Ugens Album: Liszt: Etuder

På Ugens Album spiller den 25-årige russiske pianist, Daniil Trifonov, Liszts etuder med fænomenal stil og virtuositet.

(© Dario Acosta/ DG)

Playliste:

”Liszt forandrede musikken for altid. Måden at lytte til musik, måden at opføre musik, idéen om hvad musik kan udtrykke – og hvad det vil sige at være kunstner.” Det forklarer Daniil Trifonov, 25-årig russisk pianist og Liszt-beundrer. På Ugens Album spiller han Liszts etuder med fænomenal stil og virtuositet.

En ung romantiker

Fordomme har der altid været overfor Liszts musik: At indholdets substans ikke måler sig med den ydre pragt. Men når Liszts musik spilles overbevisende nok, forsvinder den tanke straks.

Og det er her, Daniil Trifonov kommer ind som noget af en åbenbaring. Der er langt imellem at en så åndsbeslægtet musikromantiker dukker op!

Daniil Trifonov forbinder sig helt naturligt med tankegodset hos Liszt. Dette er simpelthen hans musik, selv om han er en ung mand født næsten 200 år senere og i en helt anden verden end Liszt.

Grænseoverskridende visioner

På dobbeltalbummet spiller Trifonov etuder af Liszt. En stor og broget mængde musik, domineret af to hovedværker, først de 12 ”Transcendentale Etuder” fra 1852. Transcendental betyder ”grænseoverskridende”, og det ord er helt på sin plads.

Liszt udviklede her en ny måde at bruge klaveret på, og etuderne udgør samtidig en cyklus af visionære digtninge, der handler om ”overskridelser” og forvandlinger.

Etuderne er ikke bare ekstreme tekniske udfordringer. F.eks. beskriver ”Feux follets” det hvirvlende efterårsløv, mens ”Wilde Jagd” er et desperat selvportræt af den rastløse kunstner.

Sart og dæmonisk

Den anden store samling er de seks ”Etuder efter Paganini”. Liszt havde violinisten Paganini som forbillede, både hvad angik jagten på nye tekniske muligheder og dobbeltrollen som solist og komponist.

Fra den samling finder man den raffinerede ”La Campanella”, og blandt Liszts andre etuder ”Gnomenreigen”, et af de mest berømte ekstranumre for pianister. Hvis man altså kan!

Men det kan Daniil Trofonov. Den store pianist Martha Argerich har beskrevet ham sådan: “Hvad han gør med sine hænder er teknisk set ufatteligt. Og hans anslag – det er både sart og dæmonisk. Jeg har aldrig hørt noget lignende”.

Sådan talte man også om Liszt i 1800-tallet. De to har virkelig noget til fælles.