Lort på dåse og mundsex: 5 kunstværker der har provokeret

Et kunstprojekt i Aarhus, hvor dele af en park er malet rød og hvid med akrylmaling, har bragt sindene i kog. Men det er langt fra første gang, at et stykke kunst vækker debat.

Piero Manzonis 'lort på dåse' fra 1961, Wilhelm Freddies buste fra 1937 og Katharina Grosses 'The Garden' fra i år har alle skabt debat langt ud over kunstnerkredse. (© Scanpix)

"Forfærdeligt", "en kæmpe skæmmelse af naturen" og "simpelthen genialt".

Reaktionerne på et malet stykke natur i Mindeparken i Aarhus, der er en del af udstillingen 'The Garden' på Aros, har været voldsomme.

På den ene side er miljøminister Esben Lunde Larsen (V) blevet kaldt i samråd om sit syn på sagen, mens flere naturvejledere på den anden side afviser, at malingen skulle være skadelig for naturen og tværtimod roser kunstneren bag, tyske Katharina Grosse, for at sætte fokus på miljøet.

Når kunst på den måde bliver omdrejningspunkt for så massiv en debat, skyldes det ofte kombinationen af noget stærkt visuelt, som rammer folk, der ikke normalt færdes på kunstmuseer, og som ikke er vant til at afkode kunstens sprog.

Det forklarer direktør for Kunsthal Charlottenborg, Michael Thouber.

I anledning af værket i Mindeparken i Aarhus har Michael Thouber udvalgt fem andre kunstværker, der gennem årene har skabt røre i den danske befolkning.

(Foto: Klavs Bo Christensen/Scanpix)

1. Wilhelm Freddie 'Træk Gaflen ud af Øjet på Sommerfuglen. Sex-surreal', 1937

Udstillingen vakte stor opstandelse både i pressen og blandt de besøgende på grund af det pornografiske udtryk. Alle værker blev konfiskeret, ligesom Wilhelm Freddie selv blev dømt i henhold til loven om offentlig udstilling af utugtigt indhold.

- Publikum fik mundsex smasket lige op i hovedet og blev forargede. Wilhelm Freddie arbejdede med underbevidstheden og alt det forbudte, som var helt naturligt for ham. Men det var det altså ikke for publikum, siger Michael Thouber.

Randers Kunsmuseum. Piero Manzoni - "dåse-lort" i ny udstilling. (Foto: Erik Jepsen/Scanpix)

2. Piero Manzoni 'Merde d'Artiste', 1961

Den italienske kunstner Piero Manzoni provokerede, da han i 1961 producerede 90 dåser indeholdende 30 gram af sit eget lort og solgte dåserne til samme pris, som deres vægt ville have kostet i guld.

- Hans lort på dåse rejste diskussionen om, hvad kunst egentlig er, hvor kunstens grænser går og kunstens pris. I princippet har kunst ingen værdi, men får det udelukkende ved, at du overbeviser andre om, hvad din kunst er værd, siger Michael Thouber.

(Foto: Bjarne Lüthcke/Scanpix)

3. "Havfruemordet", 1964

I april 1964 mistede skulpturen Den Lille Havfrue, der sidder på Langelinie i København, sit hoved – en historie der vakte opmærksomhed ikke alene herhjemme, men i hele verden.

Kunstneren Jørgen Nash hævdede at have skåret hovedet af havfruen, men det er aldrig blevet bevist, om det rent faktisk var ham, der stod bag.

- Der er tale om hærværk mod et nationalt symbol. Den Lille Havfrue er jo Danmarks svar på Eiffeltårnet, så derfor var det en stor sag. Jørgen Nash brugte bevidst hærværket til at positionere sig som kunstner og nåede blandt andet på forsiden af New York Times, ligesom han gav et legendarisk interview i TV Avisen, hvor han svarede på spørgsmålene med et digt, der ikke gav mening.

Lene Adler Petersen (1944-); Bjoern Noergaard (1947-), Blad fra serien "Den kvindelige Kristus". Boersaktionen 29.5.1969, 1969 (Foto: SMK Photo/Skou-Hansen/Buccarella © Copyright Lene Adler Petersen)

4. Lene Adler Petersen og Bjørn Nørgaard 'Den kvindelige Kristus', 1969 og 'Tabernakel', 1970

Lene Adler Petersen og hendes mand, Bjørn Nørgaard, forargede, både da Lene Adler Petersen vandrede nøgen gennem Børsen bærende på et kors, og da de året efter stod bag Hesteslagtningen, der foregik på en mark i Odsherred i forbindelse med udstillingen 'Tabernakel' på kunstmuseet på Louisiana.

- Nogle gange kan forargelsen over kunsten blive så stor, at man overser det budskab, kunstnerne egentlig har haft med deres værk. Det skete både, da Lene Adler Petersen gik nøgen gennem Børsen, hvor folk var så forargede over at se en nøgen kvinde, at de glemte at stille spørgsmålene om baggrunden for happeningen, som i min tolkning handlede om et opgør mod, at mændene sad på magten, på økonomien, ja selv på fortællingen om Kristus.

- Det samme skete med hesten året efter. Den debat, som kunstnerne gerne ville rejse om de frygtelige tab under Vietnam-krigen, blev overdøvet af forargelsen over slagtningen af en hest.

(Foto: Dorthe Kragh)

5. Jes Brinch og Henrik Plenge Jakobsen 'Smashed Parking', 1994

De to kunstnere skabte forargelse, da de i sommeren 1994 valgte at smadre biler og busser og skabe en bilkirkegård midt på Kongens Nytorv i København. Værket endte med at blive fjernet før tid af den simple årsag, at folk synes, det var grimt.

- Kunstværket var som et mareridt i en stor skala. Som ved en trafikulykke blev vi mindet om, at vi altid lige skal kigge efter, selvom vi egentlig hader os selv for det. Og det mindede os også om, at vi faktisk kan dø på et sekund, hvis vi agerer tåbeligt, siger Michael Thouber.

5 andre omdiskuterede kunstværker:

  • Peter Bonnén 'Skulptur i 6 dele', 1965

  • Jacob Holdt, 'Amerikanske Billeder', 1977

  • Elle-Mie Ejdrup Hansen 'Fredsskulptur 1995', 1995

  • Marco Evaristti 'Helena', 2000

  • Simone Aaberg Kærn 'Batalje', 2016

Facebook
Twitter