Ny Hvedekorn-debutant: Sophia Handler

I samarbejde med lyriktidsskriftet Hvedekorn præsenterer DR Testklubben to lovende talenter fra det nyeste nummer af bladet, udvalgt af redaktør Lars Bukdahl. Denne gang skal du møde Sophia Handler.

Sophia Handlers karriere som lyriker startede med en løgn. Nu debuterer hun i Hvedekorn. Læs hendes tekst her.

Uddrag af teksten INTET UNDER

Fine ting er at løbe og at være sulten. Du mangler en taske, der passer til alle dine fine ting. Den skal også være smuk. Men du vil jo gerne holde noget helt tæt ind mod maven. Under dynen kunne der være koldt. Du undrer dig et øjeblik over retning syd. Vinduerne kunne være sydvendte. Der må være kommet e-mails. Otte. Du ved ikke, hvad der næste gang kommer ind i dig. Du fortryder et øjeblik en taske. Det går over igen lige efter. Du glæder dig til tasken. Den kunne være sort. Du kunne have haft en blå bluse på. Loftet kunne have været skråvægge, du kunne have siddet oppe under det. At cykle en tur giver mulighed for at komme et sted hen. Det kan være mørkt, hvis det er sent. Det kan være at holde dig i hånden, mens du får en vaccination. En piercing. Noget, du aldrig har set før. Rød fluesvamp. Der er altid skiftende udstillinger. Sandheder, du ikke tror på. Der skal virkelig ske noget. Det kan være en seng, du ikke har sovet i. Din fars seng i annekset. Det lille æbletræ, hans øjne dvæler ved. Din døgnrytme. At du ikke skal være gartner. Noget småt af betydning er dit lyserøde kørekort. 4. oktober. Spejlet i lommen, du mistede. At du vil gå til i bladene. Se vinden, der fjerner bladene fra venstre mod højre. Man kan prøve at kysse træet rigtigt, med tunge. Du vil alligevel ikke se dig selv her. Du skal stå badet i lys. Man kan køre en omvej for at se havet. Det er ikke altid muligt at komme af sted. Når noget ændrer toneart, er det som et vejrskifte. Modulerende. Du går på et fladt tag. Du vil se scary shit. Du ved ikke, hvad der næste gang opsøger dig. Det kunne være, rummet var fuldt af musikinstrumenter, det kunne være, rummet ikke var aflåst. Men du kunne jo rejse dig.

Sophia Handlers tekst er med i Hvedekorn 1, 2013

Mere om Sophia

I dag er jeg ca. 19 år gammel. Lige nu sidder jeg på bordet i mine forældres køkken. De er ikke hjemme, det har de ellers altid været ret meget. Jeg er forresten det eneste barn, de har sammen. Længe før min far mødte min mor, drømte han, at han fik en datter, der med det samme fortalte, at hun hed Sophia. Derfor hedder jeg det.

- Hvornår begyndte du at skrive lyrik?

Ret hurtigt i forbindelse med at begynde i 1.g. En af de første dage løb jeg ind i en fyr, som skrev pænt fede digte, og ham ville jeg selvfølgelig gerne imponere. Jeg stak ham en løgn, men da han pludselig gerne ville læse mig, måtte jeg jo bare se at komme i gang.

Prosa har jeg skrevet, siden jeg var barn. Små, lykkelige historier om vilde heste, der altid er lige ved at blive fanget men aldrig gør det og sådan.

- Hvad er det lyrik kan, som andre litteraturformer ikke kan?

Jeg ved egentlig ikke, om jeg synes, lyrik som sådan kan noget, andre litteraturformer ikke kan. Generelt har jeg det bare dårligt med at putte alting ind i ''former''. Det virker som om, tendensen er, at alt det nyskabende, anderledes litteratur, der dukker op, automatisk bliver stemplet som lyrik, fordi det simpelthen er for avant-garde til at blive kaldt andet. Det går jo ikke, at noget forbliver ukategoriseret!

Måske er det dét, lyrik kan - være en kasse, en mor for alt det skæve, nye, anderledes litteratur.

- Hvilke særlige temaer eller dilemmaer optager dig?

Noget af det mest spændende, jeg kan forestille mig, er at undersøge hvordan mennesker tænker og opfører sig I forhold til hinanden - og hvordan det har ændret sig gennem generationer.

Jeg er en sucker for kulturhistorie og elsker at sluge fx de romaner, der var med til at definere beatnik-generationen. Måden hvorpå, man kan fortælle så meget om mennesker gennem deres handlinger og forhold til den tid, de lever i, fascinerer mig meget. Standardagtige beskrivelsesafsnit er altid fuldstændig overflødige. Og så kan jeg godt lide at dykke ned i menneskelig stil, anderledes væremåder, alt det fremmede.

- Hvordan adskiller dine tekster sig fra anden dansk lyrik?

Det gør de vist kun i den forstand, at det er mig, der har skrevet dem, og ikke nogen andre.

- Hvilket digt eller digtsamling vil du anbefale alle at læse?

For det første synes jeg selv, det er enormt vigtigt og skægt at læse meget. Det vil jeg bare anbefale generelt. Man kan fx tage fat på Ursula Andkjær-Olsens 'Det 3. Årtusindes hjerte', som har vundet Montanas Litteraturpris 2013. Den henvender sig på en måde meget stærkt til læseren, ligegyldigt hvem man er.

Ellers vil jeg til enhver tid anbefale Yoko Ono's 'Grapefruit', fordi den er skide original kombineret med en form for humor.

Facebook
Twitter