Instruktør Christian Lollike laver om på asylballet efter anmelderkritik

Negativ omtale eller konstruktiv kritik? Instruktør Christian Lollike ændrer på forestillingen ’Uropa’ efter en række kritiske anmeldelser.

Instruktør Christian Lollike (th.) har nu ændret på asylballetten 'Uropa' efter kritik fra blandt andet Politikens anmelder Thomas Bredsdorff (tv.). (© (c) Scanpix)

Forestillingen ’Uropa. En asylballet’ forener professionelle balletdansere og asylansøgere i en iscenesættelse af asylproblematikken.

Stykket havde i januar premiere på Det Kgl. Teater, men umiddelbart kastede det en række negative anmeldelser af sig. Dem har instruktør Christian Lollike øjensynlig taget til sig.

Da ’Uropa’ i denne uge blev opført i Aarhus var det med ændringer, der har rod i anmeldernes kritik.

En af de anmeldere, der har ladet negative kommentarer falde, er Politikens Thomas Bredsdorff. Han kritiserer, at forestillingen bliver for sentimental. Den mangler kritiske modstandere.

Og i den nye udgave af ’Uropa’ er den største ændring da også en stemme, der fra salen kritisk spørger ind til asylansøgernes årsag til at flygte.

Lollike forklarer i et interview til P1 Eftermiddag de nye ændringer:

- Det havde en naivitet, men det formåede ikke helt at formulere det dilemma, som publikum sidder med i forhold til 'Uropa' og hele den europæiske situation. Og det dilemma har vi nu arbejdet tilbage i forestillingen.

- Hvis nogen peger på noget, så synes jeg da, at man skal tage bestik af det og arbejde videre med det. Det kan jeg ikke se, at man ikke skal, forklarer Lollike.

Uropa kan opleves igen opleves på Det Kgl. Teater fra den 16. – 20. februar.

https://www.facebook.com/p1eftermiddag/posts/1113020402055500:0