Knald eller fald? 350.000 gamere skal prøve danske computerspil

Danmark er flot repræsenteret, når udviklere og deres fans mødes i Køln for at prøve de nyeste spil, før de udkommer.

'A Hat in Time' og 'Hitman' er to af de danske spil, der i denne uge er repræsenteret på verdens 2. største spilmesse, GamesCom, i Köln. (© Gears for Breakfast / IO Interactive)

Hvert år i august bliver den tyske storby Køln til et europæisk trækplaster for den globale spilindustri.

Byen med knap en million indbyggere kan se frem til at svulme med omkring 350.000 midlertidige beboere, når spilmessen GamesCom farver byen i 24-bit.

Spildesignere, spilproducenter, journalister og tusindvis af fans fra hele verden mødes her og kan se frem til en uge, hvor både større og mindre spiltitler bliver præsenteret.

Danmark er også flot repræsenteret på messen med en lang serie spil fra både større og mindre udviklere. For hvis man vil måle pulsen på industrien, møde fans og skabe kontakter, så er Gamescom stedet, man skal være i Europa.

En messe for alle

Den store amerikanske messe E3 (Electronic Entertainment Expo) ligger i juni måned to måneder før Gamescom.

Her bliver der kastet millioner og atter millioner efter overdådige shows, når de største og dyreste titler bliver offentliggjort og får opmærksomhed fra pressen og (forhåbentligt) kommende fans. Her kommer mindre udviklere dog ofte til at drukne i hvirvelstrømmen af opmærksomhed omkring den seneste udgave af 'Call of Duty', 'Gears of War' eller anden titel med titaniske budgetter.

Spilfans fra hele verden kommer til GamesCom i Köln. Nogle 'cosplayer' endda som deres yndlingsfigur fra deres favoritspil. (© Getty Images)

Hvor E3 ofte er domineret af nyheder fra de største udgivere og udviklere, så giver Gamescom i Tyskland en bredere vifte af udviklere mulighed for at præsentere deres varer for messens publikum og de millioner af spilglade, der følger med rundt omkring på kloden.

Spillerne på messen kan på den måde for første gang prøve de største titler fra E3, før de udkommer og samtidig nyde godt af de spændende mindre titler præsenteret første gang på Gamescom. For ikke at glemme cosplay shows, konkurrencer og alle de andre kulørte tiltag, der foregår, når spillere i alle afskygninger mødes.

Dansk spiludvikling i alle afskygninger

Med en så stor messe lige på den anden side af vores sydlige grænse, så er det måske ikke nogen overraskelse, at Danmarks også er repræsenteret med en serie danske udviklere. Både store og små.

Af de større er der efterhånden legendariske IO Interactive og seneste udgave af 'Hitman'-serien, her er Reto Moto med deres krigsspil 'Heroes and Generals', der præsenterer den største udvidelse spillet har haft endnu på messen, og her er Ghost Ship Games med deres 'Deep Rock Galactic', som er et af de spil vi lige nu mener, at du bør spille.

Det danske spil 'Felix the Reaper' er blandt de titler, der skal forsøge at imponere hele verden til GamesCom 2018. (© Kong Orange)

Vi er dog også repræsenteret af mindre udviklere som NapNok Games med det aktive, sociale spil 'Frantic', Kong Orange med deres syrede puzzlespil med en dansende, forelsket Manden med Leen, 'Felix the Reaper', og så en af de dansk spils nye darlings, platformspillet 'A Hat in Time' fra det lille hold Gears for Breakfast.

Og det er blot nogle af de hold, der er repræsenteret.

Hård business

Men man skal ikke have illusioner om, at spil bare er for sjov, når man arbejder i industrien.

Den ugelange messe byder på mange lange dage med hårdt arbejde og networking for de utallige små og store udviklere, der er i Køln. For mange af de små udviklere er det make it or break it.

På GamesCom har spilfans mulighed for at prøve efterårets udgivelser længe før de lander på spilhylderne.

Her kan nogle være heldige at sikre sig den omtale, de kontakter eller de ressourcer, der er nødvendige for, at deres produkter kan blive til virkelighed.

For andre udviklere er det måske deres sidste chance for, at deres produkter ikke forsvinder i glemslen.

Men for spillerne er det en festival uden lige.

Mere fra dr.dk

Facebook
Twitter