Tidens vigtigste kvindelige kunstner - bliv klogere på Wangechi Mutu

Sofie Thybo fra DR Kunstklub arbejdede i 2012 som assistent for kunstneren Wangechi Mutu, der netop er blevet udråbt som den vigtigste kvindelige millenium-kunstner af netavisen Huffington Post.

Et af Wangechi mange værker, der bruger collagen som redskab. Her et udsnit af værket Primary Syphilitic Ulcers of the Cervix fra 2005. (Foto: Wangeshi Mutu)

- Nummer 1! Ok, det var alligevel vildt nok.

Sådan tænkte Sofie Thybo, der i øjeblikket er i praktik hos DR Kunstklub, da hun på netavisen Huffington Post så, at den kenyansk-fødte kunstner Wangechi Mutu toppede listen over de vigtigste nye kvindelige kunstnere. Sofie Thybo arbejdede som assistent for kunstneren i Brooklyn i 2012.

Hvordan endte du med at blive assistent for Wangechi Mutu?

- Jeg havde været på studietur til TYPO Berlin med Designskolen året inden, hvor vi tilfældigvis havde set en masse plakater for Wangechis udstilling på Guggenheim i Berlin, der i 2010 havde givet hende prisen som Artist of the Year. Udstillingen hed "My Dirty Little Heaven", og vi vidste alle sammen at den udstilling måtte vi se - plakaterne lignede ikke noget andet vi havde set. Vi besøgte udstillingen som viste både collager og installation - og vi endte med alle sammen at købe hendes bog om udstillingen.

- Efter dette besøg, havde jeg en følelse af, at hende her måtte jeg lære bedre at kende. Efterfølgende vendte hun tilbage som inspiration til mine egne projekter, og året efter sendte jeg en uopfordret ansøgning om et praktikforløb hos hende og fik positivt svar. Det var stort. Jeg havde kontrakt på tre måneders praktik, men jeg endte med at være der 6 måneder.

Wangechi Mutu sammen med Sofie Thybo. Sofie var assistent for Mutu i 2012 og er nu i praktik hos DR Kunstklub.

Og hvordan er det så, at være assistent for en kunstner af Mutus karat? Du var vel næppe den eneste assistent hun havde?

- Nej, ikke helt. Jeg indgik i et team på seks andre studieassistenter og praktikanter, en manager, en udstillingsmanager og Wangechi selv.

- Wangechi har to atelierer som begge ligger i Brooklyn, New York. Jeg arbejdede for det meste i hendes collageatelier, som ligger i forlængelse af hendes private hjem. Det ligger i bydelen Bed Stuy i Brooklyn. Derudover har hun et studie til installation. Her arbejder hun i større skala med sine installationer og med video.

- Begge atelierer er hyggelige og fyldt med magasiner, tape, perler, glimmer og maling. Der er blomster og høj musik. Stemningen var altid positiv, venlig og arbejdsom.

Og hvad bestod dine arbejdsopgaver af?

- Jeg lavede praktiske opgaver med installationer, fx trækonstruktioner, klippede motiver ud fra magasiner og ordnede dem i skuffer. Øjne for sig, hænder for sig, tekniske objekter for sig osv. Derudover indgik jeg i den daglige gang i studiet med indkøb, kontorarbejde og scanning af værker.

Nu topper hun en liste over nutidige kvindelige kunstnere, men hvor stor var hun, da hun var hos hende?

- Wangechi er meget mere kendt i New York end i Europa, og jeg kunne sagtens fornemme, at hun var en stor kunstner, som havde meget succes. Og denne succes udvikledes også, mens jeg var der. Hendes udstillinger er planlangt langt ud i fremtiden og hun har meget travlt. Der var hele tiden nye udstillinger og der blev arbejdet på nye værker hele tiden.

- Derudover er hun repræsenteret på nogle meget anerkendte gallerier over hele verden, og er enorm god til at skabe kontakter.

Ja, det med gode kontakter så man tidligere på året, hvor hun optrådte i Jay-Z's performance-musikvideo [!] 'Picasso Baby'. Hvem er det hun omgås - som kan virke som en vigtig del i forhold til at slå igennem i kunstverdenen?

- Wangechi kender mange - og også rigtig mange indflydelsesrige og vigtige personer inden for kunstverdenen. Hun har levet og studeret længe i New York og har skabt sig et godt og uvurderligt netværk. Hun er - som nævnt - god til at skabe kontakter - og gør det også meget.

- Samtidig er hun et meget ydmygt menneske, som er nærværende og kender til sine rødder. Wangechi har mange afroamerikanske venner, men ikke udelukkende. Og så bor hun stadigvæk i et forholdsvist hårdt kvarter, så det er der bestemt ikke noget high class over hende.Hvad er det så hun - og hendes kunst - kan?

- Hun er jo født og opvokset i Nairobi i Kenya, hvilket også afspejler sig i hendes kunst, og hun betegnes af mange som en af de vigtigste afrikanske kunstnere i nyere tid. Wangechi arbejder med mange forskellige medier som f.eks. magasiner, blandt andet National Geographic, modeblade mm. Hun behandler emner som forbrug, kulturel identitet, køn, kvindeidealer og krig. Kvinden og kvindens stilling er et af de åbenbare temaer i hendes kunst.

- Hendes værker viser velkendte billeder af f.eks. udklippede nøgne pornografiske kroppe, biler, smykker, som til sammen danner smukke, taktile og skræmmende værker. Wangechi kan drage beskueren med sine mystiske, taktile og uhyggelige verdener.

- Jeg tror, hun er blevet så populær, fordi hun stiller spørgsmålstegn ved, hvad der er smukt - og italesætter nogle vigtige og svære problematikker som vi alle kan relatere til. Hun er relevant for alle - både kvindepolitisk og samfundsmæssigt.

Wangechi har været i Berlin. Hvornår tror du vi kan opleve hende i Danmark?

-

Snart håber jeg, og jeg håber jeg kan være med til at få hende til landet. Jeg ved at flere danske museer har hende i tankerne. Hun er enorm god til at sætte ord på spændende og vigtige problematikker om kvindens rolle, vores verden og forbrug, så hun ville helt klart også være relevant for et dansk publikum. Og så ved jeg, at hun også meget gerne vil til Danmark.

Facebook
Twitter