Ekspert: Ny kongelig skuespilchef skal satse ungt

Det Kongelige Teaters skuespilchef Emmet Feigenberg stopper. En ekspert og en teaterdirektør håber begge på, at nationalscenen nu vil hive yngre kræfter ind.

Rasmus Bjerg i Det Kongelige Teaters opsætning af 'Hærværk' - et stykke baseret på Tom Kristensens roman fra 1930. (Foto: Miklos Szabo © Det Kongelige Teater)

Nyheden om, at Det Kongelige Teaters skuespilchef Emmet Feigenberg forlader sin stilling, modtages med et håb om, at nationalscenen griber chancen til at satse på yngre kræfter.

- Det Kongelige Teater skal sikre sig, at man får et menneske med kunstneriske mål, der kan fylde den store scene. Jeg synes, at teatret skal have mod på at satse på en person, der tænker i at få et ungt publikum ind, siger Stig Jarl, lektor og teaterekspert fra Københavns Universitet.

Han mener, at forestillingerne under Emmet Feigenberg har været interessante, og at etableringen af den lille eksperimenterende scene i Det Røde Rum har været spændende.

- Jeg synes, han har været en fremragende skuespilchef på Det Kongelige Teater. Han har et internationalt udblik og har forstået at holde den kunstneriske fane rigtigt højt. Jeg troede, han ville have siddet lidt længere, for han virker ikke træt i jobbet, siger Stig Jarl.

Nemt at gå til grunde på Kongens Nytorv

Alligevel har der været huller i talentet, ifølge Stig Jarl, der mener, at Feigenberg har haft svært ved at fylde publikumssæderne i den store sal i Skuespilhuset ud med sit valg af repertoire.

Det er Martin Lyngbo fra Mungo Park enig i. Han er direktør for teatret i Allerød, og har i år lavet en co-produktion om forestillingen 'Boys Don't Cry' med Eventministeriet i Skuespilhusets mindste sal, Det Røde Rum.

Det bliver dog ikke nogen nem opgave både at holde på det faste publikum på over 50 år og lokke de unge ind på publikumsrækkerne.

- Jeg mener, en kommende skuespilchef skal bringe danskerne i teatret og teatret ud i verden. Men det er et svært job at være skuespilchef på Det Kongelige Teater. Jeg tror, det var Bodil Udsen, der engang sagde, at mangt en smuk sjæl er gået til grunde på Kongens Nytorv, siger Martin Lyngbo.

Hvordan skal en klassiker gribes an?

Teaterdirektøren fra Allerød mener, at den kommende skuespilchef i høj grad skal lytte til de kloge folk, der er omkring ham eller hende, og være parat til at lave nogle forandringer i huset.

De klassiske teaterstykker skal dog ikke hældes ud med badevandet i kampen om at fange de unge - stykkerne skal nytænkes, mener Martin Lyngbo.

- Det er ikke til diskussion, om Det Kongelige Teater skal lave klassikere - det handler mere om, hvordan teatret skal lave dem, siger Martin Lyngbo.

Derudover er det ikke kun teatres klassiske stykker, der behøver at være tale om - det kan også være klassikere fra andre hjørner af samfundet. Her nævner Lyngbo et eksempel fra sit eget teater, der med 'Kvinde kend din krop' baserede en forestilling på bogen af samme navn.

Emmet Feigenberg, der har været skuespilchef i syv år, bliver på Det Kongelige Teater sæsonen ud, og vil derefter hellige sig arbejdet som instruktør. Det Kongelige Teater går nu på jagt efter en afløser.

Facebook
Twitter