Kommercielle medier kritiserer medieaftale

Styrkelsen af de statsejede public service-medier i den netop vedtagede medieaftale betyder ulige konkurrence, mener de private medieaktører.

Danske Medier er resultatet af en sammenslutning af en række væsentlige foreninger for danske professionelle medier - blandt andet Danske Dagblades Forening og Foreningen af Danske Interaktive Medier. (Foto: Marie Ravn Nielsen © DR)

Styrkelsen af de statsejede public service-medier, DR og TV2-regionerne, i forbindelse med medieforliget, vil gå ud over vækstmulighederne hos de kommercielle medier.

Det mener både Dansk Industri og mediernes egen organisation, Danske Medier.

- Styrkelsen af public servicemedierne med flere midler til DR og TV2-regionerne betyder, at mangfoldigheden af private medier udsættes for en ulige konkurrence, siger adm. direktør Ebbe Dal fra Danske Medier.

Hvad med de private?

Han bakkes op af Tom Togsverd, der er branchedirektør i DI ITEK, som organiserer virksomheder inden for it, tele, elektronik og kommunikation.

- Politikerne skulle have taget markante skridt til at fremme den private vækst på mediemarkedet. Det kunne man have gjort ved at fastfryse licensen til DR eller ved at indlede en privatisering af TV2, siger Tom Togsverd.

"Skadeligt for udviklingen"

Han ser få positive tiltag i aftalen, som for eksempel fjernelsen af DR og TV2's mulighed for at modtage sponsortilskud. Ifølge DI ITEK opvejer det dog ikke ulemperne.

- Man tildeler DR flere penge til blandt andet ungeområdet, og på den måde kommer DR med ekstra licensmidler i ryggen i direkte konkurrence med private alternativer, siger Tom Togsverd, som mener, at det vil være skadeligt for udviklingen på mediemarkedet.

God tidsfrist for FM-båndet

Også de øgede midler til TV2-regionerne, som med aftalen får 63 millioner til at styrke indholdet på deres 24-timers-kanal, giver bekymring hos de private medier. Det vil svække de private regionale mediers kommercielle muligheder, mener Danske Medier.

Man glæder sig til gengæld over, at de regionale kommercielle radiostationer nu har fået vished for, at FM-båndet tidligst slukkes i 2019.

- For Danske Medier har det været væsentligt at sikre de lokale og regionale radiostationer tid til at indrette sig på en digital overgang, siger Marianne Bugge Zederkopf, der er direktør hos Danske Medier.

/Ritzau/

Facebook
Twitter