Tysk komponist tog en chance. Nu leger unge franskmænd med hans største hit

De franske musikere i Ensemble Nevermind har taget den tyske komponist Telemanns største klassiker under kærlighed behandling på deres nye album.

Det er Telemanns 'Pariserkvartettet', Nevermind har kastet sig over. (Foto: edouard bressy © Nevermind)

Ingen komponist har skrevet mere musik end den tyske komponist Georg Philipp Telemann.

I løbet af sin karriere nåede han op på mere end 3.000 værker, for alle nye idéer skulle afprøves, og modsat andre store komponister fra tiden - blandt andet vennen Johann Sebastian Bach - var Telemann hverken bange for at følge med udviklingen eller selv at skubbe til den.

Ugens Album

Telemann: Pariserkvartetter

Nevermind

Alpha

På Ugens Album på P2 er det Telemanns måske bedstkendte værker, man kan nyde: Hans 'Pariserkvartetter', der netop var et eksempel på, hvordan han turde lege med musikken og ikke var bange for at tage chancer.

Barok til alle aldre

Den næsten 300 år gamle barokmusik bliver spillet af en gruppe unge musikere fra Paris. Ifølge Jens Cornelius er deres spil virtuost og superdynamisk, mens det på samme tid har samtidig ekstrem delikatesse.

Og selvom musikken har flere hundrede år på bagen, mener de ikke selv, der er noget gammelt og støvet over den. Som fløjtenisten Anna Besson siger:

- Barokmusik er ikke kun for dem over 60. Den opfattelse vil vi gerne ændre. Så vi har lavet nogle anderledes musikvideoer og optræder ikke i sort tøj. Man skal ikke have en bestemt alder for at høre barokmusik.

Pariserkvartet nr 4 h-mol TWV 43:H2 / 1. sats/akt - Prélude / Pariserkvartet nr 4 h-mol TWV 43:H2, 1. sats/akt - Prélude

Pariserkvartet nr 4 h-mol TWV 43:H2 / 2. sats/akt - Coulant / Pariserkvartet nr 4 h-mol TWV 43:H2, 2. sats/akt - Coulant

Pariserkvartet nr 4 h-mol TWV 43:H2 / 3. sats/akt - Gay / Pariserkvartet nr 4 h-mol TWV 43:H2, 3. sats/akt - Gay

Invitation fra Paris

Musikken blev skabt, da Telemann i 1730 blev inviteret til Paris af fire unge franske musikere, der var store fans af hans kammermusik. Telemann kunne desværre ikke forlade sine pligter som musikdirektør i Hamborg, så i stedet skrev han seks kvartetter for de fire pariseres instrumenter: Violin, fløjte, gambe og cembalo.

- Det var ikke bare usædvanligt at lade så forskellige instrumenter være ligeværdige partnere. I kvartetterne kaster Telemann sig også ud i hvad han kaldte 'réunion des goûts, hvilket betyder 'forenet stil'. Han lod simpelthen tidens europæiske stilarter smelte sammen til et fælles tonesprog, forklarer Jens Cornelius fra P2.

Først i 1737 lykkedes det Telemann at komme til Paris. Han blev der til året efter, og han var absolut lykkelig for opholdet. Ikke mindst mødet med de unge franske musikere begejstrede ham. Derfor komponerede han seks kvartetter til, som hans nye parisiske venner spillede for høj og lav.

"Jeg burde omtale de beundringsværdige opførelser af mine nye kvartetter”, skrev han i et brev, ”men der findes ikke ord, som kan gøre dem ret. De vakte opmærksomhed både ved hoffet og i byen og bragte mig på ganske kort tid enslydende ros og øget anerkendelse.”

P2 LIVE



lige nu
Bravo - med Lotte Heise

Lotte elsker opera! Lyt med, når hun deler ud af operaens store følelser, operahits og sjove historier før og nu. Vært: Lotte Heise. www.dr.dk/p2