Mozart var også en vild teenager: Gik til kamp mod biskoppen med violinbuen

Ærkebiskoppen får smæk med violinbuen på Ugens album i P2. Mozart kunne lide at udfordre tidens normer - og de religiøse overhoveder.

Mozart skiftede tempo som det passede ham, og han lavede sjov med sin arbejdsgiver, Ærkebiskoppen i Salzburg.

Mozart var bare 13 år, da han blev ansat som koncertmester hos Ærkebiskoppen i Salzburg. Og han var i den grad en vild teenager, der udfordrede de rammer, han var sat i.

Det kan man blandt andet høre i hans fem violinkoncerter, som alle er fra tiden i Salzburg. Nogle af satserne virker som små operascener med violinen som sanger. Mozart leger også med tidens franske smag for folkelige melodunter, som han uventet kaster ind i finalesatserne.

Tjek de bratte temposkift i Violinkoncert nr. 3 og 4, og hør den ’tyrkiske musik’, der brager ind i sidste sats af Violinkoncert nr. 5. Her skal musikerne slå på strengene med deres buer, som var det tyrken, der kom ridende med sin uhyggelige hær. Mozart kaldte hånligt Ærkebiskoppen for ”Stormuftien” – er det ham, der får smæk med violinbuen?

Smagsprøver fra Ugens album i P2

  • http://mu.net.dr.dk/admin/programcard/get/?id=urn:dr:mu:programcard:58adde22a11f9f16bcbed0eb

  • http://mu.net.dr.dk/admin/programcard/get/?id=urn:dr:mu:programcard:58adde22a11f9f16bcbed0e8

  • http://mu.net.dr.dk/admin/programcard/get/?id=urn:dr:mu:programcard:58adde226187a40d68d0dcd2

Et befriende fravær af nykker

På Ugens album i P2 er Mozarts fem violinkoncerter samlet på et dobbeltalbum, hvor solisten er en af verdens bedste: Isabelle Faust fra Tyskland. Det kan ikke gå galt. Og det gør det heller ikke!

Isabelle Fausts nye stilfulde indspilning er Mozartspil på allerhøjeste niveau. Altid er hun teknisk overlegen og intellektuelt knivskarp, og samtidig har hun en beskeden attitude, der sætter komponisten foran hende selv. Der er et befriende fravær af solistnykker og krukkeri.

Violinen tuner hun alt efter opgaven, og på Ugens album bruger hun strenge og en bue, som man også brugte på Mozarts tid.

Samme holdning har orkestret Il Giardino Armonico, der under ledelse af den dynamiske dirigent Giovanni Antonini får lov til at lufte sit italienske temperament. I samspil med den mere kontrollerede Isabelle Faust giver det en dejlig og meget mozartsk friktion.

Fyrer den af i en violinsolo

Isabelle Faust har desuden fået en fremragende Mozart-kender, pianisten Andreas Staier, til at komponere nye solokadencer (det der svarer til en blæret guitarsolo) til violinkoncerterne.

Mozart nedskrev ikke nogen kadencer selv, for dem improviserede han normalt på stedet. Staiers udgangspunkt er, at nogle af de elementer, Mozart bruger i sine kendte klaverkadencer fra denne tid, måske også ville være anvendt i violinkadencerne.

Derfor er er solokadencerne på Ugens album længere og mere eksperimenterende end hvad man normalt hører i Mozarts violinkoncerter. Også det er med til at gøre Isabelle Fausts nye indspilning til noget særligt.

FacebookTwitter