Muslimsk modeblogger vil bryde med det vestlige skønhedsideal

Det blonde skønhedsideal er stadig dominerende i de store modehuse. Muslimske Nusaiba Mohammed er en del af en lille revolution, der gør op med det vestlige skønhedsideal.

23-årige Nusaiba Mohammad forsøger at få modebranchen til at indse, at muslimske kvinder går ligeså meget op i mode som alle andre. (© (c) DR)

Inde på en af Londons mange cafeer sidder modejournalist og tv-vært Chris Pedersen og den muslimske modeblogger Nusaiba Mohammad. De sidder og bladrer i de største modemagasiner.

- Hvor mange farvede kvinder kan du finde i bladet, spørger Chris Pedersen den unge Nusaiba Mohammad.

Hun bladrer igennem det engelske modemagasin, mens hun forgæves prøver at finde farvede modeller.

- Jeg er kommet frem til side 60 og har talt syv modeller, siger hun lettere opgivende.

Det er ikke overraskende, at hun ikke kan finde særlig mange.

I de danske og udenlandske modemagasiner er farvede og etniske modeller stort set fraværende.

Mange unge farvede kvinder kan ikke genkende sig selv i modebladene, da der stadig er en overrepræsentation af blonde modeller.

- At vi stadig ikke er i magasinerne, selvom der er så mange af os, der interesserer sig for mode, er en smule skuffende, siger hun.

Startede som blogger efter tv-show

I tredje afsnit af DR K-programmet ’Skønhedens magt’ er Chris Pedersen taget til modebyen London. Her møder han den 23-årige muslimske Nusaiba Mohammad. Hun har startet sin egen modeblog og vil gerne fortælle, at muslimske kvinder også går op i mode.

Hun er én blandt mange unge muslimske kvinder i verden, der blogger om mode på de sociale medier. Alene på Instagram har hun lige nu godt 28.000 følgere.

Som 13-årig fik hun sin mediedebut i en landsdækkende tv-konkurrence, hvor hun skulle citere vers fra Koranen. Og det var her, at hun fik modet til at starte en blog.

Første aftale med modemagasin

Nusaiba Mohammad har med hårdt arbejde fået en fod inden for i branchen.

For ikke lang tid siden blev hun kontaktet af det britiske modemagasin ’Disorder Magazine’. De havde fået øjnene op for den unge muslimske modeblogger og spurgt hende, om hun havde lyst til at skrive om mode for dem.

- Det var et af de første store mainstream og vestlige magasiner, der ville have en officiel klumme om islamisk mode. Det var stort og superfedt, siger hun.

Men selvom der er ved at ske ændringer i modebranchen, så er folk stadig ikke helt vant til at møde kvinder som Nusaiba Mohammad, der bærer tørklæde.

Det oplevede Chris Pedersen og Nusaiba Mohammad på nært hold, da de skulle besøge 'Disorder Magazine'. Her spurgte receptionisten, hvad hun lavede der.

- Det var ret tydeligt, at de ikke var vant til at se unge muslimske piger med tørklæde på, siger Chris Pedersen.

Anerkendelse giver selvtillid

Ifølge Chris Pedersen er Nusaiba Mohammad et godt eksempel på, at de ikke får den anerkendelse, som de fortjener.

Det der med at blive set på, det der med at blive anerkendt som værende et smukt menneske, det kan faktisk godt give én en selvtillid

Chris Pedersen

- Det der med at blive set på, det der med at blive anerkendt som værende et smukt menneske, det kan faktisk godt give én en selvtillid, siger han.

Han mener, at Nusaiba Mohammad er et eksempel på, hvor vigtigt det er, at alle mennesker på en eller anden måde får plads i mediebilledet. Han kan ikke lade være med at tænke over, hvor priviligeret han har været som hvid mand i den vestlige verden.

- Der er så mange flere forbilleder i medierne, og der går altså bare nogle mennesker rundt, der aldrig ser og genkender sig selv i de idealer, som vi dyrker i vores populær-medier.

Forbrugerne har fået magten

Selvom mediebilledet stadig er præget af det vestlige skønhedsideal, så mener Chris Pedersen, at der er ved at ske et magtskifte. Det kan blandt andet ses, når tøjmærker som Dolce & Gabbana og H&M lancerer muslimske kollektioner.

- Forbrugerne i dag har fået magten, og derfor bliver modevirksomhederne også nødt til at repræsentere alle. Det giver simpelthen ikke nogen mening økonomisk for dem ikke at gøre det. Men man forventer det også bare af store virksomheder nu, siger Chris Pedersen.

- Nusaiba Mohammad er et godt billede på det. Hun er en forbruger, og hun vil gerne ses. Og hvis hun ikke bliver set, så skal hun nok sørge for at råbe op, siger han.

Tredje afsnit af ’Skønhedens Magt’ vises på DR K torsdag den 24. november klokken 20.30.

Andet afsnit af programmet blev vist i torsdags. Du kan se det her.

Nyhedsbrev TAG DR.DK KULTUR MED DIG

Få seneste anmeldelser og indblik i musik, film, bøger og kunst - hver torsdag.

Vis alle nyhedsbreve