10 jazznumre mens du læser White girl

SOUNDTRACK: Hvad skal du lytte til, hvis du skal lytte til jazz, mens du læser Christina Hagens provokerende digtsamling? Det giver Jens Rasmussen fra P8 Jazz et bud på.

Yusef Lateef dyrker de uventede musikalske sammenstød. På samme måde eksperimenterer Christina Hagen med heftige sprogsammenstød i 'White girl' .

I anledning af at juli var jazzfestivalernes tid, bad vi P8 Jazz-redaktionen sammensætte lyttelister, der passede til juli måneds bøger i DR Læseklubberne.

P8-vært Jens Rasmussen har håndplukket listen til 'White girl' og siger:

- 'White girl' er en såkaldt koncept-digtsamling, hvor Christina Hagen iklæder sig forskellige stemmer - lidt som Niels Franks meget omtalte 'Nellies Bog'.

- Derfor har jeg valgt 10 meget forskellige stykker musik. Nogle er med, fordi titlen giver mig associationer til elementer fra digtsamlingen, f.eks. Charles Mingus' 'All the Things You Could Be By Now If Sigmund Freud's Wife Was Your Mother', hvor den fantastiske titel måske afspejler den frustration, Christina Hagens tekster rummer.

- Derudover indeholder listen en masse kradsende, eksperimenterende og til tider krævende musik. Fuldstændig ligesom 'White Girl' er kradsende, eksperimenterende og til tider krævende.

Herunder kan du via links'ene vælge enten at høre alle 10 numre som én lang lydfil eller lytte til dem enkeltvis.

Charles Mingus: 'All The Things You Could Be By Now If Sigmund Freud's Wife Was Your Mother' - fordi titlen er fantastisk og afspejler den frustration Christina Hagens tekster rummer.

Yusef Lateef: 'In A Little Spanish Town' - fordi han improviserer oven på en gammel 78'er - meget koncept-agtigt.

Albert Ayler: 'Music is the healing force of the universe' - fordi det er frenestisk og skrigende, men samtidig er titlen sand - kunst forløser.

Synd og skam: 'Svimmel og godt tilpas' - fordi de er unge og moderne og vilde og bruger aggressiv energi på en konstruktiv måde.

Han Bennink: 'Inside Inside' - fordi han gav en fantastisk koncert sidste år på 5e og spændte fra det frieste til en bastant marchtromme fra New Orleans - og så fordi titlen 'Inside Inside' er et ekko af den mig-mig-mig- følelse som Hagens tekst udtrykker.

Torben Ulrich & Søren Kjærgaard: 'Proposal no. 1' - fordi det er tekst og musik der vil udtrykke følelser og æstetik på en helt anden måde end Hagen.

Jacky Terrasson: 'Baby' - fordi jazzen stadig kan favne et modern populærkulturelt udtryk og få noget ud af det.

Tys Tys: 'To whom this may concern' - fordi Maria Laurette Friis er en særlige ener på den danske jazzscene - hun er helt sin egen og det tror jeg også Hagen drømmer om at være.

Last Exit: 'Detonator'

- fordi deres koncert i Montmartre I 1987 var så grim og vild og fantastisk at jeg aldrig har glemt den - måske bliver det også sådan med Hagens tekster.

Neneh Cherry & The Thing: 'Cashback'

- fordi hun teamer op med Mats Gustafsson og spiller hård impro uden at overhovedet at tænke på sine firserhits - sin egen helt igennem.

Facebook
Twitter