Hassan Preisler: Derfor vil jeg opsætte ’De sataniske vers’ på et dansk teater

BAGGRUND: Salman Rushdies ’De sataniske vers’ er utrolig velegnet til en teaterscene. Den er højdramatisk og behandler det gode og det onde i alle mennesker, mener Hassan Preisler.

Det Kongelige Teater vil ikke lave teater ud af Salman Rushdies hovedværk. Det skyldes frygt, mener idémanden, Hassan Preisler. (Foto: Thomas lekfeldt © Scanpix/Arkivfoto)

En af litteraturens mest berømte romaner, Salman Rushdies ’De sataniske vers’, skal opføres på et dansk teater.

Det mener i hvert fald skuespiller og forfatter Hassan Preisler, der har forsøgt at få forestillingen opført på Det Kongelige Teater.

Men hvorfor er fortællingen, der har skabt stor vrede i dele af den arabiske verden, og som har ført til at forfatteren nu lever under konstant beskyttelse, så vigtig at få opført på en dansk teaterscene?

- Intet er, som man regner med i bogen. Den gode kan pludselig blive ond, og den onde kan blive god. Ligesom i livet.

- Godhed og ondskab er noget, vi alle indeholder, og som vi pendler imellem. Og det beskriver bogen på en helt vidunderlig måde, samtidig med at den forholder sig til splittelsen mellem to kulturer, siger Hassan Preisler til P1 Eftermiddag.

Her er sagens 5 kernepunkter:

  1. 1

    Hassan Preisler vil opsætte ’De sataniske vers’ på Det Kongelige Teater, som tidligere har vist interesse for projektet, men som nu har afvist at lægge scene til forestillingen.

  2. 2

    ’De sataniske vers’, der er skrevet af forfatteren Salman Rushdie, fik i 1989 den iranske Ayatollah Khomeini til at udstede en fatwa, der dømte Rushdie til døden for gudsbespottelse. Bogen fik også flere demonstranter på gaderne. Siden har han levet under konstant beskyttelse.

  3. 3

    Det Kongelige Teater var gået i gang med at undersøge, hvorvidt man kunne få rettighederne i at opsætte stykket, og Rushdies agent var åben for det.

  4. 4

    Det Kongelige Teaters skuespilchef, Morten Kirkskov, nægter, at årsagen til afvisningen er frygt. Ifølge Hassan Preisler er årsagen til Det Kongelige Teaters afvisning netop frygt.

  5. 5

    Hassan Preisler håber, at et andet dansk teater er villig til at lægge scene til forestillingen.

Hvad handler bogen om?

’De sataniske vers’ handler om de to muslimske indere Gibreel Farishta og Saladin Chamcha, der er på vej i et fly fra Indien til England.

Et sted over Den Engelske Kanal bliver flyet kapret af terrorister og sprængt i stykker. Men de to overlever og gennemgår en mystisk forvandling, så Gibreel forvandles til en engel, og Saladin til en djævel.

Fortællingen handler om, hvordan de to på forskellig vis forsøger at skabe en identitet i forhold til deres religion og baggrund.

Preisler: De to personer er mig

- Disse to karakterer er tilsammen mig. Jeg er brun, jeg har mørkt hår, brune øjne. Jeg hedder Hassan, og min far er fra Pakistan, og jeg har en stærk forbindelse til den pakistanske kultur.

- Samtidig er jeg et menneske, der forsøger at fungere i denne del af verden. Og i denne del af verden kan det godt være forbundet med en ret stor skamfølelse at være pakistaner. Det er f.eks. på grund af det bondske: Det uuddannede og det religiøst fundamentalistiske, siger Hassan Preisler.

Netop Hassan Preislers pakistanske far har ifølge Hassan Preisler selv flere ligheder med Salman Rushdie.

'De sataniske vers' er skrevet af Salman Rushdie og blev første gang udgivet i 1988. Rushdie er født i Bombay i Indien. (Foto: Chris Pizzello © Scanpix)

De to har læste begge på Cambridge University i England og var en del af en indo-pakistanske klub, og så har de begge forsøgt at etablere et andet verdenssyn end det, de oprindeligt voksede op med.

Hvorfor er det godt drama?

Men mange andre kan også få meget ud af at se bogens handling som en teaterforestilling, mener Hassan Preisler.

- Det er så alment menneskeligt og så højdramatisk. Salman Rushdie stater med den voldsomst præmis, man overhovedet kan etablere: Et flystyrt. Kan man forestille sig noget mere dramatisk?

- Det bliver en stor opsat musikalsk forestilling med band, sanger og effekter. Jeg kan se det for mig med flystyrtet som indledning, hvor kufferter falder, og karakterer flyver gennem luften, plasker ned i vandet og dør, mens de to hovedpersoner genopstår. Det er så velegnet til teater, som man overhovedet kan forestille sig.

Derfor mener han, at det vil klæde et dansk teater at vise forestillingen, så de danske teatre skaber noget om verdens store temaer i stedet for ”de navlepillende middelklasseforestillinger”, som han kalder det.

- Vi skal have noget teater, der spiller bold op imod den verden, som, vi alle ved – uanset klasse og lag, er i brand. Og det er ikke i den anden ende af verden, men i vores baghave, lyder det fra Hassan Preisler.