Aros-direktør forsvarer kæmpe 'landskabsmaleri'

Akrylmaling af landskabet er ikke farlig, siger Aros-direktør Erlend Høyersten.

Direktør på Aros Erlend Høyersten foran det unavngivne værk, der er en del af udstillingen 'The Garden'.

For tiden er der flere Aarhus-borgere, der spærrer øjnene op, når de falder over et særpræget syn langs kysten syd for Aarhus.

Rød og hvid maling bevæger sig som en smeltet candy floss hen over græsplænen, over buske og træer, henover vejbanen for at forsvinde i Aarhusbugten.

Det er et kunstværk af den tyske kunstner Katharine Grosse, som er en del af udstillingen 'The Garden'. Den skal få folk til at 'genoverveje vores syn på haven som idealiseret natur'.

Men kunstværket har også rejst kritik, hvor blandt andet et Facebook-opslag fra Tine Høisgaard Jørgensen er blevet delt 4.000 gange. Her spørger hun, om det nu også er nødvendigt at ødelægge naturen for at sætte fokus på netop naturen.

Direktør: Kunsten stiller spørgsmål

Kritikken fik i dag direktøren for kunstmuseet Aros, Erlend Høyersten, til at gå ud og forsvare kunstværket.

- Det her er et værk, hvor Katharine Grosse bogstaveligt talt har malet landskabet. Det fungerer enormt godt visuelt, især når du bevæger dig ind i det. Og samtidigt sætter det en stor parentes rundt om naturen. Det her er jo sådan et sted, der er ikke-natur. Et sted man ikke forholder sig til, og pludselig bliver der en masse opmærksomhed om det. Og det er jo også kunstens opgave at få folk til at stille spørgsmål, siger Erlend Høyersten til

DR
Nyheder.

Og han forsikrer, at selv om der er brugt akrylmaling, vil det ikke skade naturen på længere sigt.

- Det indeholder ikke gift. Det er vandbaseret. Vi har selvfølgelig undersøgt, hvad der vil ske. Vi ved, at planterne vil fortsætte med at gro bagefter. Der er nærmest som at slå en græsplæne en gang imellem, siger direktøren.

- Men alligevel kommer vi til - af sikkerhedsmæssige grunde, og fordi vi er blevet pålagt det- at fjerne ti centimeter af jorden, så vi er sikre på, at der ikke ligger nogen plastpartikler tilbage i jorden, siger han.

  • (Foto: Tine Høigaard Jørgensen)
  • (Foto: Tine Høigaard Jørgensen)
  • (Foto: Tine Høigaard Jørgensen)
  • (Foto: Tine Høigaard Jørgensen)
  • (Foto: Tine Høigaard Jørgensen)
1 / 5

Aros-direktøren forklarer også, at plastmalingen var det bedste valg, da der er større risiko for at andre malingstyper bliver opløst, hvis det skulle regne.

- Platikmalingen lægger en hinde og trækker ikke ned i jorden. Vi var vurderet, at det er det bedste valg, siger Erlend Høyersten.

Facebook
Twitter