Koncerter belaster klimaet – i weekenden skulle Lukas Grahams løsning på det problem stå sin prøve

I samarbejde med Vestas har verdensstjernen spillet to udendørs koncerter drevet på batterier fremfor dieselgeneratorer.

Flere festivaler har kontaktet Vestas i forbindelse med det grønne batterisystem. Her ses Lukas Graham i starten af ugen på Smukfest. (Foto: Helle Arensbak © Ritzau Scanpix)

Opdatering: Artiklen er opdateret med Energistyrelsens beregning af en borgers gennemsnitlige klimaaftryk.

Med kæmpehits som '7 years' og 'Take The World By Storm' på setlisten kunne man fristes til at sige, at alting var ved det gamle, da Lukas Graham fredag og lørdag spillede koncert for sammenlagt 35.000 mennesker på Refshaleøen.

En ting var dog anderledes.

Hele koncerten med lys og lyd fik nemlig sin strøm fra batterier opladt på vindenergi. Normalt drives udendørskoncerter ellers stort set altid af dieselgeneratorer, der udleder en anseelig mængde CO2.

CO2-udledningen vil være markant begrænset på hele Lukas Grahams Danmarksturné 'In the Round'. Popstjernen har nemlig allieret sig med Vestas, der har sørget for, at to 20-fods-containere fyldt med batterier kan tages med rundt på turnéen og sørge for, at CO2-udledningen fra selve scenen ifølge Vestas reduceres med 98,5 procent.

Sådan her ser batteri-containeren ud.

Projektet er ifølge Vestas det første af sin slags i verden, og ifølge vindmøllegigantens egne beregninger, så vil batterierne da også mindske CO2-udslippet med op mod 1,5 ton per koncert.

Til sammenligning udleder en gennemsnitlig dansker årligt mellem 11-17 ton CO2, alt efter hvordan man opgør det, viser tal fra Energistyrelsen og Concito.

- Lukas Graham kontaktede os med denne her vision om, om man ikke kunne gøre koncerter mere klimavenlige, og vi var klar. For der er rigtig meget CO2-udslip forbundet med koncerter og festivaler, fordi der er rigtig mange dieselgeneratorer, der kører i baggrunden for at holde showet i gang, siger Morten Dyrholm, der er direktør for bæredygtighed, marketing og kommunikation i Vestas.

Graham: Vi kunne nærmest have spillet dobbeltkoncert

Og Vestas-ingeniørernes arbejde holdt vand - eller måske rettede strøm - under weekendens to koncerter.

- Det gik virkelig godt i går. Der var 40 procent af den opladte strøm tilbage, da vi gik af scenen og slukkede produktionen. Vi kunne jo nærmest have spillet en dobbeltkoncert med den strøm, siger Lukas Graham med det borgerlige navn Lukas Forchammer.

Selvom der hverken var sparet på lys og lyd under Lukas Grahams koncerter på Refshaleøen i weekenden, så var der fortsat 40 procent strøm tilbage på Vestas' batterier, da de fredag lukkede produktionen ned, fortæller sangeren. (© Lukas Graham)

Indtil videre er det kun de seks danske spillejobs på 'In the Round', der skal drives af det transportable batterisystem. Med de foreløbige resultater ser sangeren dog stort potentiale.

- Jeg har faktisk lige talt med Vestas om, hvordan vi sørger for, at det her ikke bliver en engangsforestilling. Så det er ikke utænkeligt, at vores danske koncerter fremover kommer til at køre på det system her.

Han fortæller, at han søsatte projektet, fordi "vi skal være lidt sødere ved den planet, vi bor på", og han opfordrer samtidig hans musikerkolleger landet over til at følge trop og fremover gøre brug af systemet.

Vestas: Vi er allerede blevet kontaktet

Og det er der ifølge Vestas-direktør Morten Dyrholm flere aktører, der allerede har gjort.

- Med det samme vi kom ud med denne her besked, blev vi kontaktet af både koncertarrangører og festivaler, men også andre eventarrangører, der godt kunne tænke sig at se på nogle grønne løsninger. Så jeg er allerede nu klar til at kalde det en succes, siger han.

En ting er en Lukas Graham-koncert, men en anden ting er for eksempel en Roskilde Festival, der skal have strøm kontinuerligt i syv dage. Ville systemet kunne klare det?

- Med en hel festival skal man selvfølgelig have meget større systemer, men alt kan blive muligt, og det kan selvfølgelig være, at Orange Scene har lyst til at være forsøgskanin næste år, lyder opfordringen til Roskilde Festival.

Roskilde Festival droppede i år al brug af dieselgeneratorer, da man har koblet festivalen på elnettet.

Lad os nu sige, at alle danske festivaler nu vil have denne her løsning til næste sommer, kan I så levere?

- Det kan vi ikke. Vi må evaluere, når vi har afholdt Lukas-koncerterne og se, hvor det her bærer henad. Om det her skal være en forretningsdel af Vestas, er for tidligt af sige, siger Morten Dyrholm.

Professor: Køretur til koncerten sviner mere end selve showet

Jannick Schmidt er professor på Institut for Planlægning ved Aalborg Universitet og har forsket i de såkaldte livscyklusanalyser - altså miljøbelastning fra vugge til grav. Han har samtidig arbejdet på et projekt om Tønder Festivals klimabelastning.

Han hilser projektet velkomment, men kalder samtidig en reduktion på 1,5 ton CO2 per store koncert for en ret beskeden reduktion.

- I det store billede er koncerter en meget lille ting, men det her skal jo ses i lyset af, at hvis vi skal ændre vores CO2-udledning drastisk, skal vi ændre alting, siger han.

Der er altså mange andre steder, man også skal skrue, hvis man vil nå frem til den helt store reduktion.

- Hvis 50.000 mennesker skal fragte sig til en koncert, så bliver der udledt væsentlig mere CO2 end til selve koncerten. Det samme gør sig gældende, hvis de alle sammen skal have et et måltid mad, siger han.

Lukas Graham: Vi starter med batterierne - så kan vi udvide

Overfor DR Nyheder slår Lukas Graham da også fast, at han ser flere andre muligheder end bare at have en scene drevet på grønne batterier, når han afholder koncerter.

- Mit oprindelige ønske var jo, at man leverede strøm til en hel festivalplads – fra fadølsanlæg til madvogn. Men det her var det, der kunne lade sig gøre på den tid, vi havde. Næste gang må vi jo så opgradere vores mål, lyder det fra Lukas Graham, der fortsætter:

- Jeg synes ikke, det er beskedent at skære 1,5 ton CO2 fra per koncert. Nu starter vi med batterierne, og så kan vi udvide.

Resten af året har du jo en lang række spillejobs rundt omkring i Europa. Rejser du til dem med fly eller med bus?

- Det er med bus. Så er ambitionen jo, at den bus skal køre på strøm også. Det er ikke alting, der kan nås i en bus, men det, der kan nås, skal nås i en bus, lyder det fra Lukas Graham.

Flere kendisser får lige nu på puklen for at prædike bæredygtighed, mens de flyver rundt i verden. Hvad gør du for ikke at ende i den kurv?

- Det er ikke alting, der kan nås uden et fly – desværre. Så vi må bare presse på få eldrevne fly.

Superstjernen fortæller samtidig, at hele hans produktion er gået over til plantebaseret mad, når de er på tur, ligesom han hylder Northsides beslutning om kun at servere plantebaseret mad på festivalen.