Kluge om portræt af kongefamilien: Skandalen kom helt bag på mig

Man kan ikke planlægge at lave skandale, selv om man gerne vil, siger den danske portrætmaler.

På billedet ses tronfølger Prins Christian allerforrest i billedet med mørke skygger om øjnene - noget af det, der fik nogle kritikere til at lave spøgelsesvittigheder og andre til at være skuffede (billedet er her beskåret). (Foto: Thomas Kluge © Kluge)

Da Thomas Kluge for snart to år siden offentliggjorde sit længe ventede portræt af den danske kongefamilie, havde han på ingen måde troet, at det ville skabe ballade.

Ikke fordi han ikke tidligere havde forsøgt at provokere med sin kunst, men fordi han de senere år havde fået et andet fokus.

Den 46-årige billedkunstner, der er kendt for sine fotorealistiske portrætter af bl.a. Dronning Margrethe, tidligere statsminister Anders Fogh Rasmussen og mange andre fra den danske magtelite, forsøgte som ung hele tre gange at komme ind på Kunstakademiet.

Men tre gange fik han afslag. I 2007 var han så blevet bedt om at male et portræt af Kunstakademiets tidligere rektor Else Marie Bukdahl – hende, der havde siddet på den magtfulde post, da han havde fået sine afslag.

- Da jeg lærer Else Marie at kende som et sødt og ordentligt menneske, var det ligesom om paranoiaen over, at institutionen nok ville mig det ondeste fortonede sig noget. Jeg måtte erkende, at verden var mere nuanceret end som så, fortæller han i Kultursøndag på P1.

At lave en Christian Lemmerz

Men ballade blev der. Og selv om der ikke er noget som en god skandale, der kan skabe opmærksomhed, så var det på ingen måde noget, Thomas Kluge havde planlagt - endsige forudset.

Han ville hverken lave en Lars von Trier eller en Christian Lemmerz, som denne selv kalder det:

- Jeg havde slet ikke en Lars von Trier’sk tankegang om at skulle konstruere en provokation. Jeg har ikke kalkuleret med at lave en skandale, på ingen måde. Jeg mødte Christian Lemmerz (kunstner, bl.a. kendt for værker om forfald), som sagde: ’Det var noget af en Christian Lemmerz, du fik lavet dér’. Ja, men jeg må sige, at det var på ingen måde kalkuleret, fortæller han.

De morsomme og de skuffede

På billedet ser man Dronning Margrethe og Prins Henrik i midten, omgivet af børn og børnebørn.

Allerforrest i billedet, helt ude på billedrammen, står tronfølger Prins Christian med et alvorligt blik rettet mod tilskueren, belyst nedefra så det danner mørke skygger rundt om øjnene.

Det fik en gruppe af kritikere til at synes, at portrættet var decideret morsomt i al sin uhygge, og der blev lavet spøgelsesvittigheder og sammenligninger med den amerikanske Familien Adams.

Og så var der dem, der var skuffede.

- Det var meget royale folk, som var skuffede over, at jeg ikke havde lavet en Billed-Blads-gengivelse, fortæller Thomas Kluge.

Verdens uhyggeligste portræt

Kritikken forplantede sig snart til medier over hele verden og fik BBC til at ringe til Kluge for at spørge, hvorfor der skete en så voldsom dæmonisering, som der lige skete dér.

- Jeg synes, det var utroligt spændende, at det kunne vække så store følelser, siger Thomas Kluge.

- Et eller andet sted har jeg lært, at skandalen er det bedste middel til at få ting bredt ud. Det er noget af det, man lærer først i kunstverden.

Især opmærksomheden fra en britisk avis, der døbte portrættet ”World’s creepiest royal portrait”, gør kunstneren stolt her to år efter.

Han ser det som en optagelse i en slags 'Kunstens Guiness Rekordbog'.

- For en avantgardist i moderne forstand, handler det jo om at slå verdensrekorder. Det skal bare være stort, voldsomt, spektakulært. Og på den måde overholder billedet så det og glider hen i avantgardens selvforståelse, idet det er blevet erklæret for at være verdens mest uhyggelige royale portrætbillede.