Se vinderbilledet: Reportagefoto sitrer af en svunden tid

Flot brug af lys og en kvindes silhouet i mørket får ros af Politiken-fotograf Martin Lehmann. Se vinderbilledet i DR Kunstklubs fotokonkurrence.

"Barndomshjemmet tømmes" hedder vinderbilledet i DR Kunstklubs fotokonkurrence. Læg mærke til det flotte lys, den ældre dames silhouet mod væggen og de hvide mærker efter billeder på væggen. (Foto: Lars Østergaard Jensen)

En gammel kvinde sidder i rollatoren i en mørk stue blandt flyttekasser, silhouetten af hendes ansigt er skarp mod den grå væg. En yngre kvinde, måske hendes datter, står ved siden af hende.

"Barndomshjemmet tømmes", lyder billedteksten på vinderbilledet i fotokonkurrencen Reportage, som DR Kunstklub har udskrevet i forbindelse med programserien 'Årets Mesterfotografer' på DRK.

Alle kan deltage i konkurrencen uanset erfaring og udstyr, og DR har fået flere hundrede fotos tilsendt.

Fantastisk lys

Lars Østergaard Jensen har taget vinderbilledet, som ifølge reportagefotograf på Politiken, Martin Lehmann, vinder på grund af blandt andet brug af lyset:

- Det her billede er simpelthen et fotografi - at fotografere betyder nemlig at male med lys, og det har man om noget gjort her. Der kommer et helt fantastisk lys ind af vinduet. Der er en masse ting i billedet: en kasse, en lampe, en reol, men de er heldigvis underbelyst og mørke, og det er et godt valg, at de er underprioriteret i motivet.

Også den ældre dames silhouet får ros:

- Kvaliteten ved den gamle dame er silhouetten af hendes ansigt, som står helt sort op imod den grå væg. Det skaber hele billedet. Selv om hun har ryggen og skulderen lidt for meget mod mig.

Gå på opdagelse i sporene

Lehmann fremhæver også de manger spor i billedet, som man kan gå på opdagelse i.

- Den gamle dame er selvfølgelig hende, der har boet dér i mange år. Man kan se på væggen i baggrunden, at hun har taget billeder ned, men der har også hængt tallerkener, som dén generation havde hængende på væggen. Det er super interessant, for det sitrer af en tid, der har været - spor på væggen af en svunden tid, siger han.

- Hele billedet er næsten et ansigt.

Går ikke tæt nok på

Fotografen begår dog en fejl, som mange andre fotografer også begår. Nemlig at tage alt for meget med i billedet, understreger Martin Lehmann:

- Hvad skal jeg med alt det sorte loft, det sorte i højre side? Det er fuldstændig uinteressant. Det her er et skide godt billede, når der bliver skåret mere ind. Hvis man bare lige lader en halv centimeter af det sorte i loftet og siden komme med, så lukker det motivet super lækkert ind. Og så ville jeg også skære det tredje vindue fra, så kommer vi ind til det, det handler om, forklarer Lehmann.

Vælg fra og skær motivet ind til det, det handler om, for eksempel sådan her. En del af loftet, væggen og det tredje vindue er skåret væk. (Foto: Lars Østergaard Jensen)

Sort-hvid er for oldschool

Og så havde Martin Lehmann foretrukket, at billedet var i farver. At lave det sort-hvid er nemlig for nemt og for gammeldags, mener han:

- Sort-hvid er for nemt et håndtag til at få det til at se godt ud. Jeg vil hellere se det i farve, tættere på og en frækkere framing. Det er taget lige på. Man jagter ikke, hvor motivet er bedst fra. Jeg ville have leget med flyttekasserne i forgrunden, måske have haft åbningen af en papkasse lige ind igennem billedet, som en destruktion, der ødelagde billedet. Det er så rent og fint, så jeg bliver lidt hurtigt færdig med billedet, slutter Martin Lehmann.

Du kan selv deltage i DR Kunstklubs næste konkurrence, Portrætfoto, som du kan læse mere om her.

Facebook
Twitter