Playliste:
Musikken lød umiskendeligt norsk, da David Monrad Johansen præsenterede sin første komposition i 1912. Da havde Grieg kun været død i fem år, og stilen i unge Johansens debutværk, ”Kværn-Slått”, lagde sig tæt op af det store norske forbillede. Men Johansen ville videre, og det kom han de følgende år. Lyt bare til hans fine klavermusik på Ugens Album.
Norsk impressionist David Monrad Johansen var født i Nordnorge i 1888. Han studerede i Berlin, og senere tog han til Paris og fordybede sig i Debussys moderne musik. Han elskede fortsat sin norske kulturarv, men erkendte, at den gamle stil stod i vejen for den kunstneriske udvikling.
Bare seks år efter debuten var Johansen nået til helt nye græsgange i sin impressionistiske klaversuite Nordlandsbilleder, hvor rensdyrflokke og ”fædrenes fjeld” beskrives i levende stemninger. En avanceret musikalsk behandling, men helt i pagt med stoffets naturmagi.
Fantasirejse til Nordnorge Ofte kunne David Monrad Johansen besøge de norske landskaber og folkekulturen bare ved fantasiens kraft. Andre gange tog han fat i konkrete folkemelodier, og det kunne publikum bedst lide: Suiterne Fra Gudbrandsdalen og Prillar-Guri fra 1920’erne er arrangementer af spillemandsmusik, originalt genskabt på klaver. Et af David Monrad Johansen sidste værker blev Nordlandske Danser fra 1958, hvor han en sidste gang vendte tilbage til sin barndomsegn i Nordnorge.
Kompromitteret af krigen David Monrad Johansen fik ikke skrevet pokkers mange værker. Og han kunne have fået en finere placering i norsk musik, hvis han ikke under 2. Verdenskrig havde tilsluttet sig fascistpartiet Norsk Samling, der som Hitlers marionetter styrede Norge. Efter befrielsen blev han dømt for landsforræderi og måtte afsone fire års strafarbejde. Han levede helt til 1974 og nåede at blive tilgivet. Alligevel er det først med dette album, at hans samlede klaverværker er blevet indspillet.