- Kierkegaard er i virkeligheden hypermoderne

DR Læseklubberne gav to medlemmer chancen for at komme med til Det Kongelige Biblioteks eksklusive Søren Kierkegaard-fejring den 5. maj og rapportere derfra. Ida Sophie Friderichsen på 21 år var en af de heldige. Læs om hendes oplevelser her.

Paul Holdengräber fra New York Public Librarys berømte LIVE-scene i intens dialog med René Redzepi fra Noma ved Søren Kierkegaard-fejringen i Den Sorte Diamant. Også forfatter Siri Hustvedt og den franske filosof Pascal Bruckner talte med Holdengräber om deres forhold til Kierkegaard. (Foto: Ida Sophie Friderichsen)

På mange måder formår Søren Kierkegaard - når først man lærer ham at kende - at blive til en del af ens liv, om man vil det eller ej.

Mit første møde med ham var, da jeg som en lille pige blev ført på Københavns Bymuseum af min far for at se Kierkegaards udstillede skrivebord. Jeg tror egentlig ikke, at jeg var blevet taget med som andet end blot en ledsager - men mens jeg stod ved min fars side, kunne jeg tydeligt mærke, at her var tale om noget ganske særligt.

Citater i springvandet

Den 5. maj, på Søren Kierkegaards 200 års fødselsdag, havde jeg igen min far under armen, da vi gik fra Kongens Nytorv i eftermiddagssolen mod Den Sorte Diamant.

Citater fra de kendte Kierkegaard-ord "Livet leves forlæns, men skal forstås baglæns" var skrevet på bunden af springvandet på Søren Kierkegaards Plads og løb ud i havnen og gik i ét med alt det andet vand. Meget passende - som Kierkegaards aforismer har det med at gå i ét med ens liv ved første stævnemøde.

Don Giovanni, som Kierkegaard efter sigende var vild med, brølede én velkommen fra højtalere i Dronningesalen i Diamanten, og så var stemningen lagt for de valgte Kierkegaard-temaer: troen, valget, kærligheden og forførelsen, som gennem interviews med ind- og udenlandske stjerner skulle rives ud af bøgerne og sættes i forbindelse med den moderne 'virkelighed'.

Tankerne fyldt med Danmark

Halvt læspende begyndte Paul Holdengräber med de forsigtigt vejede ord "Denmark is very much in my mind these days" - "Danmark er i høj grad i mine tanker for tiden." Med disse ord blev det klart for én, at for de internationale gæster og mange mennesker verden over er Kierkegaard dén ene ting, de kender og forbinder Danmark med.

Paul Holdengräber begyndte på afslappet og nærmest småsludrende facon at interviewe den franske filosof og debattør Pascal Bruckner - scenen bestod asketisk af to stole og et spinkelt bord badet i et varmt scenelys og kameraer fra alle sider, som transmitterede direkte op på en storskærm.

Pascal Bruckner fortalte, hvordan Kierkegaard i 1960erne blev brugt i Frankrig som et værn mod marxismen og som et forsvar for individualismen. Det befriende for folk dengang var netop, at man kunne læse Kierkegaard uden at behøve at tage stilling til en ideologi. Kierkegaard taler til én gennem temaer, alle kender fra livet - kærligheden, angsten, det svære valg. Det befriende ved Kierkegaard er ifølge Pascal Bruckner at "han tager dig ud af middelmådigheden".

I fængsel i os selv

Her kan 'middelmådigheden' fungere på forskellige planer for den enkelte - de fleste kan dog genkende angsten for rastløsheden, det evolutionære menneskes meningsløse erkendelse om livet. Som Pascal sagde på engelsk med stærk fransk accent: "We are in jail in ourselves" - "Vi er i fængsel i os selv".

Netop dette fokus på individualismen, selvet og den måde Kierkegaard forholder sig til troen på - stærkt skeptisk, altid spørgende og grænsesøgende - er i virkeligheden hypermoderne.

Sadistisk

Dog er bekendtskabet med Kierkegaard ikke uden tårer, som Siri Hustvedt understregede, da hun talte om, hvordan læsningen af Kierkegaard kan irritere én grænseløst - til en grad hvor han til sidst fremkommer sadistisk.

Alle i salen grinede genkendende, og et af de gennemgående elementer fra de tre interviewede var netop også, hvordan Kierkegaard kan sende en ud på en analytisk rejse, som synes uden ende. Som Siri Hustvedt sagde under reference til sin egen læsning af ham: "He was being ironic about irony!"

Ifølge Siri Hustvedt er Kierkegaards individualistiske måde at genskabe sig selv på - som et spørgende og undrende jeg gennem sine værker - uhyre samfundsrelevant. "Han befrugter sig selv og fremkalder sin egen fødsel - og så er selvet født". "The individual intercourse" som Siri Hustvedt kaldte det.

Ramsløg på Kierkegaards grav

Virkeligheden i det senmoderne samfund er for mange unge netop denne selviscenesættelse og selvdyrkelse - blot glemmes det, at ved Kierkegaards forfængelighed fulgte også fødslen af det refleksive væsen - hans refleksive jeg som en modvægt til det overfladiske.

Søren Kierkegaards værker forsøger aldrig at give én det endelige svar på alting, men formår i stedet lige fra første møde at tale til én præcis der, hvor man er - gennem livets temaer: troen, kærligheden, angsten.

På den måde stopper Kierkegaard aldrig med at leve for de mennesker, som læser ham - hvad enten de læser hans aforismer for første gang og finder en sjæleven, eller de blot er ude for at finde den næste altafgørende ingrediens.

Ifølge René Redzepi fra Noma gror de bedste ramsløg i Danmark ved Søren Kierkegaards grav på Assistens Kirkegård. "I have consumed some of him", som han sagde. Og sådan kan man også finde Søren Kierkegaard; i dagens ret på Noma.

  • Foran Diamanten. Kierkegaard citat går i ét med miljøet. (Foto: Ida Sophie Friderichsen)
  • Fuldt hus - store forventninger. (Foto: Ida Sophie Friderichsen)
  • Den spartanske scene - i dag er det ordet, der er i centrum. (Foto: Ida Sophie Friderichsen)
  • Paul Holdengräber og René Redzepi før interviewet. (Foto: Ida Sophie Friderichsen)
  • Paul Holdengräber fanger René Redzepi med sit skarpe ord. (Foto: Ida Sophie Friderichsen)
1 / 5
Facebook
Twitter