Københavnsk kulturborgmester: Eurovision-rod spillede en rolle for overtagelse af turistinformation

Wonderful Copenhagen afviser, at skandalerne omkring Melodi Grandprixet har spillet en rolle i forhold til, at turistinformationen fra 2015 skal drives af Københavns Kommune.

Fra og med januar 2015 er det ikke længere Wonderful Copenhagen, der står for driften af Turistinformationen i København.

I budgetaftalen for 2015 har Københavns Kommune valgt at overtage ansvaret for turistinformationen fra næste år. En årlig budgetpost på 6,6 mio. kr.Selvom kommunens overtagelse af turistinformationen udefra set kunne virke som en lussing til Wonderful Copenhagen, er det ikke sådan, det forholder sig, lyder det fra kommunen.

Her forklarer man, at der har været tale om et fælles ønske mellem kommunen og Wonderful Copenhagen, men alligevel forklarer kultur- og fritidsborgmester Carl Christian Ebbesen (DF), at skandalen omkring Eurovision har spillet en rolle.- Diskussionerne omkring turistinformationen har været der gennem lang tid. Før diskussionen om Melodi Grandprixet og oprydningen efter det, men jeg tror, at det har været en medvirkende årsag til, at det er lykkedes, forklarer han.Københavns Kommune driver allerede turistinformationen i lufthavnen, og overtagelsen er næste store skridt.Stærkere profileringLeder af center for turisme- og kulturmanagement på Copenhagen Business School, Lise Lyck, tror også, at hele Eurovision-misæren har spillet en rolle i forhold til at turistinformationen nu skifter hænder. Om ikke andet så fordi det har givet anledning til genovervejelse af turistindsatsen.

Hun vurderer, at der har ligget et ønske om at ændre turistinformationens fokus. For hvor der under Wonderful Copenhagen har været fokus på at tiltrække turister gennem eksempelvis events, har der længe været et ønske om i stedet at profilere de mange kulturinstitutioner, som allerede findes i København, fortæller hun.- Mange af institutionerne har et meget lille budget til marketing, så de ting, som de har kunnet sætte i værk, har måske ikke haft den største effekt, men ved at man profilerer kulturinstitutionerne i København mere bredt, kan man få en stærkere profilering til en billigere pris, siger hun.Carl Christian Ebbesen fortæller, at han ser et stort potentiale i synergien mellem kommunens innovative borgerservice og byens kulturinstitioner.Mere end bare et turistbureauFor Wonderful Copenhagen vil beslutningen ikke få den helt store effekt, vurderer Szilvia Gyimóthy, der er lektor på Aalborg Universitet og forsker i turisme.- Wonderful Copenhagen er meget mere end et turistbureau, forklarer hun.- Det er en forholdsmæssig lille del af deres opgaver.Szilvia Gyimóthy forklarer, at Wonderful Copenhagen største arbejdsområde er strategisk udviklingsarbejde og forretningsudvikling, og at de dermed kan fokusere endnu mere på dette.Wonderful CopenhagenIfølge Wonderful Copenhagen har de fleste af organisationens kræfter været lagt i at facilitere krydstogtsskibe, byde på kongresser, skabe nye flyruter, udvikle nye markeder, byde på sportevents og styrke byens brand i den internationale presse.

Organisationen forklarer desuden, at man igennem længere tid har ønsket at overlade turistinformationen til Københavns kommune, og forløbet omkring Eurovision-showet var en god anledning til at sætte et skifte igang.- Den økonomiske situation omkring Eurovision, og Wonderful Copenhagens medfinansiering af projektet, har været en god anledning til at se på en række nye strategiske muligheder i markedet, siger udviklingsdirektør Peter Rømer Hansen.- Wonderful Copenhagen slipper den praktiske håndtering af turistinformationen, men fortsætter den digitale udvikling og den løbende kommercielle produktudvikling i et tæt samarbejde med Købenavns kommune.Form på turistinformation findes i efteråretKøbenhavns Kommune og Wonderful Copenhagen vil henover efteråret samarbejde om at fastsætte rammerne for byens fremtidige turistinformation - hvor den skal ligge, hvad den skal tilbyde og så videre.- Der er stadig en række dele af aftalen som skal endeligt på plads, før end vi kan sige helt konkret hvordan overgangen bliver. Parterne arbejder på samarbejdsaftalen i de kommende uger, siger Peter Rømer Hansen.

Derudover vil kommunens samarbejde med Wonderful Copenhagen fortsætte på det strategiske område uden ændringer.Københavns Kommune skriver i et svar, at der endnu ikke er taget stilling til design, logo og lignende, men at det er ambitionen, at der skal laves et ensartet og sammenhængende design for hele Region Hovedstaden.

Facebook
Twitter