Den kreative kunstleg KontaktKunst er gået ind i sin anden måned. De to opgaver, der skal løses i april, skal løses før den 1. maj. Selvom du ikke har løst opgaverne i marts, så er du velkommen til at være med i april måned.
Det her er den ene opgave.
Opgave: Lav en kunstfestival et offentligt sted, der varer fem minutter
- Få en god ide til en pop-up kunstfestival
- Forbered jer godt hjemmefra
- Find et sted i det offentlige rum
- Stil op og fremfør jeres kunstfestival - videofilm optrinnet!
- Fjern kunstfestivalen efter fem minutter
- Husk at orientere den lokale presse i god tid
Denne opgave består af et fysisk live-element, en videodokumentation og en pressemeddelse. Opgaven skal løses inden den 1. maj. Løsningen skal sendes digitalt til kunst@dr.dk og skal bestå af en videodokumentation af jeres pop-up-kunstfestival samt pressemeddelelse og eventuelle digitale udklip fra pressens omtale af jeres festival.
Hvad er en kunstfestival?
En kunstfestival kan være alt muligt! Vi er fx. vilde med Walker Art Institutes katte-videofestival, hvor der en hel dag kun vises små film med katte.
Det kan også være, at I går performance-vejen og sidder musestille i fem minutter på en stige eller måske I laver en bag-om-kunsten-festival og skaber nye kunstværker på de fem minutter, I har til rådighed.
Der er med andre ord frit valg på alle hylder - men husk at videodokumentere optrinnet. Fx. med en smartphone.
Hvor skal festivalen være?
Jeres festival skal blive set af andre end Jer i gruppen. Så find et godt sted. Det kan fx. være et sted med mange mennesker samlet eller et sted med et mindre antal personer, I ved vil få glæde af festivalen. Vurder selv om I skal bede om tilladelse til at afholde jeres fem minutters pop-up-festival.
Hvorfor kun fem minutter?
Fordi det er den gode ide, der er det bærende element! I skal fange folks opmærksomhed i en kort periode - tænk over hvor længe du selv har stået stille i længere end fem minutter.
Hvorfor skal vi lave en pressemeddelse?
En vigtig del af en kunstbegivenhed er den gode fortælling om den. Når I skriver jeres pressemeddelse, så fokuser på, at det er en once in a lifetime-begivenhed, der kun kan opleves i præcis de fem minutter festivalen varer. Brug jeres lokale presse og husk at distribuere pressemeddelsen et par dage før festivalen.
Vi hjælper gerne med pressemeddelsen og bud på hvem I skal kontakte. Mail spørgsmål til kunst@dr.dk
Vi glæder os til at se jeres løsning - og til at blive inviteret til med til jeres festival.
...
OBS: Vær opmærksom på, at alt indsendt materiale frit kan bruges af DR på alle deres medieplatforme og på tryk (udstillinger, bøger m.m.). DR krediterer alle bidragsydere med navn.
DR kan ikke garantere, at alle indsendte billeder i konkurrencen bliver tilgængelige for offentligheden.