave den firhændige udgave af Tornerose, og Svanesøen betroede han en klaverprofessor fra musikkonservatoriet i Moskva, Eduard Langer.

Som bonus spiller Kodama-søstrene tre danse fra Svanesøen, arrangeret for firhændigt klaver af ingen ringere end Debussy. Ja: Den store franske komponist, som ellers ikke havde noget med Tjajkovskij at gøre.

Virtuos og hård nød at knække

Arrangementet af Nøddeknækkeren blev lavet i 1892 af Anton Arenskij, en russisk komponist, der selv var en virtuos klaverspiller.

Derfor er det også en hård nød at knække på klaver: Et krævende arrangement for to klaverer i stedet for firhændigt på ét klaver.

Til gengæld gør de to klaverer det muligt for Arenskij at være meget tro mod alle detaljerne i Tjajkovskijs orkesterversion.

Se interview med Kodama-østrene. Artiklen fortsætter nedenfor:

Udfordringen for os var at gengive musikkens store format, men også at komme med en anderledes fortolkning. Husk på, at de komponister som lavede transskriptionerne, tilføjede deres egen personlighed til musikken, siger søstrene Kodama, der dog også har haft en udfordring med hinanden:

- Vi er to meget forskellige pianister og har hver vores tilgang til musikken, siger de.

- Undervejs har vi haft livlige diskussioner og store uenigheder. Men ud fra hvert vores udgangspunkt har vi fundet en fælles vej. Det gjorde indspilningen en vidunderlig oplevelse, som har givet os masser af søsterglæde!

Facebook
Twitter